Avatar billede KFPS Mester
26. marts 2018 - 11:15 Der er 15 kommentarer og
5 løsninger

Hvilken gamerbærbar? (ingen forslag stillet af mig)

Hej

Jeg er gamer af natur, men har aldrig været god til hvad der foregår inde i maskinen :)
Naturlig årelang pause i min gaming (huskøb og baby) har gjort jeg er røget helt på et sidespor.
NU begynder jeg dog at have lidt tid til den slags igen :)

Men... Jeg er stadig helt blank på hvad der foregår inde i maskine, og den smule viden jeg havde engang er håbløst forældet.
Så mit spørgsmål går på om i kan komme med nogle gode forslag til hvad jeg skal købe.

Info:
- Det skal være en bærbar, da jeg er glad for at sidde i sofaen og spille, samt skal gerne nemt kunne tage den med på besøg og spille der.
- Dermed gerne en stor skærm, da jeg ikke altid kommer til at have en eksterne skærm tilsluttet (kommer der til at være når konen skal bruge den til alt muligt).
- Skal gerne kunne spille nye spil, jeg har i min iver for at spille allerede købt det nye Call Of Duty - WWll. Dermed skal jeg spille både FPS men også strategispil, da jeg glæder mig meget til der på sigt udkommer et nyt Age of Empires. (spiller egentligt også MMORPGs)
- Hvis muligt gerne fremtidssikret bare en smule, så den ikke kan køre COD nu, men intet der udkommer om et år :)
- og prisen... jeg har slet ingen idé om hvad sådan noget skal koste, men kunne være rart hvis det var muligt at holde sig omkring 10.000,- Men hvis alle ovenstående punkter kun kan overholdes ved en større spendering er jeg ikke afvisende :)

Jeg håber i kan hjælpe en håbløs gamer :-D

Tak
Avatar billede Zeth1200 Juniormester
26. marts 2018 - 14:40 #1
hvad tænker du. er det en i7 med en gtx 1060 6gb eller i5?
Avatar billede KFPS Mester
26. marts 2018 - 21:08 #2
Se nu har du tabt mig fuldstændig ☺️
Som nævnt er jeg helt bagud på hvad der er inde i sådan en sag, så kunne godt bruge nogle valide forslag på en bærbar ud fra ovenstående kriterier.

Min logik siger mig i7 er bedre? 😂

Ved godt det er lidt pinligt, men jeg er god til så meget andet 😉
Avatar billede Zeth1200 Juniormester
26. marts 2018 - 22:16 #3
her er rakke føjlen
    intel der er også amd cpu grafikkort (gpu) Nvidia og der er også amd grafikkort
cpu

i3  fint-okay                                          gtx 1050 2gb -1050ti 4gb  okay

i5 god-rigtig god                                  gtx 1060 3gb - 1060 6gb  god

i7 rigtig god-overpower                        gtx 1070 8gb - 1070ti 8gb  rigtig god

(i9 kun i stationær) dubbel overpower  gtx 1080 8gb - 1080ti 11gb  overpower

1:  https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80VR00D4MX/lenovo-legion-y720-15-6-gaming-barbar-computer

2:    https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/ACNHQ2QED005/acer-aspire-nitro-5-15-6-barbar-computer

3:      https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP15CE089NO/hp-omen-15-ce089no-15-6-barbar-gaming-computer-sort

4: her er en til vr og normal gaming:    https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/MSIGV627R1009/msi-gv62vr-7rf-1009ne-15-6-barbar-gaming-computer

MVH  Zeth 11år
Avatar billede KFPS Mester
27. marts 2018 - 07:21 #4
Hej Zeth

Tusind tak for input, og dejlige forslag :)

Jeg tænker at hvis jeg flotter mig lidt og går efter forslag 1, så er jeg godt sikret. Den har både i7 og 16 GB ram.
Men hvad er dens svage sider? Hvorfor koster den kun 112 kr. mere end forslag 4, når forslag 4 "kun" er med i5 og 8 GB ram?

Der må være noget andet jeg ikke kan tyde :)
Avatar billede Zeth1200 Juniormester
27. marts 2018 - 10:52 #5
det er nok fordi at Msi`en der mere holdbar og lidt mere kvalitet og den kan spille vr (Virtual reality). men jeg anbefaler Lenovo´en ja som sagt har de begge to en gtx 1060 men msi´en gtx 1060 6GB og Lenovo´en har en gtx 1060 6GB. jeg skiver lige alle spil ned som den kan klare i ultra og i low grafiker.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lenovo´en

Battlefield 1 i ultra grafik👍 50FPS

GTA  i medium grafik 👍 100FPS

CS:GO i ultra grafik👍 190FPS

PUBG i Basic grafik👍 70FPS

overwatch i ultra grafik👍 60FPS

Msi´en

Battlefield 1 i ultra grafik👍 50FPS

GTA  i medium grafik 👍 90FPS

CS:GO i ultra grafik👍 130FPS

PUBG i Basic grafik👍 70FPS

overwatch i ultra grafik👍 60FPS
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

MVH Zeth 11år
Avatar billede KFPS Mester
27. marts 2018 - 11:19 #6
Tak for din hjælp Zeth :)
Avatar billede Carnac Forsker
27. marts 2018 - 11:54 #7
Hej KFPS.

Du skriver du skal spille FPS spil. I så fald er der én der er klart at foretrække frem for de andre.

Og det er HP Omen
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP15CE089NO/hp-omen-15-ce089no-15-6-barbar-gaming-computer-sort

Grunden til dette er, at den er den eneste af de 4 der har 120 Hz skærm og G-sync.
De andre 3 er kun 60 Hz skærme. Dvs Omen giver dig dobbelt så mange frames per second. Ser du på review, har den kun 3,1 ud af fem stjerner i gennemsnit. Men hvis du læser de dårlige reviews, kan du se, at de er givet af folk der har fået en defekt leveret.

De 3 andre er efter min mening voldsomt overpriced. 10k for en gaming laptop uden 120 Hz skærm er ikke pengene værd efter min mening.

Du skriver at dit budget er omkring 10k, men at du er villig til evt. at gå lidt højere.

Hvis du er klar på at smide 10,5k for Omen, så vil jeg klart råde dig til at smide 1,5k mere og købe denne:
https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbar-computer/asus-rog-gl702vs-ba203t-173---guld/p/100293496

Her får du stor skærm, 17,3"
120 Hz skærm med G-sync
i7-7700HQ processor hvilket stort set er det bedste man kan få i en laptop.
GTX 1070 grafikkort, hvilket sikrer dig et godt stykke tid ud i fremtiden.

Det eneste problem er lagerpladsen som kun er på 256 GB. Det er dog rigeligt plads at lægge ud med. Det er nok til styresystem, diverse filer og billeder samt 2-3 store spil. Men undersøg lige om det er muligt at udvide den med et ekstra PCIe, Sata eller HDD. Hvis ikke det er det, skal du ikke købe den. Men hvis det er (hvilket jeg vil regne med det er), så er den helt klart et godt køb, da du så kan udvide den med ekstra lagerplads senere, hvis du mener du får behov for det. Selvom jeg egentlig tror du vil kunne klare dig med 256 GB.

Hvis du pusher den hårdt i længere tid, kan den godt thermal throttle, da den har et relativt slankt design af en gaming laptop med GTX 1070 at være. Dvs der er egentlig ikke plads til et så stort kølesystem i den, som et GTX 1070 kræver. Til gengæld får du det relativt slanke design, hvilket gør den både æstetisk pænere og væsentligt lettere at slæbe rundt med. Personligt ville jeg selv vælge et lækkert design og mobilitet og så leve med thermal throttling ind imellem. Uanset hvad vil jeg lige gøre opmærksom på det. Det kan jo godt være det er et issue for dig.

Men ellers... Et ret godt tilbud på en gamer laptop med GTX 1070.

Hvis du vil nøjes med GTX 1060, er her et godt bud til 8000 kr:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80YY0011MX/lenovo-legion-y520-15-6-gaming-barbar-sort
Den er jævnligt på tilbud for 5-800 kr mindre, men det er den altså ikke denne uge. Måske den kommer på tilbud til omkring 7000 kr nu her til Yellow days i påsken.
Avatar billede Carnac Forsker
27. marts 2018 - 11:58 #8
Får lige set at MSI´en faktisk også har 120 Hz skærm.
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/MSIGV627R1009/msi-gv62vr-7rf-1009ne-15-6-barbar-gaming-computer

Jeg kiggede nede i Skærm/ Display hvor der står Opdateringshastighed (Hz): 60.

Men der står så Display-teknologi 120 Hz. så går ud fra der er en fejl i én af de to rubrikker. Giver ingen mening med 120 Hz display, hvis den alligevel kun kan opdatere med 60 Hz? Så mon ikke det er en 120 Hz skærm.

Men den har kun i5-processor og ingen Nvidia-Gsync. Så selv med 120 Hz skærm er den stadig overpriced efter min mening.
Avatar billede KFPS Mester
27. marts 2018 - 13:02 #9
Hej Carnac, tak for dit input :)

Jeg ser at det var et udsolgt tilbud du foreslog, og at den er en del dyrere andre steder. Men jeg er blevet klogere på hvad jeg skal have for øje når jeg kigger :)

Tak
Avatar billede Carnac Forsker
27. marts 2018 - 13:11 #10
Okay den er udsolgt online. Det havde jeg ikke lige bemærket.

Men hvis du bor i nærheden af en Bilka, vil jeg regne med du kan få den i butikken.

De har den da i hvert fald i deres tilbudsavis for denne uge.

Det var derfor jeg vidste de havde den, fordi jeg havde set den i deres tilbuds-avis.

Så hvis du går ned i en af deres fysiske butikker er jeg da næsten sikker på at du enten kan få den der, eller kan få den tilsendt fra én af de andre. Jeg mener de plejer at yde den service.

Og ja, normalprisen er 17.000 kr.
Avatar billede KFPS Mester
27. marts 2018 - 13:23 #11
Ja du har ret, regnede ikke med det var så friskt et tilbud at de havde den i tilbudsavisen nu. Hvis jeg skal have den må jeg et smut i Bilka :)

Tak for hjælpen.

En lille ekstra ting: Jeg har googlet maskinen, og kan se at man sagtens kan skifte harddisken ud, og endda nemt. Men hvis windows er installeret på den "lille" harddisk der følger med, og jeg skifter den ud til en større, sidder windows så fast på den lille harddisk?
Da konen også skal bruge computeren til diverse ting og sager, tror jeg det vil være klogt for mig at undersøge tillægspris for en harddisk også :)
Avatar billede KFPS Mester
27. marts 2018 - 13:24 #12
Der siges om maskinen:

There is a blank slot for an additional DIMM of DDR4 RAM and an M.2 SSD. The M.2 slot can accommodate PCIe/NVMe SSDs for lightning quick access times.

Betyder nogle af alle de ting at jeg kan sætte en ekstra harddisk i? :)
Avatar billede Carnac Forsker
27. marts 2018 - 13:36 #13
Ja. Det betyder at du kan opgradere den med både ekstra RAM og en ekstra sata SSD.

Men spørg hellere lige i butikken for at være sikker.

Jeg har nemlig oplevet at producenterne er begyndt at blive så udspekulerede, at nogle modeller kan man ikke opgradere, for at noget der ligner et godt tilbud alligevel ikke er så godt.

Men den her som er absolut high-end vil jeg mene burde være indrettet således at den kan opgraderes med ekstra harddisk plads. Men spørg lige i butikken for at være helt sikker.

Du kan se et review af den her:
https://www.youtube.com/watch?v=ct4xk00yiVc&t=122s
Den i reviewet har dog netop 128 GB SSD (M2) og 1 TB HDD, hvor den i Bilka har 256 GB SSD. Men ellers er de helt ens. Derfor vil jeg mene at du burde kunne proppe et ekstra sata SSD i den.
Avatar billede KFPS Mester
27. marts 2018 - 13:52 #14
Nu er jeg jo ikke så skarp til det her... Jeg troede at HDD var harddiskdrev, så SSD var noget andet. Men når du siger sata SSD så er det altså en harddisk der hentydes til? :)
Avatar billede Carnac Forsker
27. marts 2018 - 13:54 #15
Det er en M2 PCIe SSD der sidder i den. Dvs det er den dyre (og gode) type der sidder i i forvejen, som har form og størrelse som et stykke Wrigleys tyggegummi. Styresystemet sidder på den.

For ekstra lagerplads er det således pladsen til et alm. SSD drev der bør være plads til. Hvilket er godt, da det er langt billigere.

du kan fx proppe 250 GB ekstra SSD i den for 676 kr:
https://www.pricerunner.dk/pl/36-3029996/Harddiske/Samsung-850-Evo-MZ-75E250B-250GB-Sammenlign-Priser

Et tilsvarende M2 ville koste 922 kr:
https://www.pricerunner.dk/pl/36-3479827/Harddiske/Samsung-960-EVO-MZ-V6E250BW-250GB-Sammenlign-Priser

Og da styresystemet sidder på M2´en, skal du hverken hen og kopiere, klone eller migrere styresystemet. Det er simpelthen bare at plugge SSD´en i, og så har du ekstra lagerplads, som var det en ekstern harddisk.

MEN spørg lige i butikken for at være helt sikker. Som sagt har jeg oplevet på nogle modeller, at man har fjernet muligheden for at opgradere, således at man plduselig er bundet til de specifikationer den kom med.
Avatar billede KFPS Mester
27. marts 2018 - 14:03 #16
Det giver meget mere mening nu, tusind tak for hjælpen og tålmodigheden :)
Avatar billede Carnac Forsker
27. marts 2018 - 14:03 #17
Der er typisk 4 typer harddisk.

1. Den hurtigste er SSD M2 PCIe. Har form som et wrigleys tyggegummi og er ultra hurtig. Men er også den dyreste. Det er den type der sidder i den i forvejen.

2. Herefter er SSD M2 Sata. Har form som et wrigleys tyggegummi og er langsommere end PCIe. Men også lidt billigere.

3. Herefter alm sata SSD. Har størrelsen 7 cm x 10 cm x 0,7 cm tykkelse. Er den langsommeste af SSD harddiskene, men i praksis mærker man ikke den store forskel på de tre SSD typer. Det er kun hvis man laver tung billed- og videoredigering.

4. Alm harddisk (HDD) som er meget langsom sammenlignet med SSD
https://www.pricerunner.dk/pl/36-3297221/Harddiske/Seagate-Barracuda-ST1000DM010-1TB-Sammenlign-Priser
Men også ekstremt billig i forhold til SSD. som du kan se, kan du få 1 TB for lidt over 300 kr. Men de er ganske udmærket til bare at lagre billeder, film, word- og excel-dokumenter osv på.

Men styresystemet samt fps-spil (first person shooter, som fx counterstrike) skal helst lagres på SSD. Mens ikke-fps spil sagtens kan lagres på alm. HDD.
Avatar billede Carnac Forsker
27. marts 2018 - 14:13 #18
Lige en rettelse.

Der skulle stå:

1. NVMe SSD (forbindes til M2 slot). Hurtigste og dyreste.

2. PCIe SSD (forbindes til M2 slot). Næsthurtigste og næstdyreste.

3. Sata SSD (forbindes til Sata slot). Trejdehurtigste, men langt hurtigere end HDD.

4. Alm. HDD (forbindes til Sata slot). Absolut langsommeste, men også meget, meget billigere end SSD.

Blev lige selv lidt forvirret mens jeg skrev ^^
Avatar billede Carnac Forsker
27. marts 2018 - 14:16 #19
Der BURDE være et sata slot ledig, så du kan proppe enten en sata SSD eller alm. HDD i den.

Og jeg understreger BURDE, så derfor spørg i butikken.
Avatar billede KFPS Mester
27. marts 2018 - 14:16 #20
Hehe fuldt forståeligt, jeg bliver forvirret af alle de bogstaver ;) Tak for udspecificering.