Avatar billede cht22 Professor
14. april 2018 - 15:56 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Overførselshastighed mellem 2 interne harddiske

Hvor stor er den teoretiske maksimale overførselshastighed mellem 2 interne harddiske?

I øjeblikket overfører jeg med 138-140 MB (Mega Byte) / sekund. Jeg vil bare gerne vide om jeg kan komme endnu højere op. Overførselshastigheden kan godt køre hurtigere i ca. 16 sekunder, hvor den ligger på ca. 212 MB (Mega Byte) / sekund og går derefter ned på omkring de 140 MB (Mega Byte) / sekund. Jeg går ud fra det er fordi bufferen bliver fyldt op at hastigheden ikke bliver ved med at holde sig deroppe.

Jeg ved ikke om det er S-ATA 300 eller S-ATA 600 kabler jeg bruger.

Hvor ligger begrænsningen?

Jeg har en stationær PC, HP 8300 SFF med i7-3770 3,4 GHz 16 GB RAM

Den ene harddisk er en Seagate Firecuda 2 TB og den anden er en WD Red 2 TB.
Avatar billede INK Ekspert
14. april 2018 - 16:47 #1
Så vidt jeg kan se, er begrænsningen dit bundkort. HP8300 SFF har et Intel Q77 Chipset (blev lanceret i 2012). Det kan formentlig kun køre 1,5 og 3 SATA, så selv om dine drives kan klare SATA 600, så er "røret" mellem dem for lille.
Jeg er ikke ekspert på dette område, så andre har måske en anden mening.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2018 - 17:46 #2
Hvis dit bundkort ikke har sata 3 porte, så er den teoretiske hurtigste hastighed 300 mb i sekundet når det er optimalt. Men som ink er inde på er så er kæden ikke stærkere end det svageste led. Sammenhæng mellem drev og drivere på computerten vil give din max hastighed. 140 mb svarer ca til sata 1 hastighed.
Avatar billede cht22 Professor
17. april 2018 - 12:42 #3
Jeg har lige overført med lidt større hastighed. Det var fra WD Red harddisken til Seagate Firecuda. Hastigheden lå stabilt på 178-182 MB/sekund. Det var en fil på 50 GB jeg overførte. Nu har jeg også sat nye S-ATA 600 kabler i og opdateret BIOS til den der er udgivet 22. feb 2018.

Det ser også ud til at have betydning hvilke filer der overføres. Men nu var det jo den teoretiske hastighed jeg var interesseret i.

Hvis det er rigtigt at det er 1,5 Gbps chipset der sidder på bundkortet og man omregner fra bit til byte så giver det 187,5 MB, hvilket er meget tæt på den hastighed jeg kom op på.