Avatar billede Mikael Ekspert
13. marts 2018 - 15:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kopiér Linux harddisk til USB stick

Jeg har en gammel IDE hardisk (disk 3 på billedet) med velfungerende Linux Mint.
Anvender den via USB på min HP bærbare, som alternativ til Win 7.
Det fungere perfekt. Men den 2,5" IDE harddisk er "lidt klodset" i brug.

Derfor vil jeg istedet kopiér/klone den IDE harddisk til USB sticken.
(disk 4 på billedet)

Men da HD (disk 3) er større end USB sticken (disk 4) på de 30/32 GB, så lader det sig ikke gøre. Jeg ER klar over problemet vedr. størrelses forskellen.

Min plan var så, som jeg plejer, at "resize" den store partition på disk 3, da der er 28.55 GB ubrugt plads.
Men det kan ikke lade sig gøre med MiniTool. Sikkert fordi, at den partition er (Ext4) (Linux)

Så spørgsmålet er, om der er andre "gratis programmer" som kan det ?

(Alternativet er naturligvis en USB stick på 64 GB, frem for den på kun 32 GB. Men så vigtigt er "projektet" nu heller ikke) ;)

https://i.imgur.com/1LtcDY2.png
Avatar billede puren Ekspert
13. marts 2018 - 16:15 #1
i et tidliger job brugte vi Acronis True Image ved ikke om prøve versionen er stor nok til at gøre det
Avatar billede Mikael Ekspert
13. marts 2018 - 19:19 #2
#1
Nu ved jeg ikke hvad du arbejde med i dit tidligere job.

Men forsøgte at hente den "frie" udgave.

1. Der kom en "fed" pornoside med som "gave" under downloaden. ;) ;)

2. Det tog lidt over en time at downloade programmet.

3. Nej den "frie" udgave omfatter ikke kloning.

4. Det ser ud til at den "betalte" udgave KUN kloner Windows ?
(Prøvede ikke den udgave)

Men tak for dit tip ;)

https://www.acronis.com/en-us/personal/computer-backup/
Avatar billede puren Ekspert
13. marts 2018 - 22:02 #3
Ja det gik måske lige lovligt hurtigt nok med sidste post

Jeg var it medarbejder.. Jeg klonede både Windows og Linux med det
Avatar billede Andershoegh Seniormester
14. marts 2018 - 14:57 #4
http://clonezilla.org

Vil tro Clonezilla kan hjælpe dig
Avatar billede Mikael Ekspert
14. marts 2018 - 18:13 #5
#4
Jeg har nok fejl formuleret spørgsmålet ( Især i overskriften )

Problemet er ikke så meget selve kloningen, af Linux harddisken ( Den tid den sorg )
Men at "resize" disk 3 med Linux således, at disk 3 bliver mindre end usb disk4. Hvilket jo er et must for at klone fra den ene til den anden.

Med Minitool kan man sagtes lave en "resize" af en paratition. Når harddisken indeholder fx. C drevet til en Windows. Men åbenbart ikke på en Linux, med MiniTool ?

https://i.imgur.com/1LtcDY2.png
Avatar billede Mikael Ekspert
15. marts 2018 - 15:35 #6
Jeg lukker tråden, da det reelt slet ikke kan betale sig, at klone Linux Mint til en usb stick.
Det er i mit tilfælde, lige så hurtigt at installere Linux, som at klone de få GB Linux fylder. Og installere et par manglende programmer.

Men tak for jeres forsøg ;)