Avatar billede brasso Forsker
18. marts 2018 - 12:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Google drev - Google fotos

Hej
Har læst lidt på dette link, men er ikke blevet en dyt klogere: https://support.google.com/photos/answer/6156103?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=da
Er der nogen der kan skære det ud i pap?

Situation 1.
Jeg tager et foto med min Smartphone, det ryger så ind i Google Fotos, som synkroniseres med Google fotos i 'skyen'.
På mit Google drev har jeg forskellige foldere hvor jeg sorterer og styrer mine fortos (her uploader jeg også billeder jeg tager med mit almindelige kamera).
Jeg overfører så det billede der ligger i Google fotos, og lægger det i en mappe (f.eks. sommerferie 2017).
Kan jeg derefter slette billedet i Google Fotos uden det forsvinder fra den oprettede mappe i Google Drev? Som jeg læser det på før nævnte link, bliver billedet slette begge steder, uanset om jeg vælger at slette det på Fotos eller Drev. Og hvis det forholder sig sådan er det jo temmelig tosset.

Iøvrigt mener jeg at det tidligere har været muligt at overføre/flytte billeder fra Google Fotos direkte til Google drev, men den mulighed synes jeg ikke længere jeg kan finde, måske netop fordi de to funktioner hænger sammen på en eller anden måde.

Situation 2.
Min Smatphone's hukommelse er ved at være fuld, jeg ønsker derfor at slette nogle billeder, hvordan undgår jeg at de også blivver slettet i Google Fotos i skyen?

Det var lige netop dette der udløste ideen med at flytte billederne til Google Drev i diverse foldere, og så slette dem på telefonen /  Google fotos.

Jeg synes det er lidt svært at finde ud af sammenhængen mellem Google Fotos og Google drev
Avatar billede INK Ekspert
18. marts 2018 - 12:56 #1
Situation 1:
Når billeder er uploadet til Google Fotos ligger du kun et sted der. Hvis du laver et album flyttes billedet ikke, men det markeres (skjult) at det skal vises, når du klikker på dette album. Du må endelig ikke slette billedet i Google Fotos ("Fotos" oversigten), da du så også sletter i det pågældende album. Samme foto kan være vist i flere albums, men det ligger stadig kun ét sted i skyen.
Hvis du anvender den gratis udgave af Google Fotos, behøver du egentlig ikke at tænke så meget på hvad det fylder.

I indstillinger for Google Fotos kan du bestemme om fotos i Google Drev også skal vises i Google Fotos. Du skal blot vippe den lille kontakt.

Det er lidt gammeldags at sortere sine fotos i mapper. Google Fotos lægger alle billeder i datoorden, og det man tidligere brugte mapperne til, klares nu af albums udarbejdet i Google Fotos. Google foto har også søgefunktioner på steder, emner og med lidt Ninja tricks også ansigter.
Avatar billede INK Ekspert
18. marts 2018 - 13:02 #2
Situation 2:

Fotos taget med smartphone eller tablet gemmes normalt i "Gallery" for Android og "Fotos" på iPhone.
Når du starter Google Fotos appen på din enhed overføres billeder og videoer til Google Skyen.
Derefter kan de slettes i Gallery og Fotos, men det vil Google Appen almindeligvis slev foreslå dig, når hukommelse er ved at være fyldt op. Du kan selvfølgelig selv manuelt slette, men husk de gemmes i 30 dage før endelig sletning og frigørelse af lagerplads. Dette kan du selvfølgelig også gøre manuelt straks.

Jeg kan faktisk ikke se behovet for at anvende Google Drev til fotos, for opdeling i mapper er ikke længere nødvendigt.
Avatar billede brasso Forsker
18. marts 2018 - 13:35 #3
Tak For svar ink.
Det kan godt være det er lidt gammeldags at sortere i foldere, men sådan synes jeg det virker bedst. Mine billeder ligger nemlig lokalt på min disk i min hovedmaskine (PC), og Dette drev synkroniseres med Google drev (backup, hedder det vist nu).
Jeg foretrækker at billederne ligger sorteret efter mine ønsker på Google drev, derfor interessen for, hvad der sker med billeder som findes både på Google fotos og Google drev. Jeg må jo prøve mig frem, men det er da lidt bøvlet først at skulle downloade billederne fra Foto for at kunne lægge dem på Google Drev.
Avatar billede INK Ekspert
18. marts 2018 - 13:42 #4
Du kan synkronisere dine mapper på din PC direkte med dit Google Drev og så glemme alt om Google Fotos, hvis det er det, der passer bedst til dine ønsker.

Billeder fra kamera og fra smartphone skal så manuelt overføres til PC.
Avatar billede Skiltemaleren Praktikant
22. juli 2018 - 22:00 #5
Hej. I forlængelse af denne tråd har jeg følgende udfordringer.
- jeg har igennem 10 år oprettet mapper til diverse fotos i Google drev, men efter at Google photos selv er begyndt at ligge i mapper og sortere, er jeg godt tilfreds med det.
Jeg vil dog gerne have alle mine albummer på drev over og ligge på photos, så det hele er samlet ét sted. Dette kan jeg ikke finde en løsning på.
Kan I hjælpe?
Avatar billede INK Ekspert
23. juli 2018 - 06:23 #6
Som skrevet i #1 kan man i indstillinger få alle fotos fra Google Drev over i Google Fotos også.
Som jeg husker det, er det dog kun billeder ikke mapper, der overføres, så du mister sorteringen.
Google Fotos sorterer efter dato, men albums kan udføres individuelt.
Avatar billede Skiltemaleren Praktikant
23. juli 2018 - 08:43 #7
Hej igen.
Ja det skriver du, men som jeg ser det, er der kun mulighed for at se indholdet i fotos på drev, men ikke se indholdet fra drev på fotos.
Indstillinger er kun til at se fotos på drev.
Har du andre løsninger?
Avatar billede INK Ekspert
23. juli 2018 - 08:59 #8
Hvis du ønsker at beholde dine fotos i Google Drev, kan du i indstillinger for Google Fotos slå funktionen "synkroniser" fra Google Drev. Så vises alle fotos begge steder, men de slettes også begge steder, hvis man sletter det ene sted.
https://photos.google.com/settings

En anden måde er at lade programmet "Google backup og synkronisering" overføre billederne fra din pc google drev mappe til Google Fotos. Du skal så fjerne linket mellem Google Drev og Google Fotos, så de ikke optræder dobbelt.
Avatar billede Skiltemaleren Praktikant
10. januar 2019 - 16:57 #9
Hej igen
Jeg kom i mål med at kunne se alle mine billeder i Google fotos, inklusive dem fra Google drev.
Jeg går dog og betaler for plads på Google drev, helt unødvendigt.
Vil derfor gerne slette alt på Google drev, men er bange for at billederne også forsvinder på Google fotos.
Hvordan sletter jeg drev og bevarer billeder på fotos.
Benytter den gratis Google fotos...
Avatar billede brasso Forsker
10. januar 2019 - 17:36 #10
Google drev, Google fotos og en mere ting som jeg ikke husker deler pladsen. Jeg mener blot at billeder på Google drev vises i fotos, men ligger på drev. Jeg arbejder den anden vej rundt, gemme de fotos jeg vil fra Google fotos i Drev (som det iøvrigt ikke hedder længere) og sletter så i Fotos. Når jeg sletter i fotos, slettes kopierne så samtidig på alle mine enheder. Sådan mener jeg at jeg konstaterede det virker sidste gang jeg ryddede op.
Avatar billede Jesper Jensen Praktikant
02. februar 2019 - 23:31 #11
Kan man slå fra så Iphonen ikke automatisk smider mine billeder op i Google foto ? Da jeg tit tager 5-10 billeder af det samme og så er det lidt irriterende at skulle slette først på sin telefon og så bageefter se at de ligger alle sammen i Google Foto da den synkronisere med det samme! så kan jeg slette derinde igen.
Kan man gøre så den først oploader efter 24 timer eller 1 gang om ugen eller når jeg synes den skal gøre det ?

håber i forstår det og i kan hjælpe

Jesper
Avatar billede brasso Forsker
13. februar 2019 - 22:05 #12
#11. Nu er jeg ikke Apple kender, men umiddelbart bør det være muligt at slå synkronisering fra, og så slå den til manuelt en gang imellem, for at uploade til 'Skyen*.
Avatar billede PerG Praktikant
11. juni 2021 - 16:08 #13
Er det muligt at slette billeder på Google drev/foto, uden at de slettes på min telefon?
Jeg har mange billeder, som ikke behøver at have i skyen, men som jeg gerne vil gemme et stykke tid på telefonen.