Avatar billede Jakob Rasmussen Praktikant
23. april 2018 - 08:28 Der er 8 kommentarer

Microsoft Word mac (version 16.12)

Jeg har for et stykke tid siden oprettet nogle typografier for overskrifter, men har nu fortrudt og slettet dem igen. Der er dog gået et eller andet galt, og under typografi-vinduet viser den nu kun "Overskrift 1" og "Overskrift 2". (Typografier som "Normal", "Titel", osv. er der stadig). Jeg vil gerne have "Overskrift 1-4", men den viser som sagt kun 1-2. Hvis jeg dog trykker på Overskrift 2, tilføjer den Overskrift 3, og hvis jeg trykker på 3 tilføjer den 4 osv. helt op til 9.

Hvordan ændrer jeg det? kan jeg på en eller anden måde komme tilbage til standardindstillingerne?

Jeg har googlet, og søgt under "hjælp" i dokumentet, men jeg kan ikke finde noget hvor jeg kan kommer tilbage til standardindstillingerne..

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Tak.
Avatar billede jkrons Professor
23. april 2018 - 09:11 #1
Kender ikke så meget til Word på Mac, men på en pc fungerer det som standard præcis som du beskriver.
Avatar billede Jakob Rasmussen Praktikant
23. april 2018 - 10:43 #2
Normalt så kan jeg ændre typografien uden at den tilføjer en ny typografi? Kan heller ikke se hvorfor den skulle gøre det på PC, og mine venner (som har samme version osv) sker det heller ikke for?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. april 2018 - 11:07 #3
Denne forklaring har jeg skrevet ud fra PC, men jeg vil tro, at du kan omsætte informationen, så du kan bruge den på Mac:

Du kan definere præcist, hvilke typografier der skal vises, og i hvilken rækkefølge de skal vises. Dette foregår via dialogboksen ”Administrer typografier” > fanen ”Anbefal” (kan på PC åbnes med Ctrl+Shift+S).

Vælg i listen den typografi, du vil have vist, og klik på knappen ”Vis”. Gentag for hver af de relevante typografier.

Du kan bruge knappen ”Tildel værdi” til at styre den rækkefølge, typografier vises i. 1 = første placering.

Det, du ser med, at f.eks. Overskrift 3 vises, når du bruger Overskrift 2, kommer af en indstilling, der er slået til som standard: Typografiruden nederst > Indstillinger > afkrydningsfeltet ”Vis næste overskrift, når forrige niveau bruges”. Den ser du kun effekten af, fordi Overskrift-typografierne ikke i forvejen var vist.
Avatar billede Jakob Rasmussen Praktikant
23. april 2018 - 13:55 #4
Ved typografiruden har jeg slet ikke en knap med indstillinger?
Avatar billede Jakob Rasmussen Praktikant
23. april 2018 - 14:03 #5
Jeg kan heller ikke finde "Administrer typografier" nogen steder??
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. april 2018 - 14:29 #6
På PC er "Administrer typografier" navnet på den dialogboks, der kan åbnes ved at klikke på det 3. ikon allernedest i typografiruden.

På PC er "Indstillinger" et link nederst i typografiruden på PC - ikke knap. Linket åbner en dialogboks.

I tastaturgenveje modsvares Ctrl-tasten på PC normalt med Command (Apple)-tasten på Mac.
Avatar billede Jakob Rasmussen Praktikant
23. april 2018 - 14:43 #7
Mit word ser sådan ud:
https://imgur.com/a/eYBBffv

Typografiruden:
https://imgur.com/a/acD1FJ5

Kan stadig ikke finde det??
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. april 2018 - 15:20 #8
På PC findes omtalte ikon og link UNDER den liste, der viser typografier i dine skærmdumps. Findes muligvis ikke på Mac (link til en to år gammel engelsk tråd: https://apple.stackexchange.com/questions/249894/rearrange-styles-in-the-microsoft-word-quick-style-gallery).

Du har ikke skrevet, hvor du har oprettet typografierne. Hvis der er i Normal.dotm, kan du evt. prøve at finde den fil, omdøbe den til f.eks. Normal_OLD.dotm. Så vil Word oprette en ny med fabriksindstillinger.

I følgende tråd kan du se, hvor Normal.dotm findes på Mac: https://superuser.com/questions/1075576/ms-word-for-mac-latest-version-resetting-normal-dotm