Avatar billede Bent Hansen Mester
28. april 2018 - 23:28 Der er 10 kommentarer og
12 løsninger

AMD grafik kort

Hej.
Jeg er ukendt med AMD og deres grafik kort, og dens opsætning samt driver etc. Jeg er bedst kendt med Nvidia, og har aldrig haft et AMD grafik kort, der virker som ønsket. Der med ikke sagt at AMD er dårligt, jeg har måske bare været uheldig.... :-)
Anyway. Jeg har givet min forlovet en computer i gave, hvor jeg har fået pc lageret ( I Aarhus ) til at samle det for mig, idet jeg ikke ved meget om det selv.
Nu er det bare sådan, at jeg ikke rigtig kan finde ud af, om hvor meget graffik, den her computer enlig har, og om jeg nu også har den rigtig driver...
Jeg har lavet en lille test, og jeg synes sku ikke jeg får meget for pengene, når det kommer til der her AMD kort. Der skuile være 2 x AMD R200 7900 + 3 GB Gram, men helt ærlig. Mit Nividia GTX 660 løber sku da, næsten der her 2 grafikkort  over ende. Eller også er det måske bare mig, som ikke kender AMD... Det er nok det sidste... smiler venligt..

Er der ikke en, af jer. som er godt kendt med AMD, som kan oplyse mig, hvordan jeg finder ud af, om de nu også køre sammen ( SLI ) og om jeg har den rigtig driver, og ellers hvordan jeg kan få noget mere ud af de her to grafikkort, for hvis jeg nu samlinger dem  i steams ( Deus Ex. Man kind division : benchmark ( Det bedste bud jeg har, at Samligne med )  giver mig AMD. Av. 46,3 fps - Min: 18 fps ( det var da ikke meget ) max. 61.0 fps. VS. Nvidia GTX 660 3 GB. av. 25,7 fps - min 19.5. fps. - max 32,6 fps... .
Jeg har nu ikke meget forstand på det her, men synes lidt at 2 x 7900+ med 6 GB ( 2 x 3 BG ) hmm. Buder da gøre det beder. eller hvad?
Avatar billede Slater Ekspert
28. april 2018 - 23:43 #1
Der er ikke noget der hedder R200 7900. R200-serien erstattede 7000-serien, så de to ting giver ikke mening samtidig.

R200-serien blev dog kun produceret i 2001-2003, så hvis det er sådan et der sidder to af, kan det ikke køre noget som helst i dag, da det er fuldstændig latterligt forældet. Det kan måske lige trække Minestryger.

Er det et HD 7900 (bemærk HD 7900 er anderledes end bare 7900), så er det lidt nyere, men stadig fra omkring 2011, så stadig meget forældet i dag.

Har du mulighed for at tjekke mere præcist hvad det er for kort?
Avatar billede Bent Hansen Mester
29. april 2018 - 03:14 #2
Hej.
Du fik vist ikke læst mit spørgsmål..... Jeg skriver som det første, at jeg er ikke bekendt med AMDs grafikkort. Så NEJ!. Ved blot de heder noget med 7900, og det skal nok passe at de heder noget med HD. 7970 Lightning.. Tror jeg nok.
Som jeg spøger ind til: Hvordan finder jeg lige ud af hvad der er af grafik, hvor meget, hvilken driver, er det den rigtig driver, og virker ( køre ) SLI,. etc.
Jeg ligger ikke så meget i om de er gammel, det er jo ikke alle der har råd til nyt, og slet med de priser som der er pt. pga. bit coint,. Så hun må nøjes med de her to, hvilket jeg bare gerne lige vil lære lidt beder at kende, og lige finde ud af om SLI etc. køre som det skal, og om jam ikke kan få noget mere ud dem. Synes de de har en lille score i det her Benchmark. Men er ikke sikker på, om den her udgave af benchmark er der bedste til at teste grafikkort. :-)
Avatar billede Slater Ekspert
29. april 2018 - 08:19 #3
Du fik vist ikke læst mit svar, for jeg spurgte om du kunne tjekke det - ikke om du var ekspert i AMD-kort ;) Som regel når man skaffer en maskine, har man en ordreseddel, kvittering, website med information om maskinen eller et eller andet, hvor man kan læse om komponenterne. Det er som regel den letteste måde at skaffe den præcise information.

Da jeg gætter på den bruger Windows, kan du prøve at gå i DXDiag (Win+R, skriv "dxdiag", enter) og gå ind under display-fanen. Men den information er ikke særlig nøjagtig uden allerede at have den korrekte driver installeret.
For at få præcis information om en uidentificeret GPU, skal du sådan set installere tredjeparts-software som Speccy eller GPU-Z.
Avatar billede Bent Hansen Mester
29. april 2018 - 11:59 #4
Hej.
Ok. Ved Nvidia ( som er det kort jeg er bedst kendt med ) kan man højreklik på skrivebord, så kommer der en box frem, og her er det rat let at se hvad for et kort der er i computeren,hvor mange G Ram der er, og hvilken driver. Det er dels det jeg efterspøger. Hvordan finder jeg ud  det samme med et AMD kort. Der må da være en let måde, at åben for graffik kort informationer. Højrekliker jeg på skrivebord, ( forsøger at gøre det samme som ved Nvidia ) Kan jeg ikke se andet end indstillinger og navnet på AMD, og et link til deres hjemmeside/driver. Jeg går ud fra at kortene køre, jeg vil dog gerne lige se om det her SLI nu også køre ordenligt, efter som jeg ikke kan se nogen steder, hvor mange Ram grafikkortet har. Der skulle så være 2 x 3 GB. Det er disse informationer jeg  ønsker at finde frem til hos AMD kortet. Jeg har ikke købt disse to AMD graffik kort fra NY, så jeg har ingen kvittering, eller andet oplysninger på dem ud over at jeg kan se på kort, at de er af typen: MSI AMD HD7900+Lightning. Det er de informationer jeg kan få ved at se på dem. Da jeg ikke er bekendt med SLI så vil jeg jo bare være sikker på de køre. :-)
Avatar billede Slater Ekspert
29. april 2018 - 12:10 #5
Bare lige for at nævne det, så er SLI en Nvidia teknologi. Det findes ikke på AMD-kort, der hedder det tilsvarende Crossfire i stedet.

Nu er det ret gamle kort, så jeg er lidt i tvivl om de stadig benytter det gamle CCC (Catalyst Control Center) software eller de også er overgået til det nyere. Hvis det er CCC, så burde der i det kontrolpanel være en checkbox der hedder "Enable AMD Crossfire". Hvis den er slået til, så virker kortene i Crossfire-mode.

Ellers - hvilket software er der til det? Hvis der intet er installeret, så har AMD et autodetect tool her: https://support.amd.com/en-us/download/auto-detect-tool
Avatar billede Bent Hansen Mester
29. april 2018 - 12:31 #6
Hej.
Jeg kan oplyse at det er det der står, når jeg åbner ved samme fremgang, som ved Nvidia.Jeg skal ikke læne mig så meget op af, om det heder det ene eller det andet, gik ud fra, at hvis jeg skrev SLI vidste folk hvad jeg mente. ( at der er stat to grafikkort sammen i computeren ) og som sådan vil jeg gere lige se om det nu også samarbejder. Det tror jeg da de gør, for der er da strøm på den, og de blinker ved brug ( der er nogen lys, som bevæger sig ( et lille "lysshow" ) når jeg nu spiller.
Jeg kunne måske ønske mig, at jeg lige så let, kunne få oplysninger om de her kort, som jeg kan få ved Nvidia. :-) Jeg kan oplyse, at der står Catalyst control center, når jeg højrekliker på skrivbordet. :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2018 - 13:21 #7
Hvad står der omkortet, hvis du gør følgende?
- Højreklik på Windows-skrivebordet og vælg Skærmindstillinger
- Scroll ned i bunden af dialogboksen of vælg Avancerede indstillinger
- Klik på "Vis egenskaber for netværkskort" (Microsoft Danmark snorksov åbenbart, da de oversatte dette, for indstillingen handler slet ikke om netværkskortet men om grafikkortet)
- Nu burde du kunne se både mærke + modelnavn samt mængden af både delt og dedikeret hukommelse på kortet.

Hvis der sidder to grafikkort i, er det ene givetvis et sløvt "kontor-kort" og det andet et dedikeret grafikkort med mere hukommelse. Det er selvfølgelig det sidste, som er mest interessant. Men det er derudover vigtigt, at f.eks. spil benytter det rigtige grafikkort, ellers kan jeg godt forstå, hvis du synes, maskinen virker sløv.
Avatar billede Bent Hansen Mester
29. april 2018 - 13:39 #8
Hej. Det vil jeg lige prøve, når jeg kommer hjem sener idag, og så skal jeg oplyse hvad jeg får af informationer.
Næ. Det er ikke forbi den virker sløv, eller andet. Som sagt. Jeg kender ikke meget til det her SLI ( eller hvad i nu vil kalde det ) så det var bare for at se om det nu også kørte :-) Ikke andet. Ja det skal nok passe, at det ene er hvad du kalder sløv kort, det er jo en form for "slave" eller medarbejder/samarbejdspartner, eller hvad man nu ønsker at kalde det. Da jeg er ny her, er jeg bare lidt nysgerrig, på hvordan de nu køre sammen :-)
Avatar billede Bent Hansen Mester
29. april 2018 - 13:44 #9
Det er visk også godt nok, hvis jeg lige kan finde ud af hvad det er for nogen kort. De er købt i den blå avis, da jeg ikke havde råd til noget mere NYT. computeren har efterhånden stået mig i godt 7000 kr. så slap opsparingen op,,, LOL.
Så fik desværre ikke noget beder i den her omgang. Med tiden køber jeg nok et Nvidia ( det kort kender jeg godt, og har rimelig styr på div. opsætninger etc. )
Eller måske et mere OP TO DATE  AMD. kort. Det må tiden vise. Synes at de nye kort er Temlige dyr pt.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2018 - 14:02 #10
Når du har mærket og modelnummeret vha. ovenstående metode, kan vi hurtigt tjekke på https://www.videocardbenchmark.net/, hvordan kortet klarer sig ift. andre grafikkort.
Avatar billede Bent Hansen Mester
29. april 2018 - 18:43 #11
Ok. Så her er de oplysninger, som jeg kan finde frem til. AMD Radeon R9 200/ HD 7900 seriies. Hukommelsestrøelse 3072 MB GDDR5 . Der med må jeg vel formode at de ene kort, står i dvale ( ikke bliver brugt ) Men det er jo heller ikke sikkert, at jeg kan se nogen steder, om de to kort nu også køre sammen... :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2018 - 21:50 #12
Ovenstående er desværre ikke præcist nok, da der er mange forskellige modeller i R9 200-serien (HD 7900 er modelnavnet på det andet grafikkort i maskinen, altså det langsomme). Det er ret utroligt, at AMD gør oplysningerne om den faktiske model SÅ svære at finde frem til (AMDs mangeårige nederlag til NVIDIA på GPU-fronten er i hvert fald fuldt fortjent).

Kan du åbne kabinettet og se, om der er et klistermærke på kortet, hvoraf modelnummeret fremgår? Hvis ikke, må PC-Lager kunne fortælle dig, hvilken hardware, de benyttede.
Avatar billede Bent Hansen Mester
30. april 2018 - 10:30 #13
Hej.
Jeg har ikke købt de her graffik kort hos pc,lageret.
Jeg får de samme informationer af det klistermærke som sider på dem ( og det er vel og mærket 2 enes. ( disv.samme model )
Så det er p.t det jeg kan finde frem til
Avatar billede Bent Hansen Mester
30. april 2018 - 10:34 #14
Synes da det her er voldsom besværlig. Ved mit Nvidia kort, skal jeg ikke gøre andet end højre klik på skrivebod, klike på Nvidia kontrolpanel, og der efter klik på systemoplysninger. Og så har jeg fuld adgang til informationer om mit kort.
Men sådan virker AMD så ikke... Hmm.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. april 2018 - 10:37 #15
Spørg butikken præcist hvilket Radeon grafikkort, de har sat i (der er adskillige kort i R9 200-serien, som er ret forskellige ift. ydelse). De satte kortet i, og du har betalt for det. Så må de også kunne svare på, hvad de har taget penge for.
Avatar billede Bent Hansen Mester
30. april 2018 - 15:21 #16
Ok. De her grafik kort er IKKE KØBT hos pc lageret, eller andre butikker. Det er sådan set nogenjeg har fået fra en bekendt, hvis far der lige er gået bort. Han kunne ikke selv finde noget at bruge dem til ( han har det lige som mig : Nvidia holder ( og er 100 % letter at bruge LOL ) så jeg har desvære ikke nogen informationer om de her kort. Jeg har dog googlet mig lidt frem og tilbage, og har da også fundet modellen.De heder AMD Radeon 7970 Lightning ( nok noget af de største kort jeg nogen siden har set i mit liv ( der med ikke sagt, at der ikke findes støre ) Men hold da op, hvor de fylder. Er gald for at de sider i et stort tårn, for ellers vil der ikke være plads til dem. LOL
Avatar billede eurositi Ekspert
30. april 2018 - 15:29 #17
Så er det formentlig dette her: https://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Radeon+HD+7970+%2F+R9+280X&id=51

Det er bedre end det gamle GTX 660, men selvfølgelig ikke blandt de allerhurtigste  vore dage: https://www.videocardbenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=51&cmp%5B%5D=2152
Avatar billede Bent Hansen Mester
30. april 2018 - 16:15 #18
Smiler. Jeg ligger ikke så meget i om det ene er beder end det andet. De her amd kort yder sikkert beder end mit Nvidia, men det gør nu ikke meget for mig.
Hvad jeg gerne vil frem til var, at finde ud af om de samarbejder.
Jeg  er ret ny med det her SLI ( eller crossfire ) kald det hvad i vil. så er bare lidt nysgerrig på om det nu også køre som det skal. Graffik korne ( kortet. Ved jo ikke pt. om de nu også køre sammen, og hvis de gør, får jeg så 6 GB eller kun 3 ? Tja. det ved jeg ikke. Det ser da ud til at de køre fint, der er da strøm på den, go de lyser, ( blinker ) når jeg spiller eks. Prey osv. Så det er ikke fordi der er noget galt med dem, hvad jeg sådan kan se.Men mere et forsøg på at lære lidt om dem, og se om de nu også køre sammen. Det er/var ikke andet jeg ønsket lidt hjælp til at finde ud af.
Avatar billede Slater Ekspert
30. april 2018 - 16:19 #19
Du havde Catalyst Control Center installeret, korrekt?

Gå ind i det, se efter en checkbox hvor der står "Enable AMD Crossfire". Hvis den er slået til, så virker Crossfire. Hvis den ikke er der eller er slået fra, så virker Crossfire ikke.
Avatar billede Bent Hansen Mester
30. april 2018 - 16:33 #20
Hej. Ja den fandt jeg rimelig hurtig, og har slået det til. Men jeg undre mig da lidt over, at jeg ikke kan se, at der er to graffik kort i computeren, eller om der er 3 GB eller 6GB. Hver af disse kort, har 3 GB, så det vil jo give 6 GB. Men ok, hvis jeg nu formoder, at "slaven" ( Om man vil ) ikke er "aktiv" så er det måske ikke nemt at finde ud af.. :-) så vidt jeg kan læse mig frem til ( NOTE: Der er mange oplysninger om bios verision etc. på disse kort ) så ser jeg ikke andet end 3 GB. Jeg havde måske håbet lidt, at jeg kunne se alle 6 GB. Men hvis det ene er sløv ( ikke aktiv eller hvad man nu vil kalde det ) så må jeg gå ud fra, at det er som det er, og at det virker som det skal :-) Og det er jo godt :-)
Avatar billede Slater Ekspert
30. april 2018 - 16:44 #21
Sådan fungerer det desværre ikke. De to kort arbejder på det samme data (standarden er at de skiftes om at rendere en frame), så begge kort er nødt til at have alle de samme oplysninger i hukommelsen. Du får altså ikke mere VRAM af at have flere kort.

Det er nøjagtig det samme på Nvidia.
Avatar billede Bent Hansen Mester
30. april 2018 - 18:41 #22
Hej.
Nå.. Ja ok. fair nok. Jeg kender ikke til det her, så derfor spøger jeg :-)
Men fandt svar, og jeg takker alle for en hjælp.