Avatar billede ClaudiuS51 Novice
29. april 2018 - 11:23 Der er 11 kommentarer

Intet videosignal?

Jeg prøver at hjælpe en ældre mand med en PC'er der kører Windows XP (den er ikke på nettet). Han bruger den kun til at køre et ældre videospil der hedder Blitzkrieg. Han havde installeret nr. 1 og nr. 2. Jeg fandt så nr. 3 på nettet og prøvede at installere det.
Det medførte at der tilsyneladende ikke mere kan fås et videosignal fra computeren (sort skærm) også under boot. PC'en lyder og ser ud som om den booter normalt, men der sker absolut intet på skærmen.
Der er prøvet med 2 forskellige skærmkort og 2 forskellige skærme med samme resultat.

Nogen der har en ide til at komme ud over dette?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. april 2018 - 13:35 #1
start fra cd - der skal være billede på - og vælg kommandoprompt
her skal du køre
SFC.EXE /SCANNOW
for at reparere systemfiler, og hvis du er til det, så bed en bøn, og genstart uden cd - men held, så virker den.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2018 - 13:43 #2
Jeg gætter på, at skærmkortet af én eller anden grund er deaktiveret. Prøv at holde F8 nede under opstart (altså inden Windows-logoet vises på skærmen) og se, om du kan starte op i fejlsikret tilstand. Hvis dette lykkes, kan du gå til Kontrolpanel > System > Enhedshåndtering og prøve at genaktivere skærmkortet. Det skal gerne kunne finde driveren enten i Windows System mappen eller evt. på installations-CDROM'en. Hvis ikke dette virker, er kortet muligvis kaput.

Jeg kan læse mig til, at Blitzkrieg-spillene åbenbart har problemer med nyere processorer, selv dual core. Prøv at højreklikke på spil-genvejen og angiv, at spillet skal køres i kompatibilitetstilstand for Windows XP (hvis muligheden findes).
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
29. april 2018 - 14:12 #3
"start fra cd - der skal være billede på - og vælg kommandoprompt
her skal du køre
SFC.EXE /SCANNOW
for at reparere systemfiler, og hvis du er til det, så bed en bøn, og genstart uden cd - men held, så virker den"

Når jeg tænder skærmen viser den ganske kort i farver en firkant, hvor der står noget med No Signal Input. Også når PC'en er tændt.
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
29. april 2018 - 14:15 #4
Der kommer ellers intet på skærmen. NADA. Hverken firmalogo eller normale bootoplysninger. Skærmen er SORT.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2018 - 14:37 #5
Prøvede du at starte i fejlsikret tilstand ved at holde F8 nede? Fik du så ikke en menu, hvor du kunne vælge Windows i Fejlsikret tilstand?
Hvis ikke engang du ser dette, har jeg en fæl mistanke om, at skærmkortet er kaput.
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
29. april 2018 - 15:35 #6
Begge to?
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2018 - 16:32 #7
Sandsynligvis ikke, men du er nødt til at kunne aktivere det endnu fungerende i stedet for det (formodet) defekte, og det vil nu engang være lettest inde fra Windows via Fejlsikret tilstand. Hvis ikke du kan vælge dette, når du trykker F8 under opstart, bli'r det meget svært.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2018 - 17:39 #8
ide: spil nr 3 har brændt graffikortet af
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
29. april 2018 - 18:50 #9
Så skulle det jo gerne have hjulpet  at sætte et nyt i.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. april 2018 - 10:46 #10
Som jeg har forstået situationen, ser du intet andet end en kortvarigt blinkende firkant, når du tænder PC'en?
Du har selvfølgelig tjekket, at det ikke bare er skærmkablet, den er gal med? Advarslen om "No signal/No input" burde give anledning til at tjekke, om et andet skærmkabel kunne gøre en forskel.

Et nyt grafikkort installerer ikke sig selv. Hvis ikke, du kan få adgang til Windows, bliver det temmelig langhåret at installere det.
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
01. maj 2018 - 07:16 #11
Der er forsøgt med to ens skærmkort og to forskellige skærme (og dermed to skærmkabler). No signal input blinker ikke. Lyser klart i ca. 5 sek.