Avatar billede Speedy779 Novice
13. april 2018 - 00:58 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til køb af SSD

Hej CoWo.

Døjer med at min Disk Usage er på 98-100% så min pc 'fryser' nogle gange eller kører meget langsomt. En kammerat sagde det kunne være min harddisk? Ved ikke selv så meget om computere. ^.^
Så regner med at jeg skal have købt en "billig" SSD til min PC.
Men hvad passer sammen?

Skriv meget gerne hvis i mangler info, hvordan jeg eventuelt tjekker hvad fejlen/problemet er med min PC eller om der mere jeg burde udskifte i dele?

Alle tips og hjælp er mere end velkommen!

På forhånd mange tak for hjælpen! :D

SPECS:
----------------------------------------------
CPU
    Intel Core i5 4590 @ 3.30GHz        53 °C
    Haswell 22nm Technology
RAM
    8.00GB Single-Channel DDR3 @ 799MHz (11-11-11-28)
Motherboard
    ASUSTeK COMPUTER INC. Z97-A (SOCKET 1150)    38 °C
Graphics
    PHILIPS FTV (1920x1080@60Hz)
    VK246 (1920x1080@60Hz)
    3071MB NVIDIA GeForce GTX 780 (ASUStek Computer Inc)    56 °C
Storage
    931GB Western Digital WDC WD10EZEX-22BN5A0 (SATA)    38 °C
        Anvendt plads: 450GB
Optical Drives
    ASUS DRW-24F1ST a

CASE
        Zalman Z11 Plus
----------------------------------------------
Avatar billede Speedy779 Novice
13. april 2018 - 01:01 #1
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2018 - 03:43 #2
hvis du bruger den alm taskmanager, kan du klikke ressource monitor, og se hvad din harddisk laver.

en harddisk der går på 99% kan være ved at stå af/dø
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2018 - 03:49 #3
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. april 2018 - 10:27 #4
#3
Jeg har selv Samsung EVO 750 og 850 i både min stationære og min bærbare og er meget tilfreds med disse. De er begge på 500 GB.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2018 - 14:18 #5
Bruger også Samsung 850 her på både en stationær og en bærbar. Er godt tilfreds med dem.
De er dog ikke de billigste på markedet. Men jeg mener ikke man skal spare lige på det punkt.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2018 - 15:52 #6
Jeg synes, at processerne ser mærkelige ud. I billede 1 er disk 99% men i 3 er
disk 0%. Det ser også underligt ud, at Windows stifinder bruger så meget. Det samme gælder Avast og selv joblisten er oppe på  13,9 mb.
Jeg kører med Kaspersky pro og den bruger kun 0,5.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. april 2018 - 15:56 #7
#5
Jeg giver dig helt ret.
En SSD er temmelig meget hurtigere end en HDD. Min bærbare købte jeg brugt, og satte en Samsung EVO 850 i den. Det gav altså noget på hastigheden. Yderligere satte jeg 8 GB RAM mere i så resultatet blev i alt 16 GB RAM. RAM-blokkene kostede ikke noget, da jeg var så heldig at have et par stykker liggende fra en tidligere maskine der passede. Også i min hjemmebyggede computer skiftede jeg HDD´en med en SSD, og der er altså en mærkbar forskel.
Avatar billede Speedy779 Novice
13. april 2018 - 19:41 #8
Mange tak alle sammen, går ud fra svaret er jeg skal købe en ny harddisk :D

@valby1:
Første billede er taget efter PC'en frøs.
Andet billede er taget efter genstart af PC'en og jeg prøvede at åbne spillet igen. Sidste billede er taget hvor PC'en havde fået lov at passe sig selv i 6min ca.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2018 - 20:19 #9
Jeg er ikke sikker på, at en ny disk kan gøre det fordi, jeg ikke kan forstå det store
forbrug af hukommelsen 60% på min PC står der 15% og cpu er 4%.
Men ellers er jeg enig i, at en Sansung SSD er en god disk.
Avatar billede Speedy779 Novice
14. april 2018 - 02:09 #10
Hvad kan jeg gøre for at undersøge det?
Ville være lidt træt af at købe ny harddisk og ram, hvis det ikke løser mit problem :3
Avatar billede Speedy779 Novice
14. april 2018 - 02:26 #11
Screenshot af ressourceovervågning (Disk)

https://ibb.co/gVCJxS
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2018 - 08:14 #12
Hvis du vælger at starte den op i fejlsikret tilstand, har den så de samme problemer?
I fejlsikret er det kun de basale tjenester der kører.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2018 - 08:16 #13
Jeg siger ikke du har et problem med din disk og at du bør købe en ny. Har du ikke behov for en ssd og problemet er software vil en geninstallering, eller fjernelse af det program der laver balladen løse dit problem. Du har formodentligt en hel del der starter med Windows. Du kunne prøve at barbere din opstart helt ned og se om problem forsvinder.
Avatar billede Speedy779 Novice
14. april 2018 - 13:17 #14
@220661

Kan ikke se 'Disk %' men hukommelse ser mere normal ud.
Tænker lidt jeg må prøve at gendanne PC'en, er der nogle ting jeg skal være opmærksom på eller gøre inden gendannelse?

Screenshot - Fejlsikret tilstand:
https://ibb.co/mP94NS

Screenshot - Start liste:
https://ibb.co/fPDCbn
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2018 - 13:23 #15
Havde prøvet at vælge at deaktivere Logitech Gaming Framework og se om det gjorde mere. Synes umiddelbart at 19 procent på fejlsikret lyder meget. Hvor meget installeret ram er der i den?
Avatar billede Speedy779 Novice
14. april 2018 - 13:23 #16
Når den skal arbejde eller jeg prøver at åbne et spil, så kommer 'Disk' nemt op på 85-95%. Hvor den så falder efter 3-5min, så kører den på 19-40% eller ned til 1-3%
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2018 - 13:24 #17
Hvis du gendanner skal du have backup af dine private ting hvis de ligger på c drev. Har du gemte spil kan de også ligge på c drevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2018 - 13:29 #18
Det er kun notifikation fra Defender der kører ikke?
Selve programmet kører ikke sideløbende med Avast vel?
Avatar billede Speedy779 Novice
14. april 2018 - 14:16 #19
Windows Defender er off, Avast skulle gerne styrer det hele.
Avatar billede Speedy779 Novice
14. april 2018 - 14:18 #20
Tak for hjælpen :)
Prøver at gendanne senere, så vender jeg lige tilbage om hvis det virker (Y)
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2018 - 15:00 #21
Opdagede lige, at mit helt nye skærmkort  NVIDIA GeForce GT 1030 havde installeret en Live opdater, som stod og brugte 40% af cpu, så ud med den. Der fulgte også noget andet crap ware med. Jeg troede ellers, at den slags fiduser var noget man fik sammen med en computer med OS, og ikke bare fordi man installerede en driver.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. april 2018 - 16:04 #22
Det kan man godt få alligevel.
Jeg har prøvet netop det samme som du, med mit MSI grafikkort.
Der kom en lyddriver med "i købet". Derfor har jeg slået automatisk installering af opdateringer fra, så kunne de ønskede kommer med, og inden laver jeg et gendannelsespunkt, så det ved en eventuel fejl er muligt, at rulle tilbage til et tidspunkt før installationen.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2018 - 16:29 #23
Ja det var netop fra MSI. https://www.komplett.dk/product/922321/hardware/pc-komponenter/grafikkort/msi-geforce-gt-1030-2gb-aero-itx-oc#
Jeg har slettet alt inklusiv Norton, undtagen driveren selvfølgelig.
Jeg synes også, at det er problematisk, at driveren kommer på en CD, når flere nye bærbare kommer uden et CD drev. Der burde også være en link adresse, så man kunne hente den rene driver direkte og uden crap.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2018 - 17:24 #24
#20 Velbekomme :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2018 - 14:23 #25
Mit indlæg #21 var ikke for at fortælle noget om mig selv, men om, hvordan et enkelt,
unyttigt program kan stjæle af cpu kraften.. :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2018 - 15:40 #26
#25
Mit problem med installationen af MSI grafikkort bestod i, at der kom en eller anden HDMI-lyddriver der bevirkede at der i registreringsdatabasen stod "Apple Inc." og nedenunder stod "Bonjour". Når dette var blevet installeret så var det bare ikke til af få væk. Det kunne på den anden side være lige meget, HVIS da ikke resultatet havde været at maskinen var utrolig langsom til at komme på nettet ved opstart. Der kunne godt gå 2 til 3 minutter. Da der sidder en SSD i hvorpå Windows 7 er installeret, skulle det jo gå langt hurtigere. Normalt går der cirka 5-10 sekunder fra skrivebordsvinduet kommer op på skærmen, og til det røde kryds over ikonet til højre på proceslinjen forsvinder. Skulle det derfor være nødvendig en anden gang at installere grafikkort driveren, sætter jeg et gendannelsespunkt INDEN installationen starter.

Herunder er et billede fra reg.databasen med "gaven" fra MSI-softwaren.
Her er der tale om en såkaldt "hadegave"

https://ibb.co/dscxBn

Også andre drivere og programmer kan indeholde alt mulig skrammel, der kun irriterer brugeren. Der kan det være lidt problematisk, hvis der er tale om et program eller en driver man downloader fra nettet.
Det er under alle omstændigheder meget klogt at lave et gendannelsespunkt, for dette kan godt betale sig, da det næsten ingen tid tager, men hvis ikke man gør det, så er det problemerne viser sig.
Avatar billede Speedy779 Novice
15. april 2018 - 15:59 #27
Har lige gendannet min computer, den står stadig på 99% i 'Disk' under joblisten.
Hvis jeg ikke rigtig bruger computeren så er 'Disk' kun på 2-4%
Lige nu i "hvile tilstand" står 'hukommelsen' på 30% -- CPU på 20% - 11%
Den svinger en del i tallene.

Betyder det så jeg skal overveje at købe ny harddisk og flere end de 8GB ram jeg har?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2018 - 16:37 #28
Hvad siger CPU-temperaturen?

Prøv at installere dette gratis-program der hedder Speccy:

https://www.ccleaner.com/speccy/download

Programmet giver en masse oplysninger om computerens tilstand.
Bruger det selv med stor tilfredshed.
Avatar billede Speedy779 Novice
15. april 2018 - 19:07 #29
Operating System
    Windows 10 Home 64-bit
CPU
    Intel Core i5 4590 @ 3.30GHz      42 °C
    Haswell 22nm Technology
RAM
    8,00GB Single-Channel DDR3 @ 799MHz (11-11-11-28)
Motherboard
    ASUSTeK COMPUTER INC. Z97-A (SOCKET 1150)    31 °C
Graphics
    PHILIPS FTV (1920x1080@60Hz)
    VK246 (1920x1080@60Hz)
    3071MB NVIDIA GeForce GTX 780 (ASUStek Computer Inc)    38 °C
Storage
    931GB Western Digital WDC WD10EZEX-22BN5A0 (SATA)    32 °C
    984MB USB DISK 28X USB Device (USB)
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2018 - 19:51 #30
Temperaturerne ser fine ud synes jeg.
Jeg synes at CPU´ens forbrug i hviletilstand (tomgang) derimod virker for høj.
Min egen stationære med Windows 7 Ultimate 64 bit har et forbrug på 1 til 2 %, i tomgang, og RAM forbruget ligger på mellem 8 til 10 %. Det skal siges at der er 32 GB RAM installeret.
Det kan godt tyde på at harddisken ikke er helt rask. Hvis du beslutter dig for at udskifte harddisken så køb en SSD, med en tilstrækkelig størrelse i GB. Har selv 500 GB SDD i både min stationære og i min bærbare. Der findes også større SSD men der er temmelig dyre.

https://www.proshop.dk/SSD?f~harddisk-ssd_form-faktor=25&f~harddisk-ssd_tilslutning=sata-6-gbs-sata-600&f~harddisk-ssd_ssd-type=intern-harddisk&b=samsung&pre=0

BEMÆRK: jeg vil ikke sige at det ER harddisken der er defekt, men kun MÅSKE.
Avatar billede Speedy779 Novice
15. april 2018 - 20:02 #31
Okay, mange tak for alt hjælpen.

Passer samsung SSD direkte i min pc eller?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2018 - 20:31 #32
Der er tale om en 2,5" SDD (de findes ikke i 3,5" version) så det kan godt være du skal have en adapter/konsol i forbindelse med monteringen af SSD´en.
Jeg har kikket på nettet og der fandt jeg et billede af et Zalman Z11 Plus.
Man kan installere både 2,5" og 3,5" diske. så der er ingen problemer. Med kølingen er der heller ingen problemer da en SSD i modsætning til en harddisk så at sige ikke bliver varm.

https://ibb.co/n9nLxS

Så er kun spørgsmålet om hvor dybt du skal grave i lommerne tilbage. :-)
Avatar billede Speedy779 Novice
15. april 2018 - 20:58 #33
Okay mange tak, sætter pris på hjælpen :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2018 - 21:38 #34
Det var så lidt :-)