Avatar billede IbenA Praktikant
14. marts 2018 - 14:31 Der er 11 kommentarer

Hjælp.. sort skærm

Hej
Da jeg forleden skulle tænde min pc (bruger den dagligt), var der lyd - logo - og dernæst sort skærm med hvid markør i øverste venstre hjørne. Jeg kan via en knap på siden af pc'en starte maskinen op i bios/boot eller hvad det nu hedder, og har prøvet at vælge recovery, men der sker ingenting. Vælger jeg bios, står der at der ikke er noget operativt system?? Det er en Lenovo U510 7i 8 GB og 256 ssd med nogle år og et par indgreb på bagen.
1. priortering er selvfølgelig at redde mit data og kan man få maskinen til at køre igen uden at kaste for mange penge efter den, ville det også være at fortrække. Hvad tænker I?
Venlig hilsen Iben
Avatar billede IbenA Praktikant
14. marts 2018 - 14:38 #1
- med lyd mener jeg at man kan høre at harddisken går i gang, ikke opstartsmelodi :)
Avatar billede claes57 Ekspert
14. marts 2018 - 14:48 #2
med ssd kan du ikke høre disken gå i gang - det er blæser til køling af cpu, du hører.
Ellers skal du tage ssd'en ud og koble den på en anden pc via usb så du kan se, om der er adgang. Hvis der er adgang, så sikkerhedskopier alle data. Uden adgang, så er du mere på den, en ssd er pakket på en anden måde end hd, så der er ikke lige nogen måde at hente data ud så.
Igen - er der adgang, så kan du med mediacreationtool lave en boot-usb (minimum 8gb) og sætte ssd i din maskine, og tilslutte usb'en med windows. Den kan du boote på og vælge at reparere windows
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 vælg 'download værktøjet nu' og kør det, husk at vælge 'på anden pc' for at få mulighed for at lave usb-stick bootbar.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2018 - 14:50 #3
Jeg har før haft held med denne procedure:
1. Fjern strømforsyning
2. Pil batteriet af
3. Hold start/sluk knappen nede i 30 sekunder
4. Sæt batteriet igen
5. Tilslut oplader
6. Start pc
Avatar billede IbenA Praktikant
14. marts 2018 - 15:29 #4
Har nu prøvet at fjerne batteriet, holde powerknappen nede og sat batteriet på plads igen. Der kommer flg. op:
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-MOF: Exiting PXE ROM
- her efter sort skærm - logo - samme besked, - II -

Er det så nu jeg bør forsøge at pille ssd'en ud?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. marts 2018 - 15:43 #5
du skal lige sikre, at du har en hd/usb adapter, så du kan få adgang til den.
det kan være https://www.av-cables.dk/usb-3-0-til-sata-adapter/usb-3-0-til-sata-6gb-s-adapter-2-5.html
Avatar billede IbenA Praktikant
14. marts 2018 - 15:48 #6
I må undskylde min ringe viden og kompetencer... har ikke prøvet at skille en pc ad før, og det lyder lidt teknisk og vil derfor godt have go inden jeg gør noget uopretteligt :)
1. Udtag ssd og tilslut denne via usb til hjælpecomputer. Hvis det virker er det min plan at tilslutte yderligere en ekstern harddisk til hjælpecomputeren og lagere data fra ssd.
2. Sætte ssd på plads og forsøge at reparere windows med det link claes57 lagde op.

- vil jeg kunne bruge den eksterne harddisk som usb når windows skal downloades?
Avatar billede IbenA Praktikant
14. marts 2018 - 16:00 #7
Tak, claes57. Har bestilt det anbefalede adapter :)
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2018 - 16:03 #8
Her er en lille instruktionsvideo: https://www.youtube.com/watch?v=BabQeO5WdRo

Hvis du vil bruge din SSD som ekstern harddisk senere (hvis den ellers kan bruges til noget), kan du anskaffe et kabinet til ekstern SSD - de er ikke så dyre.

Hvis du så tilslutter den nuværende SSD disk som et USB-drev på en anden pc, kan du gemme iso-filen til Win 10 på den.

Du bør dog kopiere alle dine data fra SSD disken over på et andet medie, da du nok mister alle data på den, hvis du har tænkt dig at bruge den til at boote fra, når du skal installere Win 10 på din nuværende pc.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. marts 2018 - 16:17 #9
du skal have en usb-stick på minimum 8gb til at lave en boot-usb for at reparere din ssd. At bruge en anden ekstern harddisk (IKKE SSD'en)  vil gøre det unødigt kompliceret, da windows-tool ikke lige kan lave den til boot med værktøjer til rådighed.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2018 - 16:38 #10
Der findes dog værktøjer til den slags - fx: https://rufus.akeo.ie/
Avatar billede poko1 Ekspert
14. marts 2018 - 16:59 #11
Har du prøvet at trykke på Lenovo Knappen på siden og F12 under opstart og for at se om Harddisken vises?