11. april 2018 - 11:37 Der er 4 kommentarer

Hjælp til projekt med hæve/sænke borde

Hej.

Jeg står med et projekt hvor jeg mangler nogle IT-skills. Projektet er som følger:

Normalt kan man hæve eller sænke sit skrivebord ved et tryk på en knap på bordet. Dette vil jeg gerne gøre automatisk sådan at når man rejser sig op så hæver bordet sig i forhold til ens højde. Dette måles med en ultralyds-sensor i loftet som regner højden ud ved at måle afstanden fra loftet til gulvet minus afstanden fra loftet til toppen af den person som står under sensoren.

Hvordan får jeg den sensor til at snakke sammen med den boks som styre højden på bordet?

Jeg ved meget lidt om så noget teknik så håber på lidt hjælp ;)

Her er et link som beskriver konceptet: https://tutorial.cytron.io/2015/04/26/build-a-height-measurement-machine-arduino-2/

Er jeg helt ude på dybt vand eller giver noget af det mening? :)
Avatar billede ebea Ekspert
11. april 2018 - 13:08 #1
ja, du er lidt (meget) ud på dybt vand. For det første, så er den målemetode som benyttes i det pågældende Arduino (Ultralyd) meget lidt nøjagtig.
Og for det andet, så skal der laves et modtager Board, som kan snakke sammen med den som skal sende info'en om den målte afstand; og det er nok det største problem, sammenholdt med, at der skal skrives noget program til at behandle de data som sendes og modtages.
Og i hele det program, vil der givetvis opstå en hel del problemer, fordi at der hele tiden skal fastlægges en grænse for, hvornår at Hæve/Sænke Bordet må begynde at bevæge sig, da personen som skal agere måleafstand, hele tiden bevæger sig.
Så jeg tror ikke at du sådan rigtig, har tænkt dit projekt igennem!
11. april 2018 - 15:02 #2
HEJ,

Jeg kan godt følge din tanke.  MEn som EBEA #! skriver, synes jeg, at din planlægning af projektet virker noget mangelfuld.

Må jeg give dig det råd, at du sætter dig ned (gerne ved dit hævebord (hehe)) med en kop kaffe i den ene hånd og en papir-blok i den anden. Kuglepennen kan du så meget passende have i den 3. hånd. (mere hehe).  KOffein stimulerer tænkning  - det frigiver de højt eftertragtede ENDORFINER.. !

Og nu sætter du dig ned og tænker (jf. endorfinerne).  Tænker på hvad du vil den elektroniske DIMS (kan godt være en ARDUINO løsning) skal gøre.  Skiv alle dine ideer ned (selv den at du får en ALIEN fra det ydre rum til at komme og hæve sænke bordet (H/S-B) efter dne  ønsker.  Og specificer hvad denne elektronik-DIMS (E_DIMS) skal kunne . Eksempel vis (i stil med ALIEN-tanken) skal den kunne køre H/S-B ud og hente kaffe ? Specificer hvordan du havde tænkt dig at e_DIMSEN skal kunne køre bordet ud efter kaffe - OG SKRIV DET NED.    (Dine ideer behøver ikke være detaljerede - det kommer senere  under implementeringen- bare skriv ønsket og ALLE ønsker for op-ned bevægelserne  og deres styring).

Når du så ikke kan komme på flere (vilde ?) planer  om hvad du vil/skal gøre mht. hæve-sænke-bordet, lukker du for ide-fasen .  NU drikker du 2 kopper kaffe (eller the hvis du er på,den vogn) , går dig en tur rundt i kontoret og glemmer ALT om H/S-B'erne  (det ville være bedst om du "glemte" det til dagen efter, da du nu er sikker på at h/s-b ikke er i dine mest aktuelle tanker.

Nu hiver du dine noter frem fra i går / tidligere.  Udelukker de u-realistiske (den med ALIEN f. eks,  (de har sikkert alt for travt med deres aktiviteter til at beskæftige sig med hæve-sænke-borde og den med et automatisk kaffe-henter-bord er nok osse lidt urealistisk). Når du har gjort det sidder du med en (eller 2/3 stykker) som kan være realistiske.  Så undersøger du hvad der skal til for at bygge denne hæve sænke dims. Hvis prisen for dimser overskrider dit vildeste budget i plan N - så glem den.  Se på noget som kan bygges for fornuftige priser.

OG når du så har udelukket de urealistiske (baseret på forskellige krav og betingelser), sidder med 1 måske 2.

Vælg den du bedst kan lide.

His dine noter frem igen. Læs hvad du ønsker  bordet skal gøre. (eks. hæve sænke )  og hvordan DU ville gøre det (glem  alt om elektronik (det er elektro- NOK nu) - det kommer i den praktiske fase (du er stadig i planlægning !!! )  Sæt dig ned og skriv så en PSEUDO-programmerings instruks (ud fra dine ønsker) om hvordan du ville føre din (vilde ?) drømme ud i livet.  OG kan du ikke lave planen pga. forskellige ydre forhold, ja så må du starte om igen.  (med blokken og kaffen (og kuglepennen i 3 hånd.))

Har du den liste / programmerings instruks (pseudo-listen), så kan vi snakke sammen.

Jeg skal nemlig samtidig også fortælle dig (med det sødeste SMIL over hele femøren / ansigtet), at det er HULENS besværligt, at programmere efter et bevægeligt mål.  Derfor din detaljerede planlægning.  Og det er kun DU som kan lave, da DU ved HVAD DU vil have.

Ha' en go'dag med happy planlægning (og et par kopper kaffe)  !!!!

Kristian
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. april 2018 - 21:50 #3
Et hæve sænkebord er normalt forsynet med en form for børnesikret knap, fx at man skal holde to knapper inde samtidigt. Dvs. at det kan være direkte farligt med et bord der "af sig selv" begynder at bevæge sig, børn og voksne kan komme i klemme.

Du risikerer at komme i konflikt med arbejdstilsynet, specielt hvis der sker et uheld.
https://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger/a/a-1-15-arbejdspladsen-indretn-og-inventar
"Tekniske hjælpemidler skal være indrettet, så de ikke indebærer risiko for sikkerhed eller sundhed, både når de bruges, installeres og vedligeholdes."

Drop den ide!
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
22. juni 2018 - 07:43 #4
#2 sneestrup

Det kan jeg kun tilslutte mig, Kreativ tænkning ;-) https://a3-seo.dk/kreativitet-seo/