Avatar billede nemlig Professor
03. april 2018 - 14:19 Der er 8 kommentarer

jpg-fotos falmer på TYPO3 site

Hejsa.
Jeg har taget en række fotos, efterbehandlet dem i Adobe Lightroom og Adobe Photoshop og gemt dem som jpg i Photoshop.

Når jeg viser fotoene i den indbyggede billedfremviser i Win10 - ser de fine ud. Det samme når jeg viser dem i Google-fotos (web-løsning), eller når jeg viser dem fra min hjemmeside. Men når jeg viser dem på et Typo3-site, så mister fotoene glød og farverne dæmpes en smule.

Her vises fotoet korrekt på min hjemmeside:
http://www.fam-johansen.dk/holdfoto.jpg

Her vises fotoet ikke korrekt på Typo3:
http://soenderris-sk.dk/gymnastik/arrangementer/gymnastikopvisning/holdbilleder-2018/?L=0#&gid=lightbox-group-725&pid=8
Avatar billede milter Ekspert
03. april 2018 - 18:37 #1
Nu har jeg kigget på de to billeder adskillige gange i  PaintShop Pro 2018 og Paint Shop Pro 8.1, og jeg kan ikke se nogen synlige eller målbare, væsentlige forskelle i farverne. Den eneste forskel, jeg umiddelbart kan se, er at billede 1 er på 3000x2000 pixels og indeholderf 205072 forskellige farver, og billede 2 er på 1200x800 pixels og indeholder 192662 farver.
Avatar billede falster Ekspert
03. april 2018 - 19:07 #2
Jeg er ikke på hjemmebane her.

For mig ser det ud som om "hjemmebilledet" har farvemodel RGB, meden det fra hjemmesiden er i CMYK. Sidstnævnte er vel ikke korrekt til skærmbrug?

(Hvis jeg ellers har ret i, at det er forskellige farvemodeller.)
Avatar billede nemlig Professor
03. april 2018 - 19:24 #3
Typo3 nedskalerer åbenbart fotoet ved import og jeg vil konkludere, at den også gør noget med farveprofilen. Så jeg tror "falster" er inde på det rigtige.
Jeg har fx. højreklikket på fotoet i Typo3 og gemt det lokalt.
Herefter indlæser jeg det i Photoshop og bliver mødt med beskeden:
The document "filnavn.jpg" does not have an embeeded CMYK profile
.
Jeg kan så vælge forskellige profiler.

Jeg må have fat i webmasteren på TYPO3-siden. Måske han kan bidrage med noget opklarende.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. april 2018 - 19:31 #4
#2 falster
Du har ret i farvemodellerne. Hjemmebilledet har farveprofilen Adobe RGB
og på hjemmesiden er det i CMYK farver uden en integreret farveprofil.
Adobe RGB indeholder flere nuancer end sRGB og er derfor den foretrukne profil til at konvertere til CMYK. sRGB foretrækkes til ren skærmvisning, da den virker mindre "grumset" på skærm end Adobe RGB.
CMYK farverummet (de farver, der reelt kan trykkes) er mindre end RGB farverummet, og det passer jo fint med milters optælling af farver.
Avatar billede falster Ekspert
03. april 2018 - 19:44 #5
Med finns udmærkede forklaring kunne nemlig måske prøve  - hvis det ikke allerede er gjort - at "gemme til web" med markering for sRGB og uploade?
Avatar billede milter Ekspert
03. april 2018 - 19:44 #6
Jeg kan ikke tro, websiden "konverterer" billedet til CMYK. CMYK bruges kun til print. For billeder til webbrug anvender jeg altid sRGB. Hvis der er tale om forskellige farveprofiler, så vil jeg snarere tro, det drejer sig om sRGB vs Adobe RGB, hvor Adobe RGB ser lidt "kedeligere" ud. Se linket herunder:

https://kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm

Måske har det noget med  indstillingerne i dine billedredigeringsprogrammer at gøre?

Prøv at læse linkene herunder:

https://om4.com.au/client/preparing-images-color-profiles-srgb-adobe-rgb/
http://wheretoprintmagazine.com/rgb-vs-cmyk-the-digital-print-debate/
Avatar billede nemlig Professor
03. april 2018 - 19:54 #7
Tak for input. Jeg tror I er inde på det rigtige. Når jeg overfører fotoet fra Lightroom til Photoshop, så sker det som en tiff-fil. Dermed ingen kvalitetstab. I Photoshop er colormode = RGB. Når jeg gemmer til jpg, har jeg brugt "Save as" og ikke "Save to web".

Det tester jeg lige.

I øvrigt har jeg også eksporteret en del fotos til jpg fra Lightroom. De vises med korrekte farver på TYPO3.
Avatar billede nemlig Professor
03. april 2018 - 20:06 #8
Jeg har nu prøvet at gemme til Web.
Der er forskellige parametre, der kan sættes. Som standard står:
Convert to sRGB = ja
Preview = Monitor color (den booster contrasten, så detaljer forsvinder i mørke områder og farverne gøres tyderligere)

Jeg har i stedet sat Preview til "Internet Standard RGB(No colormanegement)".

Jeg har ikke selv adgang til TYPO3-sitet, så jeg afventer en anden, der uploader senere i aften/nat.
Herefter giver jeg en status.

Indtil nu skal I have stor tak for jeres gode input :).