Avatar billede mort1 Ekspert
21. marts 2018 - 13:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hente program på nettet

Jeg har planer om at købe et program fra en udenlandsk udbyder - programmet leveres / downloades fra sælgerens hjemmeside, og jeg får aktiveringskoder osv. - Jeg har prøvet det med Microsoft software, her har man den fordel, at, hvis man på et tidspunkt skal gen installere, så kan programmet hentes på Microsofts hjemmeside. Det er jeg ikke sikker på, at jeg kan i dette tilfælde, så mit spørgsmål er:
Kan man som udgangspunkt brænde et program på en DVD (eller USB) og så regne med, at mediet så fungerer som et installationsmedie, eller er der noget jeg ikke ved?
Avatar billede falster Ekspert
21. marts 2018 - 13:51 #1
Det kommer nok lidt an på den fil, som du henter.

Men almindeligvis er det en Microsoft Installer (msi) eller en setup.exe (f.eks. Inno Setup) og i de tilfælde kan du gemme den, som du vil og køre den igen.

Misteltenen er, hvis installationsfilen skal hente noget på nettet og det ikke findes længere (hvor den søger efter det).

Det sidste har jeg dog aldrig været ude for.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. marts 2018 - 14:27 #2
Det kan ikke skade at gemme installationsfilen selv - men som falster er inde på, risikerer man at installationsfilen skal i kontakt med "noget" på internettet (for at hente opdateringer, validere licens o.lign.), og er det tilfældet, vil man ikke være garanteret at en gemt installationsfil vil virke.

Så de eneste der kan give et 100% retvisende svar, er softwareproducenten.
Avatar billede INK Ekspert
21. marts 2018 - 14:48 #3
Hos nogle leverandører opretter du en konto (mailadresse) med et password. Du kan så altid downloade programmet igen (ved reinstallation). Forudsætter selvfølgelig en seriøs leverandør, der også eksisterer i de kommende år.
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2018 - 16:02 #4
En vejledning kan være installations filens størrelse. Hvis det er et omfattende program som f.eks Audialis 2018 hvor installationsfilen er på 140MB, så kan man sandsynligvis installere uafhængig af nettet. Jeg installerede Audialis fra disken. Det gør jeg altid, man skal bare huske at skrive koden ned.
Men hvis installation filen er ganske lille, ja så skal resten jo hentes over nettet ved hver installation. Og så skal man, som der står i #3, have en konto, hvis man vil installere programmet igen. Jeg har ikke selv haft problemer med geninstallationer,
heller ikke udenlandske.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2018 - 18:48 #5
Hvis du er i tvivl om hvorvidt du vil købe - så har du ikke brug for det.
Har du brug for det, så lev med konsekvenserne (og gem den downloadede fil).
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. marts 2018 - 20:11 #6
#3
Jeg har selv på min stationære computer flere programmer installeret, der er downloadet. Der er det netop mailadressen man anvender, når/hvis det bliver aktuelt at downloade programmerne igen. Der kommer også løbende opdateringer. Jeg har aldrig haft problemer i den forbindelse, da det er seriøse leverandører/producenter jeg har købt programmerne hos.
Avatar billede puren Ekspert
21. marts 2018 - 23:05 #7
nu skriver alle seriøse leverandører/producenter men hvordan ser de ud???

jeg vil mene at EA games ville være sådan men av der fik jeg fingerne i klemme, købte et spil hos dem og kan ikke hente det mere (det var før de kom med deres origin klient)
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. marts 2018 - 23:45 #8
Jeg kan give et par eksempler:
Jeg har købt Magix Music Cleaning Lab, og Aimersoft YouTube Downloader, og der har aldrig været problemer af nogen art.
Aimersoft hed tidligere Daniusoft, men efter ændringen af navnet blev adgangskoderne ganske vist ændret, men det var ikke noget problem; det vil siger at fordi man havde købt programmet mens firmaet hed Daniusoft, kostede det ikke noget yderligere. Det samme gjaldt da jeg skiftede internetudbyder fra TDC til YouSee. Jeg kontaktede bare hhv. Magix og Aimersoft, og der ændrede de bare min adgangsmail fra den gale til den nye.
Avatar billede mort1 Ekspert
26. marts 2018 - 16:36 #9
Tak for jeres indspark - Desværre kan jeg ikke af- eller bekræfte, hvad der måtte være det rigtige for denne softwareproducent, idet jeg i første omgang har droppet planerne om at købe i udlandet (Italien)