Avatar billede Glausfyren Novice
15. marts 2018 - 15:33 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Modem

Jeg skriver her fordi jeg har et lille problem som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal løse og håber derfor du kan hjælpe
Vi har fået internet i vores lejlighed fra Stofa, der var kun et antennestik åbent da det skulle installeres og derfor måtte teknikeren installere det på det ene værelse i lejligheden inde i et klædeskab hvor vores modem nu sidder. Vi har en meget aflang lejlighed og derfor er internettet ikke altid lige skarpt i den anden ende af lejligheden, og derfor vil jeg høre hvad du har af forslag for inde fra stofa sagde de at jeg skulle købe en router og trække et kabel ned til den anden ende, da der er en stationær computer som skal på internettet, men dette er bare ikke en løsning som vi kan bruge til noget da vi så skal trække et netkabel hele vejen igennem vores lejlighed. Så jeg håber på i har en løsning, for min tanke var at jeg så måtte betale de 1200 kroner det koster for at få åbnet antennestikket på værelset hvor modemmet ikke sidder, men kan jeg så godt tilslutte en router til antennestikket og så trække et lankabel fra router til computer eller hvad skal jeg bruge til at "trække net" ud af det antennestik jeg så får åbnet.
Eventuelt om i har nogle andre ideer til en løsning.

Al hjælp og ideer modtages med åbne arme!
Avatar billede Mikael Ekspert
15. marts 2018 - 15:40 #1
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. marts 2018 - 15:46 #2
Forslag:
Powerline Extender. Bruger husets 230v husinstallation som kabelvej.
Devolo dLAN 500 AVPlus er bare et eksempel, så du kan få en ide om hvad det er.

Hvis du søger på WiFi Powerline Extender får du mange produkter at se.
Avatar billede Glausfyren Novice
15. marts 2018 - 15:52 #3
Jeg har investeret i en wifi extender fra tp-link en AC750 Range extender. Men jeg føler ikke rigtigt at den løser problemet. Der er ethernet indgang i den, men problemet er at der simpelthen ikke er særlig godt signal i min ende af lejligheden, så jeg går med en ide om at dette ikke er en "god nok" løsning da jeg er bange for at når jeg trækker et ethernet kabel derfra til min stationære computer at det stadig ikke er "stærkt" nok til at for eksempel at spille online computerspil. Tager jeg fejl her?
Avatar billede Mikael Ekspert
15. marts 2018 - 15:56 #4
Den extender flytter bare dit wifi fra skabet og til den anden ende trådløst.

Min løsning er nøjagtig som hvis du trak et ethernet kabel.
Avatar billede Mikael Ekspert
15. marts 2018 - 16:15 #5
Husk at der altid er 14 dages returret, hvis "lortet" ikke er tilfredsstillende ved køb på nettet ;)
Avatar billede INK Ekspert
15. marts 2018 - 20:33 #6
En wifi extender skal sidde ca. midt mellem wifi-router og det punkt, der skal betjenes. Ikke lige ved siden af, da afstanden så er dobbelt så stor, hvilket formindsker signalstyrken. Du skal så trække et kabel halvvejs gennem lejligheden, hvilket ikke er optimalt. Uvangas forslag i #2 er det rigtige, ligesom i #1.
Avatar billede posten Ekspert
15. marts 2018 - 21:51 #7
ja som #6 skriver skal den ca. være på midten så hvis afstanden til din pc er 10 meter køber du 2 kabler på 5 meter hver og håber dit signal nu kan  nå din pc
når det er gjort kan du evt omdøbe dit netværk med svær kode til
og når du ved at der er signal igennem fjerner du kablet og mont.denne : https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/netvark-router/NGWNA3100M100/netgear-n300-tradlos-usb-adapter når du så får den op at køre finder du det netværk du lige har lavet og dit net kører som du vil ha det til
hvis dit signal ikke er godt nok må du sætte denne op hvor signalet er tæt på at forsvinde : https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/netvark-router/NGWN3000RPV2/netgear-wn3000-wi-fi-range-extender
held og lykke med det
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. marts 2018 - 07:46 #8
Som det nævnes findes der to typer Extendere:
En der udelukkende forlænger signalet ren trådløst. Pris: omkring 300,00 Kr.
Og så den som jeg henviser til i #2:
Powerline Extender som transmitterer signal i 230v husinstallations kabler.
Pris: omkring 800-1200 Kr.
Jeg tror det vil være det rigtige i dit tilfælde, desuden slipper du for at trække kabel. Især da du har prøvet en trådløs Extender, som ikke afhjælper problemet.
Men prøv at Google: WiFi Powerline extender. Der findes efterhånden mange på markedet. Langt de fleste er Plug & Play, så opsætning er ikke noget problem.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
16. marts 2018 - 07:56 #9
Kunne et Mesh Wifi system ikke være en løsning, som eksempelvis.
Google Wifi (3 enheder),
TP-Link Deco M5. (3 enheder),
Asus Lyra (3 enheder),
...
Placer en enhed ved modemmet med kabel i. Placer de 2 andre henholdsvis i midten og den anden ende af lejlighed. De vil forbinde sig trådløst med hinanden.
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. marts 2018 - 08:12 #10
MESH er et udmærket alternativ, og meget skalerbart.
Hvis modem i skabet står på bunden af skabet, kan man forsøge at hæve det op til ca. 1,5 meter. Det tyder på at signal er noget "indeklemt"
Avatar billede Mikael Ekspert
16. marts 2018 - 08:21 #11
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. marts 2018 - 08:37 #12
Det tror jeg bliver godt. Meld meget gerne tilbage når systemet er afprøvet, så andre kan få glæde af erfaringen.
Avatar billede Glausfyren Novice
16. marts 2018 - 09:04 #13
Mange tak for alle de gode råd, ja som Mikael har skrevet blev det https://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/netvaerk/powerline/tp-link-tl-pa8030p-av1200-powerl?icid=PR_230161_AHOK_200170 :-) mange tak for al feedbacken jeg melder tilbage lige så snart jeg har afprøvet det, i skal alle have tusind tal for hjælpen og må i have en formidabel weekend :-)
Avatar billede INK Ekspert
16. marts 2018 - 10:04 #14
Sikkert en god løsning, såfremt man ikke har brug for wifi i den ende af lejligheden.
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. marts 2018 - 10:24 #15
Hvordan mener du? Powerline opsætning er afprøvet af flere, som har god erfaring. Så hvad mener du med "såfremt man ikke har brug for wifi i den ende af lejligheden"
Avatar billede INK Ekspert
16. marts 2018 - 10:44 #17
#15 Det var kun en sidebemærkning, jeg kender jo ikke spørgerens behov. Men som #16 nævner findes der også et sæt (lidt dyrere) med wifi inkluderet.
Glausfyren må så vurdere behovet.
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. marts 2018 - 10:45 #18
#15
Venligst se bort fra kommentar i #15, jeg havde ikke set datablad. Sorry.
Avatar billede Mikael Ekspert
16. marts 2018 - 10:59 #19
#18  Det havde jeg såmænd heller ikke før Ink bemærkede det ;)

Faktisk troede jeg at alle var med wifi. Hmm
Avatar billede Glausfyren Novice
16. marts 2018 - 11:20 #20
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. marts 2018 - 06:30 #21
Hvordan går projektet, lykkes det?
Avatar billede Mikael Ekspert
01. juli 2018 - 10:24 #22
Vi mangler en tilbagemelding om dit projekt ;)