Avatar billede madamjensen Praktikant
12. marts 2018 - 17:32 Der er 16 kommentarer

word filer ændres til PDF filer

Når jeg gemmer et dokument, ændres Word filen automatisk til en PDF fil. Ligeledes hvis jeg får en mail med et dokument.
Hvor kan jeg "rette" det, så dette ikke sker automatisk.
Venlig hilsen
Jonna
Avatar billede Mikael Ekspert
12. marts 2018 - 17:39 #1
Hvilken office/word anvender du ???
Avatar billede INK Ekspert
12. marts 2018 - 18:05 #2
Når du vælger "Gem som" kan du vælge sted og fil-type. Den står sikkert til pdf, men det ændrer du bare til den Word version du ønsker.
Avatar billede madamjensen Praktikant
12. marts 2018 - 18:13 #3
Bruger office 2007, men det har ikke været.sådan tidligere.
Selvom jeg gemmer i word ændres den automatisk til en pdf fil
Avatar billede Mikael Ekspert
12. marts 2018 - 18:25 #4
Jeg bruger også selv office 2007.. Og det ligger i indstillinger for word under gem.
Men sjovt nok, så er der i de mange valgmuligheder hos mig ingen valg for PDF ??
Avatar billede INK Ekspert
12. marts 2018 - 19:00 #5
Hvordan ved du det er en pdf fil? Er det ikonet for pdf eller har den reelt endelsen .pdf?
Kan du åbne en sådan fil med Word?
Avatar billede falster Ekspert
12. marts 2018 - 21:53 #6
Ad #4: Word 2007 kræver denne plugin for at gemme som pdf. (Og vel derfor nok også for at genskabe spørgerens problem):

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=7
Avatar billede madamjensen Praktikant
12. marts 2018 - 22:23 #7
Ad#4
Når jeg gemmer vælger jeg ikke at gemme i en PDF fil, men i word. Den ændrer sig selv til en PDF fil.

Ad#5
Når jeg ville min mail igen, er det ændret til et PDF fil ikon og jeg må markere filen og bruge "åbnes som" og vælge "word" og det er da irriterende. Især da problemet ikke har været der tidligere, så hvad ser er sket, er et problem for mig.
Avatar billede INK Ekspert
12. marts 2018 - 22:49 #8
Kan det tænkes, at der i standardprogrammer er valgt, at wordfiler skal åbnes med Adobe Reader. Jeg gætter på dine filer har endelsen .doc og ikke .pdf, men det har du ikke svaret på?
Avatar billede falster Ekspert
12. marts 2018 - 23:02 #9
Ud fra #7 tolker jeg, at det er Wordfiler med endelsen pdf.

Lidt et langskud, men prøv at ændre den type, som du vil gemme til, som vist her:

https://www.wikihow.com/Change-Default-File-Extension-from-.Docx-to-.Doc-on-Microsoft-Word-2007

Vælg f.eks. et af html-formaterne.

Luk Word og pc'en. Start igen og se, hvad Word nu gemmer som. Hvis det ikke længere er pdf, men det du valgte ovenfor. Så må det nu være muligt at stille tilbage til docx.
Avatar billede Mikael Ekspert
13. marts 2018 - 08:52 #10
Jeg har testet problemet med min egen Word 2007.

Og kan sagtens fremkalde problemet med at wordfiler (docx) ALTID åbnes som PDF
( I mit tilfælde med Adobe Acrobat Reader)

For at komme tilbage til at filerne (docx) ALTID åbnes korrekt, (Med Word) så følgende.

1. Find en fil på computeren, som du er sikker på ER en .docx.
2. Højreklik på den, og vælg "åben med"
3. Vælg: "Vælg standardprogram"
4. Klik på: "vælg andre programmer"
5. Sørg for at der er flueben i: "Brug altid det valgte program til at åbne denne type fil"
6. Vælg "Microsoft Office Word"
7. Klik OK.
Avatar billede Mikael Ekspert
13. marts 2018 - 09:21 #11
Vedr. #10..

Problemet kendes også ved andet end lige Word, hvor et tidligere anvendt program, pludselig åbnes/styres fra et andet program.

Årsagen er som regel, at der er installeret et nyt program eller Apps på computeren.
Dette nye program "overtager" mere eller mindre automatisk filtypen.

Visse programmer "overtager" filtypen UDEN, at der aktivt skal foretages et "fravalg" under installationen. (pisse irriterende).
Andre har evt. et flueben, som aktivt skal sættes/fjernes under installationen.
Avatar billede Mikael Ekspert
13. marts 2018 - 09:30 #12
#6 Falster. Jeg HAR netop det plugin i min Word. Derfor undrede det mig, at PDF ikke var på listen under indstillinger i Word.. ;)
Avatar billede madamjensen Praktikant
13. marts 2018 - 10:46 #13
Ad#10
Jeg har ingen dokumenter gemt i docx. Jeg har nogen gemt i Word. Hvis jeg åbner dem på ny og gemmer i Word lægger de sig som en PDF fil helt automatisk.
Avatar billede madamjensen Praktikant
13. marts 2018 - 10:51 #14
Ad#8
Mine filer gemmer jeg i word, men de ændres automatisk til PDF! Når jeg gemmer. Jeg er ikke helt med på, hvor jeg finder det du skriver om stanardprogrammer?
Avatar billede madamjensen Praktikant
13. marts 2018 - 11:01 #15
Tak for alle svar. Nu tror jeg, at problemet er løst. Jeg gik i Instillinger og valgte standardapps efter filtype.
Avatar billede MADOlsen Forsker
13. marts 2018 - 11:10 #16
Det lyder godt, hvis du fik det løst! :-)

Men bare lige for en god ordens skyld, for jeg tror, du blander tingene sammen:
Man kan ikke se, hvilken type en fil er ud fra filens ikon. Ikonet bliver udelukkende sat på baggrund af hvilket program der som standard bruges til at åbne filtypen med.

Filers filtype er derimod det, der står efter punktumet, (hvis ikke Windows har skjult det), f.eks. 'Mit dokument.docx'.

Så din Word har formentlig hele tiden gemt i Word-format (docx), men da Adobe Acrobat Reader har været valgt som standardprogram for docx-filer, har filerne fået "PDF"-ikonet.