Avatar billede henrik Novice
26. marts 2018 - 12:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

mystisk tegn

Hej!

Jeg kopierer en del mellem Gmail og Word, og en gang imellem har jeg lidt udfordringer med formateringen i gmail (der må skyldes en ikke 100% optimal editor).  Selvom teksten ser fin ud i gmail, kan der pludselig midt i linjerne opstå tilfældige, ekstra linjeskift, når jeg kopierer over i word.

Ved "Vis alle" (Vis koder) i word kan jeg se, at der i gmail uprovokeret er blevet indsat et mystisk tegn, der hvor linjerne er knækket.  Jeg kan tilsynl. ikke uploade et billede af tegnet her, men det fremtræder som et rektangel på højkant af størrelse som et stort bogstav og med et tilsvarende, lille rektangel indeni.  (Jeg bruger Word 2010 på Windows 10.)

Problemets årsag må ligge i gmail, og hvis nogen har et tip til at undgå den slags er det fint.  Men ellers spørger jeg her for at høre, om nogen ved hvordan man i word kan søge på sådanne uvedkommende, diffuse tegn?  Hvis jeg markerer det og kopierer, kommer der intet frem, når jeg prøver at indsætte det i søgevinduet...

Alle spor i sagen modtages med taknemlighed  :)

/Henrik
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2018 - 12:41 #1
hvis du laver en mellemkopi til notepad, bliver formateringen fjernet - så bør der ikke være ekstra linjeskift.
Men alt andet formatering er så også gået - ved ikke om det hjælper?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. marts 2018 - 13:10 #2
Du er velkommen til at sende et Word-dokument til mig, hvori tegnet forekommer. Så vil jeg prøve at tjekke, hvad det er, og - forhåbentlig - give dig en forklaring på, hvordan du kan fjerne tegnene (e-mail: LF [at] thedoctools.com).
Avatar billede henrik Novice
26. marts 2018 - 13:45 #3
Tak for hurtige svar.

@Thomas: Det er rigtigt, det bruger jeg tit når formateret tekst skal afformateres på vej til web (eller rettere: notepad++). Men her hjælper det ikke, i en flad editor er linjerne stadig knækket uregelmenteret på vej fra gmail.

@Lene: Tak, din store venlighed vil jeg straks benytte mig af :)

(Man stiger hurtigt i graderne her -- nu er jeg allerede praktikant! ;-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. marts 2018 - 15:11 #4
Ang. at stige i graderne, du vil forbavses efterhånden du er med et stykke tid. I bunden accelererer man hurtig. Længere oppe bliver det mere adstadigt tempo ;-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. marts 2018 - 15:12 #5
Jeg har undersøgt dokumentet, du sendte.

Tegnet er:
Unicode 8203

Det er et tegn uden bredde og er et linjeskift-tegn. Det kommer sandsynligvis af direkte konvertering af HTML-koden:
​

Det burde ikke optræde i teksten, og årsagen er muligvis/sandsynligvis fejl i teksten, som er genereret af Gmail.

I Word kan man søge efter Unicode-tegn ved at bruge følgende syntaks:
^u[Unicode-nummer]

Så du kan hurtigt fjerne tegnene med Søg og Erstat:
1.    Tast Ctrl+H for at åbne Søg og Erstat.
2.    I feltet ”Søg efter”, skriv:
^u8203
3.    Lad feltet ”Erstat med” være tomt og sørg for, at alt andet er slået fra i dialogboksen.
4.    Klik på ”Erstat alle”.
Avatar billede henrik Novice
26. marts 2018 - 15:42 #6
Mange tak, Lene, lige i øjet...  :)

(Desværre lader placeringen af det ubudne tegn inkl evt indsatte omkringstående alm. linjeskifttegn til at være tilfældig, så en fuldautom. retablering af teksten synes lidt uoverkommelig -- men stor hjælp alligevel! ;-)

@Uvanga: tænkte det nok måtte forholde sig i den retning...

/henrik
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. marts 2018 - 15:56 #7
Henrik:
Du kan finde tvungne linjeskift (bøjet pil i formateringmærker) ved at søge ^11.
Du kan søge afsnitstegn ved at søge ^p eller ^13.
En kan evt. lave en makro, som kan klare alle oprydningerne  på én gang.
Avatar billede henrik Novice
26. marts 2018 - 17:37 #8
Jo, dem kendte jeg nu godt, tak -- tror jeg lader det hvile for nu...  ;-)