Avatar billede Avocet Novice
29. marts 2018 - 12:44 Der er 12 kommentarer

Udskiftning af netværkskort

Hejsa der

Jeg har en Medion Akoya E7226, hvor der er et 10/100mb netværkskort.
Nogen der ved om det er muligt at udskifte det med et 10/100/1000mb

Hej
Avocet
Avatar billede cht22 Professor
29. marts 2018 - 12:58 #1
Du kan ikke udskifte det der er onboard på bundkortet. Du kan bruge en USB netværksadapter med Gigabit netværk.
29. marts 2018 - 15:31 #2
Din maskine er en LAB-tob.  På sådanne findes ikke net-kort. Netkort er selvstændige kort (typisk PCI nu om dage) som sættes ned i en stationær. PÅ labtopper er net-installationen (jeg bruger ikke net-kort her i denne sammenhæng !) som regel EMBEDDED, hvilket på godt dansk betyder,  at det er loddet/limet fast til dit bundkort. Den/det  er ikke sådan at skifte (selvfølgelig kan du få den/det skiftet, ved at professionelle først udlodder din eksisterende chip og erstatter den med en som kan klare den 1 GB hastighed du ønsker, men vil du ofte jeg ved ikke hvormange tusind kroner for det ?) . Jeg tror det ikke . Så det bedste du rent faktisk kan gøre er netop som cht22 (#1) skriver, at sætte en USB-enhed foran.

Havde du haft en Stationær PC kunne du bare have skiftet dit NET-kort.

Håber det retter nogle få misforståelser ud.  GOD påske

KRistian
Avatar billede Avocet Novice
30. marts 2018 - 10:44 #3
tak skal i ha' begge 2 :-D

Så det i mener er -
1:    USB 3.0 Gigabit netkort (Hvid) - 1000 Mbit - eller
2:    USB 3.0 Netkort m/USB Hub TP-Link - 1000 Mbit

jeg har en 300 MB forbindelse, så vil jeg kunne få fuld udnyttelse af denne forbindelse ved at købe et af ovenstående ??

Avocet
Avatar billede Avocet Novice
30. marts 2018 - 15:33 #4
Jeg har 2 Andre spørgsmål.

1. Såvidt jeg kan finde ud af, er der kun een plads til  ramblokke, og den der sidder I nu er på 4 MB. Ved i om maskinen kan trække flere ram ? F.eks. 8, 12 eller 16 MB
2. Jeg ved ikke om det er muligt,  at sætte en SSD blok i, jeg tror der er plads til det. Er det noget i kan fortælle mig noget om ?

på forhånd tak
Avocet
Avatar billede cht22 Professor
31. marts 2018 - 01:17 #5
1)

For at finde ud af om du kan opgradere til flere RAM, så kan du evt. vende computeren  om og se er der er en plade du kan skrue af med en lille skruetrækker, det har der været i de bærbare jeg har haft og så kan du se om der er et slot der er ledigt til ekstra RAM. Evt. se om det kan skiftes ud, det kan være det kan skiftes ud med et RAM modul der har større kapacitet. Det plejer at være sådan at der er et RAM modul i computeren der er loddet fast på bundkortet, som ikke kan udskiftes og så er der også et slot som man selv kan udskifte eller opgradere.

Du kan også finde ud af det ved at downloade programmet cpu-z:

https://www.cpuid.com/

2)

Jeg kan ikke umiddelbart kunne finde information om det er muligt at sætte en SSD harddisk i. I nogle bærbare er man nødt til at skille det meste af computeren ad og andre sidder der en 1,8" harddisk i, men det er nok en 2,5" HDD det sidder i din bærbar. Men hvis du ikke selv kan se om det er muligt at skrue harddisken ud, så er du nødt til at aflevere den på et PC værksted, som kan skifte harddisken. Jeg vil mene at det er sikkert at harddisken kan skiftes til en SSD, men som sagt kan jeg ikke sige hvor nemt det er.
Avatar billede cht22 Professor
31. marts 2018 - 01:20 #6
Svar på #3 Det behøver ikke være med USB hub. Du har jo 2 USB-porte i forvejen.
31. marts 2018 - 12:58 #7
HEJ,

Forestil dig du har en vandpumpe, som kan levere 1000 liter vand i minuttet.  Dine vandrør i huset er dimensioneret til 300 liter vand i minuttet.

Du kan ikke på grund af dine rør,  ikke få mere end 300 liter vand i minuttet.

Ligeledes med dit internet.  Om du satte en 250 GBit  (eller en TeraBit) modtager foran ville du på grund af din internet-forbindelse STADIG (kun) få 300 Mb ud af computeren.

Heldigvis er de fleste internet/USB - convertere (eng: to convert = at omdanne / tilpasse) i stand til at  justere sine hastigheder, således at du får optimal hastighed ud af samme USB-enhed,  men det vil stadig være din PC internet konfiguration, som bestemmer hvor hurtigt du modtager og sender via cyberspace.

OMkring spørgsmålene om RAM.

Find ud af hvilken type processor, som sidder i maskinen.  Er det en 32 bit processor kan du KUN adressere 4 MB (og da er det spilt arbejde at prøæve at opdatere til 8 - 16 -32 --> GB). Den kan KUN adressere 4 GB.

Er det en 64 bit maskine skulle det kunne lade sig gøre (i hvertfald logisk), men om fabrikanten har ført adresselinier ud til dit ene RAM kort (hvilket i sig selv desværre tyder på, at han anvender en ældre arkitektur)  skal jeg ikke kunne sige.

Det første jeg vil anbefale dig er at finde ud af om din maskine er 32 eller 64 bits.
JEg har søgt men kan ikke finde noget umiddelbart.

Er det 2n 32 bits maskine- så glem det. DEN KAN IKKE ANVENDE RAM over 4 GB.

Ellers bare spørg igen.

Kristian
Avatar billede Avocet Novice
01. april 2018 - 12:05 #8
Snestrup2000 - tak for dit svar :-D

Ang. Ram:
Min bærbare er udstyret med en Intel Celeron CPU N2930 1,83GHz. og kører Win10 64bit. Der er 2 pladser til RAM - ikke kun een - de 4MB RAM der sidder i er PC3-12800 (800 MHz) - siddende i den ene plads. Jeg kunne godt tænke mig at vide om det er muligt at sætte nogle hurtigere RAM i f.eks. 1200 eller 1600 MHz.

Ang. Netværk:
Din forklaring med vandrørene giver god mening.
Hvis jeg disabler mit 10/100 MB netkort og køber
1.    USB 3.0 Gigabit netkort - 1000 Mbit - eller
2:    USB 3.0 Netkort m/USB Hub TP-Link - 1000 Mbit,
er det så muligt at få fuld udnyttelse af min 300 MB forbindelse,
eller må jeg "bide i det sure æble" og investere i en ny  bærbar m. 10/100/1000MB netkort eller måske slet ingen netkort og så tilslutte et af de ovennævnte Gigabit USB netkort ?

Avocet
01. april 2018 - 15:29 #9
HEJ,

Tak for de pæne ord.

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det vil køre, men der er stor sandsynlighed for at hvis du sætter en 4 GB RAM-blok ind ved siden af den gamle (* UNDER NOGEN FORUDSÆTNINGER - se senere *) skulle det kunne kør og du kan bruge 8 GB Ram.

(*  Hvis du på en bil kører med 100 omdrejninger på dit venstre baghjul og 200 omdrejninger på dit højre  baghjul , vil du køre i cirkler. Ligeledes vil du hvis du kører 800 MHz på din "venstre" RAMblok og 300 Mhz på din nye "højre" RAMBlok ikke opnå fuld hastighed på den HELE RAMblok. Altså en væsentlig forringelse. Jeg tror du har forstået budskabet.  KØB EN RAMBLOK MAGEN TIL DEN DU HAR.  *)

Men hvis jeg var dig ville jeg tage maskinen ned til din/en forhandler og sig at du køber RAM-blokken efter du har testet om den passer til maskinen. Er din forhandler tilpas sulten vil han acceptere den betingelse. Og husk det er dig som har pengene  .....

ANg: NET.

Det at "disable" din faste forbindelse ("den embeddede"), lyder fornuftigt.  Anskaf dig en USB-enhed, som du sætter foran. Hvis du ikke kan lide farven, så køb en anden (eller med andre ord: det er ret uvæsentlig om den er blå, grøn, rød eller JUBEL-lilla. Se på dimsens specifikationer og vær MEGET MEGET KRITISK. Jo mere kritisk du er i købfasen, des mindre problemer oplever du senere.)

Du vil da kunne bruge din 300 Mbit linie, men  om du får 300 Mbit på PC'en kan jeg ikke ganrantere, da det blandt andet afhænger af din ISP (= Internet Service Provider eller på dansk UDBYDER (eks, TDC)). det er er kendt fatum, at selv om de siger du får 1 Gbit på linien er det ikke altid lige sandt. Det afhænger bla. om der er mange på udbyder-serveren, som så, for at kunne forsyne alle med "rimelige hastigheder " (hvad det så end er !!!) må sætte de enkelte liniers hastigheder ned.  (Vi oplever det ofte heroppe , vi har en 1 GB linie (eller rettere vi betaler for 1 GB-linie, men får sjældent over 700-850 Mbit.) af førnævnte grund - får vi at vide.... ! ).  Men teknisk set er det intet i vejen for at du kan få 300 Mbit på linien .

Så held og lykke med "happy internet'ing ."

KR

PS: bare spørg hvis der er andre ing jeg/vi her i gruppen  kan  hjælpe med.
Avatar billede cht22 Professor
02. april 2018 - 19:09 #10
Ja det bør være muligt med den computer at få fuld udnyttelse af 300 MBit, der er trods alt 4 kerner i CPUen. Men det kommer jo også an på hvor du henter fra. Hvis det bare er almindelig surf og streaming, så vil jeg ikke mene det gør nogen forskel om du har 100 eller 300 MBit, måske windows opdateringer går lidt hurtigere, men de kører jo bare i baggrunden og så ofte er det jo heller ikke der er opdateringer, hvis man bruger sin computer nogenlunde ofte, det er kun hvis man er flere der streamer samtidig eller downloader meget at det vil gøre nogen forskel, men nu kender jeg jo ikke helt dit behov.

Det ser ud til at CPUen understøtter op til 8 GB RAM, så det er nok det computeren kan klare.
Avatar billede Avocet Novice
02. april 2018 - 22:35 #11
Tak for svarene begge 2 :-D

Mht RAM, så kan jeg ikke finde nogen på nettet PC3-12800 (800MHz) - de jeg finder er alle PC3-12800 (1600 MHz). Jeg ved ikke om sådanne RAM kan køre pá min bærbare - og hvis de kan er jeg vel nødt tilt at investere i 2 ens blokke, ikke bare een ??

Mvh
Avocet
02. april 2018 - 23:16 #12
Undersøg om din CPU understøtter den RAM.  Hvis JA kan du bare købe den.

(Forøvrigt hvuis du køber dein USB-ehned samme sted kan du bedre tillade dig at være "kritsik" til tingene.

  (** det var da fa***s som det her tastatur ikke vil stave rigtigt - hvis din forhandler her et tastatur, som kna tænke og lave stevekontrol - mmå du godt fortælle mig dt. Jeg har hårdt brug for det - hehe hehe - kan du se ....)

(forsinket aprilsnar ! ) ..

Kr