Avatar billede sasso Novice
04. april 2018 - 20:59 Der er 5 kommentarer

Højrestillet tabel over flere sider

Jeg er ved at lave en CV-skabelon, hvor der skal være en række bokse ude i en form for spalte i højre side, mens det almindelige indhold løber ned ad siden. Da alle skal kunne bruge den dur det ikke at lade brugerne indsætte boksene og selv bakse dem på plads.

For at gøredet enkelt, har jeg forsøgt mig med en højrestillet tabel. (Både med boksene som tabelceller med afstand eller som én celle med indsatte tekstbokse

For pokker, hvor det driller mig:
Lige så snart tabellen løber over og fortsætter ned på side to, hopper alt det øvrige indhold under indsætningsstedet (hvis det havde været et billede, havde det nok været fra ankeret) med over på side to. Det er som om, der bliver indsat et sideskift på indholdet lige præcis dér, hvor ankeret er.

Er der nogen, der ved, hvordan jeg løser problemet? Workarounds med halvbesværlige løsninger er desværre uinteresssante, fordi alle skal kunne bruge skabelonen med enkle vejledninger.

Findes der et geni derude, der kan hjælpe mig?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. april 2018 - 22:02 #1
Det kan være svært at give råd ud fra beskrivelsen, da man ikke kan vide, hvad/hvor meget boksene skal rumme og hvordan de er relateret til indholdet til venstre.

Har du tjekket tabelegenskaber for cellerne i tabellen? F.eks. skal ”Tillad opdeling af række” være slået til, hvis en række må deles – ellers rykker den til næste side, når der ikke er plads. Tjek også indstillinger i dialogboksen ”Afsnit” – hvis ”Hold sammen med næste” er slået til, kan det få indhold til at rykke til næste side.
---------------------------------------
Hvis indholdet i boksene skal knytte sig til (følges med) indholdet i venstre side, ville det være en mulighed at lave en tabel med 2 kolonner, som skal rumme både højre og venstre side af indholdet. Tabelkanterne kan fjernes fra alle kanter.

Boksene kan laves som tabeller med én celle indsat inden i celler i højre kolonne af den store tabel.

Og alle steder skal tabelegenskaber for tabellerne sættes omhyggeligt. Hvilke rækker må brydes over sider, hvilke rækker skal have fast højde osv.

Det er muligt, at det ikke giver mening - men så er der nok brug for, at du uploader en illustration et sted, så man kan se, hvad det er, du vil opnå. I en skabelon, som skal bruges af andre brugere, ville jeg undgå at have flydende tekstbokse. Det kan meget hurtigt blive meget grimt, hvis brugerne ikke kan styre det – og det kan meget hurtigt bliver en pestilens for brugerne af arbejde med.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. april 2018 - 22:16 #2
Nu tror jeg, jeg måske kan se for mig, hvad du har lavet: Tabellen til højre er sat til tekstombrydning "Omkring". Er det korrekt? Hvis ja: du kan ikke få tekst til at løbe over flere sider ved siden af en sådan tabel.

Men den løsning, jeg har skitseret, vil kunne håndtere det i en eller anden variant. Afhængigt at det ønskede layout kan det også være, at hele venstre kolonne i tabellen skal være én celle, mens kolonnen til højre opdeles i det ønskede antal celler (uden indlejrede tabeller).
Avatar billede sasso Novice
04. april 2018 - 22:27 #3
Tusind tak Lene
Det er et rigtig godt bud. Jeg har lige selv fundet et svar hos word.tips.net, som faktisk siger det samme. Det, jeg gerne vil, kan ikke lade sig gøre. I mit drømmescenarium var det muligt, at teksten til venstre flød ud og fyldte hele sidens bredde under tabellen, men jeg kan godt høre, at det er urealistisk at få både i pose og sæk her. :o)
Nu forsøger jeg lige med to fortsatte tabeller og ser, om ikke det fungerer. Melder selvfølgelig tilbage.
Avatar billede sasso Novice
04. april 2018 - 23:53 #4
Ups. Først nu ser jeg dit første svar... Flot Steen ... Men det er alligevel lykkedes at lave fornuftigt. Det der med de flydende tekstbokse er lige præcis det, jeg gerne ville undgå. Derfor forsøgte jeg på det, du foreslog.

I stedet for at indlejre enkelte bokse, har jeg valgt at tillade afstand mellem cellerne. Det giver lige præcis samme afstand mellem alle celler - uden at de er afhængige af alt for meget, man kan rode rundt i.

Jeg hapsede lige et screendump og smed det op her: https://kraemer.dk/hitmedjobbet/foerste-udgave-af-skabelon-til-kompetence-cv/

Det er vist oplagt, at det ikke er færdigbearbejdet, men det er da til at se, hvordan det fungerer.

Endnu en gang tak.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. april 2018 - 00:11 #5
Velbekomme. Godt at det går fremad.