Avatar billede joknudse Praktikant
20. marts 2018 - 00:54 Der er 2 kommentarer

Formel til udregning af overarbejde

Hej
Reglen i min overenskomst i forhold til overarbejde er at antal timer og centi-minutter merarbejde i en periode rundes op til nærmeste halve time og tillægges 50%. Resultatet heraf rundes op til nærmeste hele time og så har man det antal timer der skal afspadseres.
Hvordan skal mit regneark se ud for at jeg kan taste mit merarbejde ind og få udregnet antal timer til afspadsering?
Mvh Johnny
Avatar billede kim1a Ekspert
20. marts 2018 - 08:17 #1
Formler:
Jeg har sat timer i F8 og centi-minutter i G8

Først finde antale hele og halve timers overarbejde sat i J8:
=IF(F8+G8-ROUNDUP(F8+G8;0)>0,5;ROUNDUP(F8+G8;0);ROUNDUP(F8+G8;0)-0,5)

Derefter sætte 50 % på og runde op:
=ROUNDUP(J8*1,5;0)

De danske formler hedder Hvis og rund.ned.

Jeg laver en kalkulation der viser at hvis det afrundede til hele timer minus de reelle tal er mere end 0,5 så skal den bare runde til hele timer, mens hvis der er en rest (altså kun må runde minutterne til en halv time så tager den det resultat.
Avatar billede joknudse Praktikant
21. marts 2018 - 22:44 #2
Hej kim1a
Jeg kunne ikke få din formel til at virke men jeg har selv arbejdet videre med problemet og har løst det ved dette

HELTAL(((HELTAL((H8*2)+0,99))/2)*1,5+0,99)

Hvor H8 er merarbejde i timer og centiminutter.