Avatar billede Biscotte Novice
08. marts 2018 - 18:17 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Office 2016 er pludselig blevet til 365

Når jeg åbner min Office 2016 -outlook- word osv står der pludselig (siden 3-4-18) 365 på mærkatet. Jeg har ikke hentet eller bedst om 365 .
Jeg har prøvet at afinstalleret Office 2016 pakken og gen installeret, men der kommer stadig 365 mærkatet op.
Desuden har jeg i dag modtaget en mail fra Microsoft om at jeg, hvis jeg ikke lukker min Microsoft konto (jeg har en g. mail adresse for at kunne bruge Skype, men det er vel ikke en Microsoft konto?) og lader være med at bruge Office pakken, så acceptere jeg deres service vilkår-dvs at jeg så er tvunget til at bruge 365 og dermed til at betale for denne.
Er der nogen der har et bud på hvordan jeg kommer af med 365 versionen , det er jo en svinestreg fra Microsofts side.
Her er mailen jeg modtog fra Microsoft:
Din serviceaftale, nu tydeligere
Du modtager denne mail, fordi vi opdaterer Microsoft serviceaftalen, der gælder for et eller flere Microsoft produkter eller en eller flere Microsoft tjenester, du bruger. Vi foretager disse opdateringer for at tydeliggøre vore betingelser og sikre, at de stadig er til at forstå for dig, samt for at dække nye produkter, tjenester og funktioner fra Microsoft.
Microsoft serviceaftalen er en aftale mellem dig og Microsoft (eller et af Microsofts associerede selskaber), der regulerer din brug af Microsofts onlineprodukter og tjenester til private brugere.

Du kan læse hele Microsoft serviceaftalen her. Du kan også se mere om disse opdateringer på vores side med ofte stillede spørgsmål her, inkl. en oversigt over de primære ændringer. Opdateringerne til Microsoft serviceaftalen træder i kraft den 1. maj 2018. Hvis du fortsætter med at bruge vores produkter og tjenester den 1. maj 2018 og efterfølgende, accepterer du den opdaterede Microsoft serviceaftale.
Hvis du ikke accepterer de nye vilkår, kan du vælge ikke længere at bruge produkterne og tjenesterne, og du kan lukke din Microsoft konto, før disse vilkår træder i kraft. Hvis du er en forælder eller værge, er du ansvarlig for dine børns eller teenageres brug af Microsofts produkter eller tjenester, herunder køb.
Tak, fordi du bruger Microsofts produkter og tjenester.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. marts 2018 - 18:33 #1
Hvor har du købt din office oprindeligt? Office 2016 og 365 er to sider af samme sag.

Den sælges i to versioner - som årligt abonnement til 200-600 kroner (afhængig af rabatter m.m.), og så skal du betale hvert år, men har til gengæld adgang til løbende opdateringer - eks. også en evt. Office 2019...

Men du kan også købe den "fast" - d.v.s. at 2016 ikke opdateres til ny versioner, og ikke er på abonnement. Til gengæld koster sådan en licens typisk over kr. 2000,- (enkelte licenstyper fås ned til omkring kr. 500,- for stundenter m.m.).

Mon ikke du har fået købt Office 365 udgaven, uden at lægge mærke til det?

En rimelig tydelig forskel er, at den løbende abonnementsudgave registreres ved at logge på med din microsoft konto - som sagtens kan være den du nævner (skype ejes af Microsoft - og en mailadresse behøver ikke at være en microsoft adresse, for at være brugernavnet på en microsoft konto)

Den faste udgave aktiveres med en licensnøgle... - så hvis ikke du benytter dig af sådan en, er det nok Office 365 du har...
Avatar billede Biscotte Novice
08. marts 2018 - 18:45 #2
Min udgave er aktiveret med licensnøgle
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. marts 2018 - 18:46 #3
En anden detalje er, at Microsoft har sendt opdaterede betingelser ud til alle - så de ny betingelser du har modtaget, er givetvis for din Skype konto (hvis du ikke har 365 abonnement :-)

Og så slår det mig, at du kan se hvordan du er aktiveret, ved at gå i menuen "Filer", og vælge "Konto". Her står der i højre side, sammen med loger for produkterne, hvilken slags Office du har...
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2018 - 19:40 #4
#1 skype er microsoft siden 2 år, og de gamle hotmail/live accounts kunne importeres
#2 microsoft har bare ændret vilkårerne, og presset opdateringen igennem (som de plejer)
#3 jeg bruger open office, det kan det samme og koster 0 og er kompatibelt
Avatar billede milter Ekspert
08. marts 2018 - 20:02 #5
Jeg er også blevet træt af Microsofts (og andres) forsøg på at lokke brugere til den form for "konti", især efter Microsoft sidste år med et slag dræbte min Linksys CIT400 til Skype. Så  jeg bruger nu udelukkende LibreOffice til det, som Office tilbyder.
Avatar billede Biscotte Novice
08. marts 2018 - 20:40 #6
Jeg har ingen 365 konto, under Filer - Konto - Office opdateringer - vis opdateringer- får jeg en net side vist  om Office 365.
Klikker jeg på ”Om outlook” , står der at jeg har Outlook 2016.
Det er ærlig talt meget underligt. Vil det sige at jeg må formatere pc’en og starte på ny og geninstallere Office 2016 og alt det andet for at blive fri for Microsofts tvangsindlæggelse til 365. Eller kan der måske findes en anden løsning?
Kan det måske hjælpe at jeg sletter min Skype konto og laver en ny???
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. marts 2018 - 21:48 #7
Igen - 365 og 2016 er to sider af samme sag. Hvis ikke du har problemer, tror jeg bare du har stirret dig blind på navnet.

Er den da ikke aktiveret? - har du problemer med at arbejde?... - eller vendt helt på bunden.. - hvad er egentlig problemet?
Avatar billede Biscotte Novice
08. marts 2018 - 22:57 #8
Jeg har ingen problemer med at arbejde i Office- endnu-  men det genere mig at der pludselig står at jeg har 365 som er et program der gemmer i ”skyen” hvilket jeg ikke har nogen intentioner om at bruge og som jeg ikke har behov for. Jeg har haft Office 2016 i lang tid og  kan ikke acceptere at jeg får mails fra Microsoft om Licens vilkår for 365 når det ikke er noget jeg har bestilt. Jeg vil ikke påtvinges noget jeg ikke har bestilt. Derfor vil jeg gerne finde en mulighed for at blive fri for Microsoft tvang.Office 2016 er aktiveret.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. marts 2018 - 23:14 #9
Du er helt galt på den - de opdaterede licensvilkår der er sendt ud, er sendt ud til alle - både dem med office 365, dem med Office 2013/16, og sågar dem med gratisprodukter.

Din 2016 SKAL være aktiveret - og det siger du selv du har med en nøgle... - ikke mere at komme efter her.

Når du har en Microsoft konto, har du samtidig adgang til deres online lager og 365 tjenester, om du vil det eller ej. Og det er nok disse gratisprodukter, du har fået opdaterede vilkår på. IKKE din office 2016.

Prøv at gå på https://portal.microsoft.com og log på med din Microsoft (Skype) konto. Så kommer du ind på dit (gratis) lager, hvor du også har online versionen af Excel, Word m.m. (stadig gratis). Det er sandsynligvis disse du har fået opdaterede betingelser på...

...eller - i hvert fald er der ikke noget af det du har skrevet, der får mig til at tro det skulle gælde andet end de gratis tjenester... - og så må du da gerne blive gal over at de ændrer betingelserne for disse, men det er nu engang deres ret...
Avatar billede posten Ekspert
09. marts 2018 - 01:13 #10
4# sidewave : du skal bare huske når i henter open office må der INTET være tilbage af microsoft office da de går i konflikt har en ven hvor han hentede open ofice sammen med den 2016 jeg havde kørt ind han ku slet ikke bruge sin word før jeg fjernede et par filler men den er stadig ikke perfekt har sagt til ham at vi er nød til at lave en ny med 2016 for at den bliver som før
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. marts 2018 - 07:16 #11
Jeg har aldrig oplevet kompatibilitetsproblemer mellem OO og MSO.
Godt nok har jeg primært installeret LibreOffice siden de brød ud af OO, men jeg har da adskellige installationer hos folk rundt omkring, der blander Microsoft og Libre/Open Office.

...Så det tror jeg ikke på har været problemet - der må have været noget andet galt med din vens 2016´er...
Avatar billede Biscotte Novice
09. marts 2018 - 10:56 #12
Uanset hvad, så finder jeg det underligt at når jeg vil åbne office 2016, så står der på det lille blå mærkat at det er 365 jeg åbner hvor der indtil for et par dage siden stod 2016. Jeg tror jeg fremover vil bruge Open office.
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. marts 2018 - 11:09 #13
ad #4 Med mindre det er en lille skrivefejl, vil jeg opfordre dig til at forlade Open Office. Er ikke opdateret i flere år... Libre Office opdateres jævnligt, senest i Februar 2018.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. marts 2018 - 11:37 #14
@Uvanga - OO opdateres skam også - nyeste version er fra 30/12-17: https://www.openoffice.org/da/download/index.html.

De kører begge sideløbende, og ud fra samme oprindelige kildekode, men har bare to forskellige holdninger til styring af udviklingen.

Jeg betragter nu også LibreOffice som den bedste... men der er intet forældet i OpenOffice...
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. marts 2018 - 12:00 #15
ad#14 Ok, det kan jeg se. Men er der ikke lidt lang tid mellem opdateringer? Jeg bruger selv Libre Office, og er godt tilfreds, kører upåklageligt.
For lige at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, jeg har også fået den omtalte mail fra Microsoft. Så den er du nævner sendt til alle. Jeg har valgt lige at åbne, lukke igen og glemme alt om det.