Avatar billede jath08ac Forsker
16. april 2018 - 14:59 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Dataanalyse Eksponentiel udglatning + VBA kode

Hej,

Jeg håber I kan hjælpe.

Jeg har en Excel fil med ca. 8.800 linjer (indeholdende dage og klokkeslæt), hvor jeg skal have lavet Eksponentiel udglatning på. Den eksponentiel udglatning skal lave pr. dag.

I kolonne A står kl. og dato i følgende format 0615 020718, 0630 020718 osv.
I kolonne B så der de værdier der skal laves eksponentiel udglatning på.
I kolonne E skal den eksponentiel udglatning fremgår.

Det jeg gerne vil have koden skal gøre er, at det i input område tage data i kolonne B for den på gældende dag og laver en eksponentiel udglatning. Derefter skal den lave en ny eksponentiel udglatning for den næste dag. osv osv.

Håber meget at dette kan lade sig gøre?

pft.
Avatar billede ebea Ekspert
16. april 2018 - 15:59 #1
Til dit formål, skal du bruge værktøjet "Eksponential udglatning" fra Menuen "Data" og "Dataanalyse".
Hvis ikke den er installeret, så vælg under "Indstillinger", "Tilføjelsesprogrammer" og vælg "Analysis Toolpack".

Når det er aktivt, kan du vælge fra "Data" menuen som nævnt, og så vælge i den menu som fremkommer, det område hvor du vil have lavet den udglatning du efterspørger!
Avatar billede jath08ac Forsker
22. maj 2018 - 11:26 #2
@ebea
Tak for dine input. Fik ikke beskrevet udfordringen godt nok. jeg kunne godt finde værktøjet "Eksponential udglatning", men mit problem var, at den skulle starte forfra, når der kom en ny dato. Jeg famdt dog ud af, hvordan "Eksponential udglatning" regnede, og lavende "bare" derefter nogle hvis formler der kunne tage højde for en ny dato.

Men ellers tak for hjælpen :-)