Avatar billede Zigzag Praktikant
11. april 2018 - 12:13 Der er 3 kommentarer

Sum af farvede celler i en kollone

Jeg har i et Excelark lavet en markering vha. betinget formatering. De markerede kolloner vil jeg gerne finde summen af, men jeg ved ikke hvilken formel jeg skal bruge. Er der nogen som kan hjælpe?

Desuden ville jeg om muligt gerne flette to ark sammen, som har nogle af samme værdier.
Eks:
personnummer navn koloskopi biopsi
aaaaaaa-aaaa  aaa      1              4

men jeg har to ark, hvor af første indeholder 350 personer med følg. info:
personnummer, navn, koloskopi

næste ark indeholder 800 personer med følgende info:
personnummer, navn, biopsi

Der er således ikke samme antal på hvert papir, men er det muligt at lave en fælles oversigt?
Avatar billede igoogle Forsker
11. april 2018 - 12:28 #1
Spørgsmål A (antal med farve) kan løse ved en sum.hvis/tæl.hvis(betingetformatering regl A i området)

Spørgsmål B (samle to tabler) her kan du bruge lopslag (vlookup) hvor du bruger personnummer som samligningsgrundlag. =LOPSLAG(A1;'Ark2'!A:C;3;0)
Avatar billede Zigzag Praktikant
12. april 2018 - 08:08 #2
tak igoogle, men jeg ved stadig ikke hvordan jeg skal skrive formlen for betinget formatering...?
Og kan du evt. også uddybe spørgsmål B, så det er tydeligt for en excelbegynder som mig :)
Avatar billede igoogle Forsker
12. april 2018 - 10:55 #3
A) hvis vi siger at du farvelægger dem der har mindre end 3 biopsi og du gerne vil vide hvor mange biopsier denne gruppe har fået lavet så vil formlen være =SUM.HVIS(område;"<3") og hvis du vil vide hvor mange der er i denne gruppe kan du bruge =Tæl.HVIS(område;"<3")

B) https://support.office.com/da-dk/article/funktionen-lopslag-0bbc8083-26fe-4963-8ab8-93a18ad188a1