Avatar billede TheJoker Juniormester
30. april 2018 - 21:24 Der er 14 kommentarer

Program til at se indhold af MKV

Hej Alle

Jeg har i tidernes morgen brugt et program der hedder Icaros som gjorde at jeg kunne i File Explore se hvilken lyd der var i en MKV fil.
Hvordan? Jeg kunne ved at tilføje Audio oppe i toppen få et overblik over hvilke lydspor der var i en MKV fil som i kan se i dette screenshot.
http://i65.tinypic.com/300e5iw.jpg

Problemet er jeg ikke kan det mere.
Hvorfor vil jeg det? Jeg bruger det til at fjerne unødig lyd spor i en film, så hvis der både er Tysk, fransk, spansk, etc af sprog så kan jeg spare lidt plads ved at fjerne de unødige lydspor.

Så vil høre jer om i kender til et program hvor jeg kan få et overblik over alle mine MKV'er som jeg har kunne før.
Avatar billede falster Ekspert
30. april 2018 - 22:02 #1
Avatar billede TheJoker Juniormester
30. april 2018 - 22:19 #2
Hehe Tak Falster. Det er netop det program jeg bruger til at fjerne de unødige lydspor :)

Men med 300+ film så ville jeg gerne have et overblik over hvilke film som jeg kunne før har de unødige lydspor.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. april 2018 - 22:57 #3
Icaros blev opdateret for en måneds tid siden. Du kan hente det her. Jeg tror sgu selv jeg installerer det igen. Det er fremragende: https://www.videohelp.com/software/Icaros

Matroska-containerunderstøttelsen i Windows Explorer er hæderlig nu om dage, men lige netop visning af de finere tekniske metadata, som normalt kun kan ses i MediaArea eller VLC eller andet ikke-integreret software (f.eks. video- og lydformater, codecs , undertekstsprog osv.) halter desværre endnu.

Faktisk findes der native Windows Explorer-tags, som indikerer, at de skulle vise f.eks. videoformat... De virker bare ikke. Derfor er Icaros stadig nødvendigt.
Avatar billede falster Ekspert
01. maj 2018 - 00:02 #4
Ad #2: Ja der kan man se :-)

Muligvis løser eurositi problemet i #3.

Men hvis ikke:

Hvad betyder dit Problemet er jeg ikke kan det mere. øverst?
Avatar billede TheJoker Juniormester
01. maj 2018 - 09:48 #5
@Falster

Jeg var ikke helt tydelig i min første post. Men det jeg mener er at jeg har allerede Icaros installeret.
Men det med at kunne se hvilke lydspor der er i MKV containeren, det kan jeg ikke se mere (se screenshottet) Og det er hvad jeg savner at kunne.
Så desværre Eurositi's løsning virker ikke :(
Avatar billede eurositi Ekspert
01. maj 2018 - 10:01 #6
Hej igen.
Jeg kom i tanker om, at det var Shark007 codec-pakken (http://shark007.net/), der muliggjorde visning af tekniske metadata for ikke-XMP-standardiserede formater. Icaros Thumbnailing var blot koblet til denne løsning.
Avatar billede milter Ekspert
01. maj 2018 - 12:09 #7
Jeg ved ikke, om jeg har forstået dit problem korrekt, men kender du Mediainfo?

https://mediaarea.net/en/MediaInfo

På min Win10 maskine kan jeg højreklikke enhver mediefil, og Mediainfo dukker så op i "Åbn med" menuen.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. maj 2018 - 12:48 #8
#7
Se evt. mit svar (#3). Øvelsen handler om at få vist disse metadata direkte i Windows Explorer.

P.t. findes der faktisk kolonner i Windows Explorer til visning af både Datahastighed (bitrate), Format, Instruktør, Undertekst, Varighed, Videokomprimering, osv... Men det er kun nogle få af disse tags, som rent faktisk virker. En yderligere udfordring er, at Matroska, WebM og andre open source-containere ikke benytter XMP metadata-formatet, lige som MP4, MOV og andre kommercielle containere.

Det er dét, som Icaros og Shark007 kan råde lidt bod på.
Særligt oplysninger om video- og lydformat i listeformat er enormt nyttigt, hvis man har et større videoarkiv med forskellige formater og codecs (hvilket næsten altid vil være tilfældet). MediaInfo/MediaArea viser kun disse metadata for en enkelt fil ad gangen og har ingen Windows Explorer integration.
Avatar billede TheJoker Juniormester
01. maj 2018 - 13:26 #9
@eurositi
Tror jeg lige prøver at installere shark007 når jeg kommer hjem og tester det.
Men tror du har helt fat i hvad jeg mener nu :) og ønsker at kunne
Avatar billede milter Ekspert
01. maj 2018 - 13:28 #10
#8. Ok, så er jeg med :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
01. maj 2018 - 19:05 #11
Drop Shark007. Icaros bør løse dit problem. Det gør det i hvert fald for mig.

Jeg har nu testet, en række lyd- og video-relaterede tags og fundet dem, som rent faktisk viser tekniske metadata for bl.a. Matroska-filer i Windows Explorer (efter installation af Icaros - ikke Shark007). Det drejer sig om følgende:
Længde
Billedhastighed
Samlet bithastighed
Subtitle tracks
Titel
Audio tracks
Video tracks
Contains chapters
Filtypenavn
Slags

... Det siger sig selv, at især Audio tracks og Video Tracks er særdeles nyttige. Også Titel, Billedhastighed, Samlet bithastighed og Subtitle tracks er ganske nyttige.

UDEN Icaros mister du både informationen i Audio tracks, Video tracks, Subtitle tracks og Contains chapters... Og Samlet bithasgihed viser pludselig kun bitraten for lydsporet(!)

I min optik burde Microsoft øjeblikkeligt føje Icaros' funktionalitet til Windows Explorer out of the box. Det er virkelig nyttigt.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. maj 2018 - 19:36 #12
... Og lige en tilføjelse ang. Icaros:
I indstillings-vinduet skal du huske at sætte Thumbnailing, Properties og også gerne Cache (Dynamic) til "Activated" (standard er "Deactivated"), ellers sker der ikke noget. ;)
Avatar billede eurositi Ekspert
01. maj 2018 - 20:05 #13
Når du har trykket "Restart Windows Explorer" (se under Tools i Icaros) OG tilføjet føromtalte felter i Windows Explorer, bør du kunne se noget i stil med dette: https://imgur.com/a/6CzjSnk

Bemærk, at metadata for MP4-filen ser ret skrabede ud sammenlignet med data for de andre. Dette skyldes (desværre), at filtyperne benytter forskellige metadataformater.

En sidste ekstra ting...
Jeg har erfaret, at gratisprogrammet Xmedia Recode er langt nemmere at benytte ift. tilføjelse af simple metadata, f.eks. Titel, Instruktør, Udgivelsesår og dén slags. Husk blot at sætte indstillingen Mode = Copy for hhv. Video, Audio og Undertekster, inden du klikker Add to Queue > Encode. Så har du en 1:1 kopi med korrekte metadata på få sekunder.
Avatar billede TheJoker Juniormester
01. maj 2018 - 21:02 #14
eurositi.. Du er lige blevet min allerbedsteste ven.. Tror det var cache der var skyld i det. Det satte jeg til og nu virker det igen... :D

De indstillinger har jeg aldrig rørt. Blot opdateret det. Men virker igen. Jeg er en glad mand :D