Avatar billede Bent Hansen Mester
19. marts 2018 - 23:54 Der er 12 kommentarer

problem med HD ( hard disk)

Jeg har haft mine computer til opdatering ( ønsket at få noget beder udstyr. )
Men jeg er løbet ind i et problem. Jeg tog mine hard diske ud og lod dem ligge hjemme ( var lidt navøs for at vil gå i stykker under vejs ) men nu skriver den ene SSD at den er i noget den kalder GPT ( tro jeg nok den skrev )og den vil ikke installer WIN ..... Hvordan får jeg lige lavet om på det, så jeg kan installer win....... ?
Avatar billede posten Ekspert
20. marts 2018 - 01:05 #1
prøv om du kan formatere den til ntfs
Avatar billede Bent Hansen Mester
20. marts 2018 - 04:14 #2
Ja...... Det er jo lige det jeg spøger ind til.... Hvordan gør man det. ?
Jeg har forsøgt at formater den, men den skriver et eller andet, med en anden format jeg ikke kender.
Avatar billede posten Ekspert
20. marts 2018 - 04:24 #3
hvis du så kigger på den via computeradministration/diskhåndtering kan du fjerne/ændre noget der og så bagefter formatere den ??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. marts 2018 - 07:09 #4
En harddisk med nyere OS SKAL være GPT (GUID Partion Table) - det er den ny udgave af MFT (Master FAT Table). Ellers er du ikke i fred for RootKits o.lign. Og det har intet med filsystemet (FAT32/NTFS/EXT3/4) at gøre.

Dit problem er nok at BIOS ikke er sat til at kunne boote på UEFI enheder (Tjek at CSM er slået fra, og UEFI Boot er slået til), og/eller at den USB-stick du installerer fra IKKE er i GPT - så vil den nemlig kun installere på en MFT formatteret harddisk.

Så lidt mere info om hvordan du forsøger at installere...

Jeg forstår i øvrigt ikke helt at du vil (re)installere Windows, hvis du netop har tage disken ud for at den ikke skulle "gå i stykker" - var det den fysiske harddisk du var nervøs for? - hvis det var data, kan du jo være godt i gang med at overskrive den ved reinstallationen...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. marts 2018 - 07:10 #5
åh... - jeg mangler selvfølgelig at skrive, at "Secure Boot" helst skal være slået til under installationen... - det hænger sammen med UEFI og GPT :-) (om end man godt kan installere uden den er slået til)
Avatar billede poko1 Ekspert
20. marts 2018 - 08:56 #6
#4 - #5 er fuldkommen korrekt Som her hvor du vælger installationsmedie USB / DVD
https://ibb.co/mcMQ2x
https://ibb.co/dDEChx
Avatar billede Mikael Ekspert
20. marts 2018 - 10:41 #7
MiniTool (gratis) kan konvertere fra GPT til MBR ( Og omvendt )
https://www.partitionwizard.com/download.html

https://i.imgur.com/GgQylHz.png
Avatar billede Bent Hansen Mester
20. marts 2018 - 10:47 #8
Åh......
Her hiver du mig ud i noget jeg ikke ved en DYT om.
Jeg har aldrig rodet i bios, tår ikke :-) er der ikke noget med at hvis laver noget rod her, så har man ikke bare et, men mange problemer?!
Jeg har aldrig lært det her, så jeg er på bar bund. Kunne jeg ikke få en lidt mere simpel beskrivelse af hvad jeg gør, for dit svare ( selv om det er et godt svare ) hjælper mig ikke. Jeg sider bare her og tænker... HVA?!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. marts 2018 - 13:04 #9
BIOS er desværre forskellig fra producent til producent, så det er svært at finde en vejleding præcis til din PC.

Der er ganske få ting i en BIOS du kan slette eller nulstille, så en PC ikke vil virke igen - alt andet kan man blot gå ind og rette tilbage, hvis det viser sig ikke at virke.
Du bør derfor ikke være urolig for at rette i BIOS, så længe du noterer dig hvad du retter fra og til, og stopper med at rette, hvis den giver dig en advarsel.

Normalt kommer man i bios ved at lukke PC´en, tænde for den, og under den indledende opstart tappe på en af følgende taster:

F2
F1
F10
Enter
DELete

....desvære ikke begrænset til ovenstående - men prøv dig frem i rækkefølge.

Hvilket medie installerer du fra? - mere for at tjekke at det er GPT baseret, før du kaster dig ud i BIOS eventyret...
Avatar billede poko1 Ekspert
20. marts 2018 - 13:59 #10
Det ville så være godt at vide hvilken Pc. Navnet? du har så kunne det jo være der sad en der kunne fortælle hvad du skal gøre! Hvis den ikke har EFI / UEFI kan du uden videre slette disken i Diskhåndteringen og derefter ude til venstre hvor der står
Disk 0
Disk 1
Disk 2
OSV. Vælge om den skal Køre MBR Eller GPT
https://ibb.co/fgSraH
læg mærke til venstre side i Diskhåndteringen
Ellers kan du gøre det under installeringen under avanceret vælge at slette hledisken trin for trin alt efter om der er flere partitioner på den!
Avatar billede Bent Hansen Mester
20. marts 2018 - 15:41 #11
Hej.
Jeg skal lige finde oplysningerne om bundkort type ( etc ) frem  så  du har noget at gøre godt med :-)
Avatar billede Bent Hansen Mester
09. april 2018 - 16:49 #12
Vil lige svare tilbage.
Fik besøg af en som lige viste, hvordan det lige skulle laves, og så fik jeg også lige den info med :-) Problemet er løst.
Jeg takker for svar