Avatar billede dsj1972 Juniormester
10. marts 2018 - 13:17 Der er 3 kommentarer

VBA åbne fil på onedrive inde i koden.

Hej,

I forbindelse med nye tiltag på office 365 og de nye muligheder for deling, kunne jeg godt tænke mig at arbejde med  filer på OneDrive, men det skaber lidt problemer da en del af koderne i mine excel filer referere til fil sti på lokal netværk. Jeg har forsøgt med at indsætte delings link i stedet for stien, men dette hjælper ikke rigtigt, måske det skyldes noget med rettigheder eller politiker, men det kan jeg ikke lige gennemskue så håber der er nogen som har haft samme problem og fundet løsning eller bare nogen som er så kvikke at de kan se løsningen med det samme ;)
Avatar billede falster Ekspert
10. marts 2018 - 18:29 #1
Til du - forhåbentligt - får bedre svar. Citat fra Jim i nedenstående link:

"Onedrive is a web site service and as such, you'll need to use its API interface to work with files and folders."

https://www.experts-exchange.com/questions/28585692/How-do-I-open-files-saved-in-Microsoft-Onedrive-using-vba.html
Avatar billede dsj1972 Juniormester
11. marts 2018 - 01:14 #2
Falster,

Tak for dit input, det vil jeg kigge på, dog virker det som om det kun virker med Office formater.

Sagen er den at jeg har en excel fil hvor jeg f.eks i en kode får et nyt nummer genereret fra en simpel .txt fil som i kode bliver åbnet direkte på netværksdrev.

Jeg havde så håbet på at der var en commando til at åbne links eller web services.

Men måske halter det stadig med udviklingen i OneDrive.

Jeg håber dog stadig der dukker en brugbar løsning op.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
12. marts 2018 - 19:04 #3
Må indrømme jeg ikke er meget for at kaste mig ud i det API halløj, Men måske man bliver nød til det, for det virker efterhånden som om at den gode gamel visual Basic udgår.

Men har tænkt på om man kunne lave en work around på problemet.....

Kan det mon lade sig gøre at indskrive i kode tilladelse til bestemte windows brugere (windows MS log in) således man f.eks kunne skrive en "fælles" betegnelse for Brugerens dokument mappe og således kan man nøjes med en synk af filerne i denne dokument mappe med OneDrive hvor man deler filen med andre.

Men det kræver jo at man kan om skrive stien ex.  c:\users\Bruger\dokumenter\fil.txt
Men da der er flere brugere kræver det jo at der er et fælles for "Bruger", men som godkendes via godkent adgang til filen, mappen eller hvad det nu er.