Avatar billede miss-g Seniormester
08. marts 2018 - 16:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tæl (query) records, som ikke er tomme...

Jeg har en tabel i databasen, som ser nogenlunde sådan ud:

id                dansk                engelsk
1                  hus                    house
2                  lygte
3                  skib                  ship

Der er ikke ord i alle kolonner. I eksemplet står der ikke noget under "engelsk" på id 2.

Jeg leder efter en kode, der kan tælle antal ord under henholdsvis dansk og engelsk. (I eksemplet er der 3 danske ord og 2 engelske ord).

Jeg kan desværre ikke selv programmere, finder koder på internettet og retter dem til i den grad jeg er i stand til. Min side er i PHP med Mysql database (privat).

Er der nogle der kan stykke koden sammen for mig - tror den er simpel.. Tak :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2018 - 16:28 #1
SELECT 'Dansk',COUNT(dansk) FROM tabel
UNION
SELECT 'Engelsk',COUNT(engelsk) FROM tabel
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2018 - 16:30 #2
Maaske bare:

SELECT COUNT(dansk)  AS nodansk,COUNT(engelsk) AS noengelsk FROM tabel
Avatar billede miss-g Seniormester
08. marts 2018 - 19:38 #3
Nu er jeg slet ikke ekspert, men vil ovenstående kode ikke bare tælle alle rækker i kolonnen dansk (og engelsk) ?? Union er det tabelnavnet (fiktivt)?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2018 - 19:51 #4
COUNT(*) taeller antal raekker i tabellen.

COUNT(feltnavn) taeller antal raekker i tabellen hvor det angivne felt ikke er NULL
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2018 - 19:51 #5
UNION kombinerer resultatet af to queries.
Avatar billede miss-g Seniormester
08. marts 2018 - 21:02 #6
Ahh, tak for forklaringen. Jeg prøver, om jeg kan få det til at virke :-)
Avatar billede miss-g Seniormester
08. marts 2018 - 21:31 #7
Det kan jeg sgi ikke få til at virke. Jeg får resultat = 1 i begge tilfælde.

Her er koden:

$query_a = "SELECT ord_dansk, COUNT(ord_dansk) FROM ordliste";
$a = mysql_query($query_a) or die(mysql_error());
$row_a= mysql_fetch_assoc($a);
$totalRows_a = mysql_num_rows($a);

Hvad er forkert? (Som sagt er jeg ikke programmør...) hm
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2018 - 21:50 #8
$query_a = "SELECT ord_dansk, COUNT(ord_dansk) AS antal_dansk FROM ordliste";
$a = mysql_query($query_a) or die(mysql_error());
$row_a = mysql_fetch_assoc($a);
$antal_dansk = $row_a['antal_dansk'];
Avatar billede miss-g Seniormester
08. marts 2018 - 22:59 #9
Smukt!  Så virker det. Tusind tak for hjælpen :-)