Avatar billede Alexandermil Praktikant
19. april 2018 - 19:11 Der er 4 kommentarer

CPU liquid cooler fan larmer

Hej.
Her for 2 dage siden, byggede jeg min computer færdig og fik den op og køre. Jeg installerede en Cooler Master Masterliquid ML120L rbg på min i7-7700k CPU. Problemet, som jeg mener er, at CPU blæseren til liquid køleren larmer. På min gamle computer havde jeg en helt normal CPU køler, som slet ikke larmede, overhovedet. Hvordan ændrer jeg dette? Kan jeg have monteret min ML120L forkert?
Avatar billede milter Ekspert
19. april 2018 - 19:28 #1
Hvordan lyder den larm? Hvis du eller har monteret blæseren som foreskrevet, har du nok gjort det rigtigt.

Men, alle former for bevægelige dele skaber en eller flere former for resonans i de dele, de har fysisk kontakt med, og det er svært at forudsige, hvor og hvordan de opstår. Tit kan et problem som dit løses ved blot at afmontere blæseren og derefter samle det hele igen. Måske har du strammet møtrikker/skruer lidt for hårdt. I nogle tilfælde skyldes larm fra blæsere, at ledninger i nærheden af dem kommer i kontakt med dem. Lejet i blæseren kan også være blevet ødelagt, enten pga. forkert håndtering af blæseren eller et defekt leje, men det sidste (defekt leje) er meget, meget sjældent.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. april 2018 - 09:56 #2
Du skal være OBS på at du ikke får klemt "gummi-dupperne" imellem blæser og radiator for flade, så mister de dæmpningsevnen..
Avatar billede Alexandermil Praktikant
20. april 2018 - 14:56 #3
Umiddelbart sker det under opstart (forståeligt nok) og ved opstart af et program (herunder spil, webbrowser mv.) ud over dette, så er denne stille i sin lyd. Men lige så snart, at der sker noget, så bliver larmen skabt. Yderligere er det så også normalt, at når jeg spiller World of Warcraft, at min GPU kører omkring de 90-100% ydeevne? Og min CPU er på ca. 50-60°C
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. april 2018 - 17:21 #4
Ressourceforbruget er lidt svært at vurdere på, men lad være med at spekulere for meget over det.
Med det sagt, så vil blæseren formodentlig blive kørt op i fart i takt med belastningen.
Som sagt - tjek gummityllerne, at de ikke er klemt for hårdt og at der ikke er noget, der kan røre blæserens rotorblade.