Avatar billede gertLundberg Juniormester
09. marts 2018 - 15:23 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Canon LiDE 210 er holdt med at virke

Jeg har en Scanner Canon Lide 210, som har virket perfekt længe, men pludselig scanner den bare en sort side.
Når jeg flytter scanneren til en anden PC, så scanner den perfekt.
har afinstalleret driver og software til scanneren, og geninstalleret alt, men uden at det har hjulpet.
Jeg har forsøgt at flytte scanneren til en ny usb port, heller ingen løsning.
Nogen kloge hoveder der kan hjælpe mig med problemet?
Styresystem: Win10 Version 10.0.16299 Build 16299

Hilsen Gert
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2018 - 16:36 #1
Bruger du samme USB-kabel både på den computer, som ikke virker og den, som virker?
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2018 - 16:39 #2
Og er der Windows 10 på begge computere?
Avatar billede gertLundberg Juniormester
09. marts 2018 - 17:42 #3
Ja, til begge dine spørgsmål
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2018 - 17:47 #4
Og programmet til scanner er ikke ved en fejl i greyscale?

Selvom man afinstallerer kan Windows sagtens genbruge gamle oplysninger når softwaren installeres igen.

Software fjerner jeg altid med Revo Uninstaller der også rydder op i både filer og register som afinstalleringsprogrammet nogle gange glemmer.
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2018 - 17:52 #5
Ok. Hvordan scanner du, dvs. fortæl, hvad du scanner, hvordan du starter scanningen, hvilke programmer du bruger til det, og hvordan du gemmer resultatet af scanningen.

Kommer der et helt sort billede ud af det, og i hvilket program ser du det billede? Hvis du gemmer scanningen på dit skrivebord og højreklikker det, hvilke oplysninger kan du så se i filen?
Avatar billede gertLundberg Juniormester
09. marts 2018 - 18:35 #6
Jeg bruger Canon scannerdriver sammen med Canon MP Navigator  EX 4.0
Der får jeg efter scanninger mulighed for at se billedet eller hvad jeg nu har scannet.
Og der er det bare sort. Jeg har ikke gemt en fil og set egenskaber for den, men det kunne jeg eventuelt prøve.
Avatar billede gertLundberg Juniormester
09. marts 2018 - 18:45 #7
På baggrund af dine spørgsmål, så har jeg lige forsøgt at tilslutte scanneren med et nyt kabel og i en anden usb port på PC'en, og på mirakuløs vis, så virker den atter som normalt. så tak for hjælpen, uanset at du måske ikke mener at have hjulpet endnu.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2018 - 19:16 #8
#7 Hvorfor markerer du så ikke #1 som en del af løsningen?
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2018 - 20:18 #9
Velbekom. Fejlfinding på computere og deres tilkoblede udstyr starter næsten altid med en masse spørgsmål og brug af udelukkelsesmetoden for at indsnævre mulighederne :-)
Avatar billede gertLundberg Juniormester
10. marts 2018 - 13:15 #10
Sidste nye observation, og blot til info for interesserede:
Jeg har hidtil haft min scanner tilsluttet via en USB-hub, man har nu konstateret, at det ikke længere er muligt, uanset hvilken USB-port jeg tilslutter scanneren til som går direkte i PC'en, så virker scanneren, men så snart jeg lader kablet gå gennem en hub, så holder den med at fungere. Lidt underligt, når den lige siden jeg opdaterede til Win10 fra 7'eren, så har det ikke betydet noget at den var tilsluttet via hub, men det er åbenbart ikke længere muligt, formodentligt må det tiltænkes en fejl i scanneren der gør at den ikke får tilstrækkelig strømtilførsel gennem Hub'en.
Avatar billede milter Ekspert
10. marts 2018 - 14:03 #11
Jeg havde overset, at din LiDE 210 ikke har sin egen strømforsyning. Har din USB-hub sin egen strømforsyning, og hvor mange andre enheder er tilsluttet den? Virker andre enheder, når de er tilsluttet USB-huben?

Det er ikke en god ide at tilslutte en scanner eller printer uden egen strømforsyning til en USB-hub uden strømforsyning:

https://www.doityourself.com/stry/powered-usb-hub-vs-non-powered-usb-hub
Avatar billede gertLundberg Juniormester
10. marts 2018 - 16:05 #12
Hub’en har særskilt strømforsyning, og øvrige tilsluttede enheder virker upåklageligt, jeg tænker at der er opstået en fejl i scanneren siden den pludselig ikke har fået strøm nok, jeg lever med tingenes nuværende tilstand, og må indstille mig på, at jeg måske snart skal investere i en ny.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2018 - 08:22 #13
Tror nu mere det er et driverproblem til din hub. Windows 10 har ikke den fornødne driver, og får den heller ikke. Det er nogle gange prisen ved at opgradere. Ældre drivere bliver ikke understøttet mere, og der bliver ikke lavet nye til at understøtte denne form for hardware.
Avatar billede gertLundberg Juniormester
11. marts 2018 - 12:08 #14
#13
Måske har du ret, men jeg har aldrig hentet særskilt driver til nogen af de USA hubs jeg har haft gennem tiden. Og hvorfor er det så kun scanneren der giver problem, på samme hub har jeg også et par eksterne harddisk koblet på, og de virker som de skal.
Avatar billede milter Ekspert
11. marts 2018 - 14:09 #15
Din scanner benytter TWAIN-teknologi for at kunne tale med styresystemet. Windows 10 har ikke TWAIN-drivere og benytter i stedet WIA-drivere.Nogle gange virker en TWAIN-scanner trods det alligevel med Windows 10, men ingen har endnu kunnet give en fornuftig forklaring på hvorfor eller hvordan

Jeg stødte selv på problemet, da jeg fornylig skulle bygge en ny Win10-maskine. Jeg har en Canoscan 9950F, og der findes ikke nogen Win10-drivere til den. Jeg ledte gennem flere måneder på nettet og endte med at oprette en separat partition på min nye maskine med plads til Win7 for at bruge den til arbejdet med scanneren.

Jeg tilgår altid min scanner gennem mine billedbehandlingsprogrammer, og med Win10 og mit nye PaintShop Pro 2018 installeret forsøgte jeg så at få gang i scanneren. Der var ingen forbindelse. Som et forsøg installerede jeg så et gammelt Paint Shop Pro 8.1, og, vupti, det virkede første gang og har virket upåklageligt siden da.

Jeg har på fornemmelsen, det er et driverproblem af en eller anden slags. Et eller andet sted i dit system er en gammel, virkende driver blevet erstattet (automatisk opdatering?) af en nyere ikke-virkende driver.