Avatar billede Tom M Juniormester
13. marts 2018 - 13:11 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Pæn skrift i PDF bliver ret dårlig på print

Teksten i min PDF er meget tydelig på særmen
Bruger Apples Billedfremviser
I udskrift er teksten ret dårlig, næsten ved at være ulæselig, i hvert fald ret anstrengende
Tilsyneladende kun teksten, ikke grafikken

mvh Tom
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. marts 2018 - 14:23 #1
Det må være en pixelbaseret pdf, hvor også teksten er gemt som pixel-billede.
En billedfremviser bruger kantudjævning.
Print kræver højere opløsning en skærmvisning.
Avatar billede Tom M Juniormester
13. marts 2018 - 14:55 #2
tak Finn men tror ikke din teori er rigtig/eneste forklaring:
jeg kan forstørre og få perfekte bogstaver på skærmen
og jeg kan åbne i en browser og se få rigtig pænt print (er lidt sværere at redigere end Billedfremviseren)

mvh Tom
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. marts 2018 - 15:03 #3
Når du kan zoome ind og bevare skarpheden, er mit bud forkert.
Avatar billede milter Ekspert
13. marts 2018 - 15:05 #4
Hvordan er din PDF lavet? Udskriver du fra Billedfremviser, eller...?
Avatar billede milter Ekspert
13. marts 2018 - 15:09 #5
Og, hvad mener du med "I udskrift er teksten ret dårlig, næsten ved at være ulæselig"? Mener du, teksten er sløret, pixeleret, eller at den ikke er sort nok?
Avatar billede Mikael Ekspert
13. marts 2018 - 15:19 #6
Misforstår måske ?? ;)

Men er det som svare til "vis udskrift" og ikke selve det fysiske print, som er sløret ?

Hvis det er førstnævnte, så ses det også i andre programmer. At "vis udskrift" bare er et "billigt" uskarpt billede af udskriften/printet.
Avatar billede Tom M Juniormester
13. marts 2018 - 15:43 #7
PDF'en er lavet af et reklamebureau udfra min Word fil
Med delvis ulæselig mener jeg grumset, sløret, nok svarende til at printeren skal renses eller er ved at løbe tør for blæk.
i 'Vis udskrift er billedet perfekt uanset hvor meget jeg zoomer'

generelt spørgsmål/forslag:
kan vi lave TeamView seance? Det er vist meget meget nemmere sig hurtigere for alle parter ? Det er vist et rigtig pålideligt system, hvor man giver en sessions specifik kode som udløber ?

mvh Tom
Avatar billede milter Ekspert
13. marts 2018 - 16:42 #8
Må jeg foreslå, du uploader PDF'en i original størrelse på f.eks. https://www.mediafire.com så der er adgang til den for alle.

På et tidspunkt i processen vil du få et direkte link til PDF'en, som du lægger her, og vi kan så kigge på den. Jeg har selv flere gange benyttet Mediafire uden problemer.
Avatar billede Tom M Juniormester
13. marts 2018 - 17:05 #9
tak Milter, genialt
her er filen: http://www.mediafire.com/file/v1e9zkwlfzu1xac/Sund_Psyke.pdf

mvh Tom
Avatar billede milter Ekspert
13. marts 2018 - 18:14 #10
Så har jeg kigget lidt på PDF'en i et par programmer og også printet den ud i god kvalitet. Både på PC og print ser teksten, undtagen overskrifter og tekst under tegningen, lidt "uldne" ud, som om der mangler kontrast mellem tekst og den hvide farve udenom.

Jeg er ikke ekspert på det her område, men umididdelbart vil jeg mene, det skyldes en kombination af fonttype og -størrelse. Derudover er opløsningen i billedet lige i underkanten, dvs. 144 dpi. Det er ikke en katastrofe, men professionelle printere kræver normalt 300 dpi, selv om ca. 240 vil være ok med et godt og skarpt billede.
Avatar billede falster Ekspert
13. marts 2018 - 18:36 #11
Tegningen nederst er et billede - inkl. "What do ...".

Der anvendes 2 såkaldte erstatningsskrifttyper fra HelveticaNeue-familien og 2 fra MinionPro-do.

Det kan være denne erstatning, der ikke går så godt med din Mac og printer.

Spørg bureauet, hvilken skrifttype, de har brugt ved fremstillingen. Min - meget lille - erfaring med reklamebureauer er, at de har langt flere fonte end hvad der er på en "almindelig" pc eller Mac.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2018 - 20:10 #12
problemet er dpi.
det skal gerne være 300
Avatar billede milter Ekspert
13. marts 2018 - 20:20 #13
#12.
Teksten er i vektorformat, så dpi har ingen relevans for den.
Avatar billede falster Ekspert
13. marts 2018 - 21:21 #14
sidwave (#12) mener nok for tegningen (grafik). Der er 300 dpi en udmærket tommelfingerregel til tryk.
Avatar billede milter Ekspert
13. marts 2018 - 21:33 #15
#14.

Måske. Tegningens dpi er 130, men Tom M's problem er teksten :-)
Avatar billede Tom M Juniormester
13. marts 2018 - 22:58 #16
mange tak for de foreløbige bud. Jeg er imponeret over jeres engagement og kreativitet mht mulige årsager. Har skrevet til reklamebureauet, vender tilbage
mvh Tom
Avatar billede Tom M Juniormester
14. marts 2018 - 09:44 #17
hej igen
reklamebureauet har sendt dette link, hvor siden (side 20) printes helt fint
http://project.mediaplanet.com/18051.pdf

Så det konkrete problem er løst.

Jeg er nysgerrig på konklusionerne, er det:

generelt:
afgørende om tekst blot er grafik eller 'reel tekst' (hvad hedder det?)

specifikt i denne case:
afgørende hvilken skrifttype det er sat med

eller hvad kan vi konkludere ud af, at det virker i ovenstående link og ikke i første link...?

mvh Tom
Avatar billede falster Ekspert
14. marts 2018 - 11:02 #18
Ja de er jo ikke helt ens.

F.eks. er sideformatet forskelligt. Din første er i A4 og side 20 i noget, der vel er bladformatet.

Erstatningsskrifttyperne er de samme.

De 20 sider er fremstillet med Adobe InDesign, der vist roligt kan betegnes som "state of the art" indenfor professionel tryksagsfremstilling.

Den er første er fremstillet med noget, der sandsynligvis er integreret i Mac OS. (Jeg kender ikke til Mac).

Så nærmere end at konkludere, at selvfølgelig er den perfekt, når den er fremstillet med InDesign, og at Mac OS Quartz PDFContext åbenbart har sine begrænsninger m.h.t. kompatibilitet kommer jeg nok ikke :-)
Avatar billede milter Ekspert
14. marts 2018 - 13:23 #19
Jeg kan tilføje, at tekstfarverne i de to eksempler er forskellige. I det sidste, altså det med de 20 sider, er RGB-værdierne 0-0-0, altså helt sort. I det første er de 55-53-53.
Derudover er dpi på portrættet i det sidste eksempel forringet til 113.

Og så vil jeg da lige tilføje, at man sagtens kan opnå flotte resultater til sådan et projekt uden at skulle betale en formue for softwaren :-)
Avatar billede milter Ekspert
14. marts 2018 - 19:42 #20
@ Tom M.

Du stiller et par spørgsmål i indlæg #17.  I stedet for at skrive 1000+ ord vil jeg henvise til linket herunder:

https://vector-conversions.com/vectorizing/raster_vs_vector.html

I lige netop dit tilfælde vil jeg stadig mene, en stor del skyldes, at teksten i link 1 ikke er 100% sort. Jo større kontrasten er mellem sort og hvid, jo mere læselig er teksten, og det bliver mere udtalt, jo mindre bogstaverne er og jo mindre ”fyld”, der er i dem.

Bortset fra det, så undrer det mig stadig, at reklamebureauet ikke har bedt dig om et portræt med flere pixels :-)

https://digital-photography-school.com/image-size-and-resolution-explained-for-print-and-onscreen/