Avatar billede Lars8960 Mester
27. april 2018 - 17:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

120 GB SSD blev for lille

Jeg har en stationær PC Win 10 med en 1 TB HD og en 2 TB HD samt en 120 GB SSD.
Mit C-drev lå på SSD men det viste sig, at drevet blev overfyldt. Derfor har jeg flyttet hele C-drevet over på en partition (500GB) på en af de installerede HD.
Det virker OK, men min PC er nu blevet noget langsommere.
Hvad jeg kan anvende mit 120 GB SSD til, så maskinen kan komme op i hastighed? Måske jeg burde flytte noget af mit C-drev på 130 GB tilbage over på mit 120 GB SSD drev? Forslag modtages med tak.
Avatar billede mort1 Ekspert
27. april 2018 - 17:55 #1
Det mest almindelige er vel, at man først og fremmest lægger styresystemet, og derefter programmer på SSD,en
Avatar billede Lars8960 Mester
27. april 2018 - 18:10 #2
Ja, det gættede jeg også på. Hvis det er muligt vil jeg flytte win 10 over på min SSD.
Avatar billede milter Ekspert
27. april 2018 - 20:39 #3
Du skriver: "... men min PC er nu blevet noget langsommere." Mener du, den er langsommere i opstart, eller generelt hele vejen igennem i alle programmer?

Hvis du lægger både styresystem og programmer på en SSD på 120GB, så opstår der hurtigt den pladsmangel, du taler om. I begyndelsen fylder Win10 måske ikke så meget, men med alle opdateringerne og øvrige programmer, som føjes til, så bliver der pludseligt fyldt op.

Generelt, hvis du vil have både Windows og programmer på samme SSD, så må den ikke være mindre end 250GB, medmindre du kun bruger computeren til surfing og let Office-brug eller lignende. Alle billeder, videoer og lignende skal placeres på dine "normale" harddiske.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. april 2018 - 20:49 #4
Det kan du godt. Har selv gjort det med succes.
Du kan bruge gratisprogrammet "diskbackupper"

https://www.backup-utility.com/help/disk-clone.html

SSD´en der overføres til skal bare kunne rumme indholdet i GB fra HDD´en der overføres fra.

https://ibb.co/b5AV3c
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2018 - 23:32 #5
Du må i dine indstillinger for Windows ikke have indstillet hvor ting skal gemmes. Jeg er helt enig i #3 og også #4 selvom jeg ikke kender programmet.
Programmet migrerer sikket systemet over. Der er nemlig indstillinger i systemet der er vigtigt for ssd. Blandt andet skal defragmenterings funktion deaktiveres da det slider unødvendigt på disken.
Hvis du går i indstillinger-system-lager og vælger "rediger hvor nyt indhold gemmes" kan du her bestemme hvor tingene kommer hen.
120 gb burde være nok til de vigtigste programmer du bruger mest. resten kan lægges på de almindelige diske.
Alle personlige filer skal ikke puttes på ssd som milter også er inde på.
Avatar billede Lars8960 Mester
13. maj 2018 - 17:36 #6
Tak for rådene. Jeg vil læge nogle af mine programmer over på ssd.