Avatar billede Karsten Mester
11. april 2018 - 17:21 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

åbne grupper af celler/kolonner i excel, når arket er låst

Jeg har et regneark, hvor jeg gerne vil have forskellige kolonner åbne for redigering, selvom arket er beskyttet. Arket er beskyttet, så der stadig kan afvikles makroer. Det virker første gang, når jeg via excel har låst de celler der ikke skal redigeres, men næste gang har makroen låst hele arket igen.
12. april 2018 - 06:43 #1
Det lyder som om vi skal se den makro for at kunne hjælpe.
Avatar billede Karsten Mester
12. april 2018 - 09:47 #2
Sheets("Kasseklade").Unprotect Password:="Landro12"
'KODE
Sheets("Kasseklade").Protect Password:="Landro12"

Jeg har åbnet de nødvendige celler/kolonner i excel med formater celleskrifttype.
Det virker derfor indtil jeg kører makroen. Jeg kan godt se, at jeg i makroen beskytter hele arket, men jeg ved ikke hvordan jeg i makroen åbner de ønskede celler/kolonner igen. Håber det er til at forstå.
12. april 2018 - 09:52 #3
Åbning og låsning af celler/kolonner i Excel foregår på celle-niveau.
Som default er alle celler låst og når man beskytter arket med .Protect låses alle celler.
For at låse celler op skal du ind i egenskaber for cellerne (CTRL+1) og på Beskyttelsesfanen fjerne hakket i "Låst"
Avatar billede Karsten Mester
12. april 2018 - 11:34 #4
Tak for hjælpen. Jeg var ikke klar over at det var på celleniveau. Jeg troede jeg kunne åbne en hel kolonne ad gangen.
12. april 2018 - 11:42 #5
Det var så lidt - husk at markere opgaven løst.
Avatar billede Karsten Mester
12. april 2018 - 12:16 #6
Hej igen. ja, jeg troede jeg havde løst problemet, men efter, at jeg har vinklet et antal celler af, så de burde være åbne, så skete det samme igen. Da jeg kørte makroen første gang var cellerne låst igen. Jeg havde endog fjernet beskyttelsen i selve makroen. Ved åbning af filen beskytter den arket, så makroerne stadig kan fungere.
Jeg må gøre et eller andet forkert.
12. april 2018 - 12:18 #7
Prøv at sende mig filen - thor@it-fjernundervisning.dk eller via
https://www.it-fjernundervisning.dk/info/hjælp
Avatar billede Karsten Mester
13. april 2018 - 07:47 #8
Så lykkedes det alligevel, så brug ikke mere tid på mig. Tak for hjælpen