Avatar billede Nikolaj Forsker
23. april 2018 - 18:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

kalender, kolonne under dato farvelægges

Er der en måde således at kolonne under en dato kan blive farvelagt, hvis dette ikke er en arbejdsdag ( række 9 )?
Der er i række 9 også taget højde for eventuelle feriedage eller lukkedage.
C7 er styret af =IDAG således at planen rykker sig fra dag til dag.

Kan en VBA løsning være en mulighed, hvordan skal den så laves :)

https://pic2url.dk/Udklip33JPG

VH
Nikolaj
Avatar billede ebea Ekspert
23. april 2018 - 19:25 #1
For dine Ugedage, kan du bruge denne formel, i Betinget Formatering. Vælg kolonneområdet i række 9, og så indsæt formlen:
=ELLER(UGEDAG(C7)=1;UGEDAG(C7)=7)

For dine helligdage, kan du bruge følgende, også i Betinget Formatering, hvis du f.eks. har en fane med navn "helligdage", og i kolonne A angiver helligdagene:
=TÆL.HVIS(helligdage!$A$2:$B$15;C7)>=1
Avatar billede Nikolaj Forsker
23. april 2018 - 19:44 #2
problemet opstår når række 9 rykker en kolonne til venstre hver dag.

derudover kan jeg ikke få hele kolonnen under datoen markeret men kun datoen ændre farve.
Avatar billede ebea Ekspert
23. april 2018 - 19:57 #3
Kolonnen rykker vel ikke? Er det ikke kun din dato som rykker? Området som den betingede formatering skal dække, markerer du så langt du mener du vil dække med datoer!
Hele kolonnen. Er det ikke kun i række 9 du skal dække?
Ellers prøv at uploade dit eksempel, og ikke kun et billede!
Avatar billede Nikolaj Forsker
23. april 2018 - 20:04 #4
Avatar billede ebea Ekspert
23. april 2018 - 20:45 #5
Har sendt dig et rettet Ark.
Avatar billede Nikolaj Forsker
24. april 2018 - 07:21 #6
Tak for hjælpen ebea, det er i hvert fald en mulighed du giver der.
men kunne godt tænke mig at hele kolonne under dato er markeret.

jeg prøver lige at smide et spørgsmål op i vba. og ser om de har en løsning der.

men tak ihvertdfald
Avatar billede ebea Ekspert
24. april 2018 - 08:18 #7
Du skal løse det med Betinget formatering, som jeg viste i eksemplet. For at flytte fra række til kolonne, kan du ændre i $ tegn i formel angivelsen!
At lave det i VBA, ændrer ikke på dette.
Og så har du låste rækker, som også gir en lille udfordring.
Avatar billede Nikolaj Forsker
24. april 2018 - 08:53 #8
Sådan så løste jeg problemet.
Jeg fik knækket koden til betinget formatering. Jeg gik ud fra mit oprindelige ark og så tog udgang i rækken hvor der kan stå LUKKET.
Så blev man også trænet i betinget formatering.:)

Tak for hjælpen
Avatar billede ebea Ekspert
24. april 2018 - 09:07 #9
#8  -  Du er velkommen ;-)