Avatar billede DDTech Praktikant
29. marts 2018 - 23:51 Der er 2 kommentarer

Hvilken erstatning af Turbo Pascal?

Overskriften siger det hele - jeg er ved at være gammel og i gamle dage kunne jeg skrive et program til min PC i Turbo Pascal 5.5 som kunne tage mod input fra tastetur, kommunikere med seriel porten, beregne og vise noget data på skærmen, alt i sort/hvid selvfølgelig. Men det virkede og det fyldte kun få kB

Nu skal jeg til at programmere lidt igen til PC, men nu er det jo Windows 10. Hvilket software suite skal jeg vælge?
Jeg programmere en del til små micro controllere i Assembler og har også lavet lidt til Arduino i C

Det jeg skal lave er et program der kan snakke med nogle måleinstrumenter via seriel port og GPIB.

Og der er kun til Windows 10, ikke noget med web, cloud, android, mac og andet "pjat"
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2018 - 00:48 #1
Hvis du gerne vil holde dig til Pascal sproget saa: Lazarus IDE med FreePascal compiler.

Hvis du bare vil programmere paa Windows i noget gaengs saa: Visual Studio Community Edition IDE of C#.
Avatar billede wjens Guru
31. marts 2018 - 13:39 #2
Enig med Arnes forslag, C# er gængs og også understøttet af alle mulige fora. Hvis du kommer direkte fra Turbo Pascal vil du nok finde Visual Basic hurtigere at gå til. Den ligner mere TP end C# gør. Microsoft understøtter begge indtil videre.