Avatar billede JNC Seniormester
20. april 2018 - 10:38 Der er 13 kommentarer

lås et ark

Hej

spg. 1.
Jeg har en Kunde der gerne vil have regnearket jeg har lavet.
Jeg har en del data vi ikke vil udlevere før salget er OK.

Derfor tænkte jeg at man bare kunne skjule linjer, og så låse celler fanen med kode.
Men jeg kan se at man blot skal kopierer det hale og indsætte i nyt ark så får man adgang til alt igen :(

Hvordan kan jeg så sikre mig ?

spg. 2
Jeg har set en andet ark hvor alle faner var væk ? hvordan skjuler jeg alle faner, men også får dem frem igen ?

forsat god dag
Avatar billede Nikolaj Forsker
20. april 2018 - 10:44 #1
Spg 2

Under filer --> indstillinger --> avanceret

et godt stykke nede af listen kommer: visningsindstillinger for denne projektmappe.

der er mulighed for at sætte flueben
Avatar billede Nikolaj Forsker
20. april 2018 - 10:50 #2
Til det første spg

kan det hjælpe dig at fjerne de to flueben der er inden du beskytter arket
Avatar billede JNC Seniormester
20. april 2018 - 11:09 #3
Spg. 1 Tak :)
Spg. 2 jo det virker.
problemet er så at det bare er som at have taget print
Kunden må gerne kunne bruge nogle af funktionerne.
Så jeg forsøger at det kun er de kolonner de ikke skal se der låste celler og skjulte,
og flueben er væk i kan markeres, men så er det stadig samme problem.

Er det bare enten / eller ?
Avatar billede JNC Seniormester
20. april 2018 - 11:09 #4
Spg 2. tak
Spøg 1. ..... se op :)
Avatar billede Nikolaj Forsker
20. april 2018 - 11:24 #5
Ved ikke om jeg fanger dit spg korrekt.

Men de celler kunden skal kunne skrive i, dem markere du først, der efter højre klik --> formater celler --> beskyttelse, der kan de angive dine celler til at være låst eller skjult.
Avatar billede JNC Seniormester
20. april 2018 - 11:44 #6
korrekt
Men det giver samme problem, at kunden bare kan markere hele området inkl de skjulte linjer / kolonner, over i et nyt ark (der ikke er låst) og så kan han åbne skjulte kolonner og se det jeg gerne ville skjule !
Avatar billede Nikolaj Forsker
20. april 2018 - 11:52 #7
Kan han også det hvis du beskytter ark med kode, og sørger for der er er flueben i de to kasser ?

Ellers melder jeg pas :)
Avatar billede igoogle Forsker
20. april 2018 - 11:56 #8
http://www.instructables.com/id/VBA-Code-To-Unlock-A-Locked-Excel-Sheet/ de fleste beskyttelser er nemme at få åbnet op igen med en lille snippet fra nettet hvis kunden har lidt teknisk snilde.
Avatar billede JNC Seniormester
20. april 2018 - 11:56 #9
ja
prøv selv
se om du kan beskytte en kolonne fra ikke at blive kopiret med over på nyt ark !?
Avatar billede jkrons Professor
20. april 2018 - 14:04 #10
Hvis du marker alle de celler, der skal være muligt at se/bruge og fjerner fluebenet fra Låst i disse og så beskytter alt i arket, bortset fa Markering af ulåste celler, kan du ikke markere de låste, og derfor heller kopiere dem.
Avatar billede JNC Seniormester
20. april 2018 - 20:25 #11
Hvis der er ulåste celler på begge sider af låste, bliver de markeret og kommer med i en kopiering, også selv om rækken er skjult
Men okay hvis der ikke er noget man kan gøre så må jeg sende en pdf. :)
Avatar billede jkrons Professor
20. april 2018 - 23:45 #12
Du har ret. Jeg var ikke opmærksom på det, måske fordi jeg altid konstruerer mine regneark, så de ulåste celler ligger i samme område og de låste i et andet.
Avatar billede JNC Seniormester
21. april 2018 - 10:34 #13
Tak for indsatsen