Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2018 - 03:25 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Optagede samtaler med kun en tydelig stemme

Jeg har nogle lydfiler med telefonsamtaler. Problemet er, at det kun er den jeg taler med, hvis stemme man høre tydeligt. Min egen anes kun meget svagt i baggrunden.

Der er tale om formaterne AMR og mp3.

Er det på nogen måde muligt med et program at gøre min egen stemme tydeligere.
Jeg spørger kun til hvad jeg selv kan downloade fra nettet. Har ikke adgang til professionel hjælp.
16. marts 2018 - 09:10 #1
HEJ,

Skal ikke gøre mig klog på specielt dette, men en EQUALIZER (eql) kan måske løse det for dig.

En eql kan nemlig fremhæve specielle frekvensbånd og dæmpe andre.

Men jeg har ingen anelse om hvor på nettet du kan finde en som dækker specielt dine behov.

Kristian
Avatar billede finb Ekspert
16. marts 2018 - 10:32 #2
Ved samtale-partneren, at du optager ?
Avatar billede milter Ekspert
16. marts 2018 - 11:16 #3
Du kan bruge programmet Audacity til det, og her er det så funktionen "Normalize", du skal bruge. Kvaliteten af resultatet afhænger meget af, hvor meget anden lyd/støj der er på den svage stemme:

https://manual.audacityteam.org/man/amplify_and_normalize.html
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2018 - 20:34 #4
Tak. Forsøger med Audacity. Er ikke god til indviklede programmer, så kan godt være jeg får brug for mere hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2018 - 20:41 #5
Det virker meget hurtigt ret uoverskueligt, når man er blank på området. Allerede når jeg vil importere filen (i dette tilfælde en ukomprimeret AMR) skal jeg inden jeg importere tage stilling til alt dette: https://s9.postimg.org/yu6c8ou0v/screen1.png
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2018 - 20:47 #6
Jeg kan ingen vegne komme med dette. Jeg lod ovenstående være som det er og importerede. Men får hurtigt nye problemer:

https://s9.postimg.org/65te5azin/screen2.png

Kan ikke finde ud af hvordan man her "markere"?
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2018 - 20:59 #7
Ok, fandt alligevel ud af hvordan man markere.

Men hvad skal der så være flueben ved her?
https://s9.postimg.org/y8hdcn44f/screen3.png
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2018 - 21:52 #8
Jeg kan overhovedet ikke finde ud af at bruge lortet. det eneste jeg får ud af at forsøge mi frem, er støj (hvilket der ikke er noget af i forvejen) og ingen stemmer.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2018 - 00:54 #9
Var det det??

Har brug for lidt mere hjælp end anbefaling af program ...

Er ekstrem vigtigt jeg får aflyttet de filer. Noget af det skal bruges i forbindelse med en retssag.
Avatar billede milter Ekspert
19. marts 2018 - 12:09 #10
Det tager lang tid at lære at arbejde med lydredigering. I mange tilfælde, som f.eks. med dit, skal der eksperimenteres med mange forskellige indstillinger, før man får et brugbart resultat. Kan du høre stemmerne på .amr-filen i Audacity? Jeg går ud fra, .mp3-filen er ok.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2018 - 13:49 #11
Var AMR fil jeg prøvede med. De fleste af filerne er i dette format.
Filen er ukomprimeret, så må i stedte for 'Åben...' hente den ind via 'Importer' > 'Rå data'.
Tjekkede ikke i første omgang inde jeg forsøgte. Nu har jeg prøvet at hente den ind og state play. Der er kun støj.
Avatar billede milter Ekspert
19. marts 2018 - 14:41 #12
Amr-filen skal først konverteres til noget, som Audacity kan forstå, ellers bliver det bare til den støj, du hører.  Det kan sikkert lade sig gøre gennem det programvindue, du linker til i indlæg #5, men det kan sagtens blive til en masse skud i tågen, hvis du ikke i forvejen kender kodningen/formatet i filen. Du kan måske finde  nogle brugbare oplysninger om filen ved at bruge programmet Mediainfo, som du kan finde i linket herunder:

https://sourceforge.net/projects/mediainfo/

Der findes mange programmer til konvertering af "amr to mp3" på nettet, men jeg ved ikke hvor effektive, de er, eller om nogen er bedre end andre. Du kan evt. prøve VLC-Player og se, om den kan ”forstå” filen. Hvis den kan, så burde du derfra kunne gemme den som f.eks. mp3.

https://www.videolan.org/vlc/index.da.html

Og måske findes der et program til din telefon, som du kan installere på computeren og derfra afspille/konvertere .amr-filerne.
Avatar billede milter Ekspert
19. marts 2018 - 14:46 #13
Og husk: arbejd altid kun med kopier af dine .amr-filer  Hvis du arbejder på originalerne, risikerer du at ødelægge dem for altid.

Og endnu en ting: Som finb nævner i indlæg #2, samtalerne kan være ugyldige ifm. en retssag. Du kan faktisk sagtens have overtrådt nogle love, hvis samtalen er optaget ulovligt.
Avatar billede milter Ekspert
19. marts 2018 - 15:02 #14
Jeg har fundet lidt om at arbejde med .amr-filer her:

https://www.lifewire.com/amr-file-2619620
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2018 - 15:18 #15
Jeg har SVS4YOU Audio Converter. Kan se den også kan tage AMR-filer.

[i] Og husk: arbejd altid kun med kopier af dine .amr-filer  Hvis du arbejder på originalerne, risikerer du at ødelægge dem for altid. [/I]

Ok.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2018 - 15:18 #16
Nå ikke ...
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2018 - 15:20 #17
Optagede telefonsamtaler er kun gyldige i forbindelse med en retssag, hvis modparten har været informeret om samtalerne blev optaget. Bare rolig, jeg har helt styr på alt det!
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2018 - 15:25 #18
Kan ikke finde info om hvilke fil typer Audacity kan håndtere. Nogen der har et link?

Går ud fra det bedste er at konvertere dem til et andet stadig ukomprimeret format?