Avatar billede Mikael Ekspert
28. marts 2018 - 09:58 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Total "sletning" af SSD harddisk ??

Hvordan sletter man bedst en SSD harddisk ???
Internettet vrimler med diverse advarsler ang. SSD harddiske.

Men hvordan ser det ud vedr. enten en alm. formatering kontra en "Wipe" ( Een overskrivning med "nuller"
( Obs!!! Tænker ikke på at det sker jævnligt, men mere XX gange i dens forventet levetid, kontra en alm. harddisk)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2018 - 13:00 #1
En typisk hurtig formatering sletter og opretter tomme index men rør ikke ved indhold i øvrigt - så det kan gendannes (dvs bruges kun internt).
Wipe nuller alt ud, og bruges derfor ved overdragelse af disk til andre.
Ssd'er er ikke så dyre igen, så wipe ved overdragelse bør bruges - de enkelte celler skrives jo kun 1-3 gange mere, og det betyder intet for levetiden. Da der ikke er magnetisme som i alm hd, så er der ikke grund til at køre mere end et par overskrivninger med nul.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. juni 2019 - 21:04 #2
Løst: Tak for alle svar ;)
Avatar billede LasseSchriver Praktikant
29. januar 2020 - 12:17 #3
Jeg vil bare lige tilføje, at man skal være klar over, at meget software til en såkaldt wipe ikke kan nå skjulte sektorer af SSDen. Datatilsynet henviser til National Institute of Standards and Technology, der har lavet nogle guidelines for deres NIST 888-08 standard, som pt. er verdens højeste standard.
https://scandic-services.com/nist-sp-800-88r1/

På side 6-9 kan man læse lidt om den bedste praksis og udfordringerne ved de nye flash-baserede diske. NIST har henholdsvis en Clear standard (kan ikke genskabes af software men med et mikroskop på et laboratorium) og Purge standard (kan ikke genskabes på nogen måde). Meget få løsninger lykkes med at Purge en disk. Så skal man i øvrigt betale lidt. Gratisløsninger for at lave en wipe kæmper om at nå Clear-standarden. Så det kommer an på, hvor følsom data på disken er, og hvor meget man går op i datasikkerhed.