Avatar billede Besil Seniormester
10. april 2018 - 08:57 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Sortering af billeder efter dato, fra forskellige enheder

Hej

Jeg har billeder fra forskellige enheder, som alle har forskellige navne.
Jeg vil gerne have disse billeder til at ligge kronologisk (jeg sorterer dem i mapper pr. måned)
Fra mit kamera hedder de IMG-xxx + optagelses dato
Fra mobil hedder de 2018.04.10.xxx + optagelses dato
Fra tablet hedder de 20180410.xxx + optagelses dato
Fra diverse downloads har de frygtelige navne + download dato

Jeg plejer at sortere mappen efter dato, men der falder downloads udenfor.
Hvis jeg omdøber alle billederne, f.eks. 2018.04 (1), 2018.04 (2), 2018.04 (3), mister jeg overblikket over hvad billedet oprindeligt hed/hvilken enhed det kommer fra, og det giver udfordringer, hvis jeg ikke fik slettet billederne på enheden og kopierer dem igen senere, eller hvis jeg modtager nye downloads, som skal i en tidligere mappe (så skal billederne manuelt sorteres ind blandt de eksisterende).

Er der en smart måde at gøre dette på, når jeg gerne vil kunne bladre kronologisk i mine billeder fra forskellige enheder?
Avatar billede mort1 Ekspert
10. april 2018 - 09:32 #1
I programmet Adobe Photoshop Elements er der mulighed for at sortere billederne i datoorden (ældste eller nyeste) eller i albumorden, det vil sige den rækkefølge hvori de er uploadet til mappen - Elements er samtidig et fint billedbehandlingsprogram.
Avatar billede mort1 Ekspert
10. april 2018 - 09:34 #2
Sortering i nyeste / ældste er uafhængigt af om billederne heder IMG eller noget andet
Avatar billede falster Ekspert
10. april 2018 - 10:01 #3
Jhead kan køres på mappen/ne med parametrene (læg blot den lille fil jhead.exe i mappen og kør fra kommandolinje/powershell.)

jhead -ft *.jpg

så sættes fildato og -tidspunkt til det samme som optagedato og -tidspunkt og fildato of -tidspunkt kan der sorteres efter i stifinder m.fl.

http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/
Avatar billede INK Ekspert
10. april 2018 - 10:35 #4
I stifinder kan du under "VIS" vælge kolonner, bl.a. optagelsesdato og så sortere efter denne.
Programmet "Billeder" i Windows 10 kan importere opdelt i mapper efter dato.
Avatar billede falster Ekspert
10. april 2018 - 10:54 #5
Enig med #4 :-)

Hvis man så også foretager manipulationen i #3 er man godt dækket ind i andre filbrowsere, åbnedialoger mm.