Avatar billede Fynbo Praktikant
13. april 2018 - 12:32 Der er 2 kommentarer

Hvordan får man 2 ud af 5 rækker samlet, og resten for sig i samme diagram i Excel?

Har et regneark med tal for hver måned i året, i hver sin kolonne..
Række 1 og 2 indeholder tal der lægges sammen i række 3.. række 4 skal tækkes fra summen af 1 og 2 altså 3, og række 5 er resultatet..
De første 2 (måske 4) rækker skal vises i Grupperet søjle-diagram, med række 5 som kurve henover..
Det ideelle vil være at kunne vise række 1 og 2 i én søjle med to farver, række 4 i næste søjle med række 5 krydsende henover..
Er dette muligt i Excel, eller er det en rent grafisk løsning som så ikke kan redigeres direkte i Excel?
Avatar billede Daffodil Professor
16. april 2018 - 11:12 #1
Det kan løses i excel direkte.

Marker dataområdet og opret et søjlediagram. Det giver nu 5 søjler et for hver måned.

Marker ved at trykke på en af søjlerne for den femtekolonne og skift diagramtype til en linje. Så vil den vises som en linje over søjlerne. Afhænger af tallets størrelse.

Marker den søjle som angiver tredjerækker og slet den.
Avatar billede Fynbo Praktikant
16. april 2018 - 14:51 #2
Sidste række som streg henover resten vises default vha diagram. Dér hvor jeg strider er at få række 1 og 2 til at vises i én søjle, med to farver, sammen med rest i søjler og overliggende streg