Avatar billede Erling Praktikant
01. maj 2018 - 12:17 Der er 5 kommentarer

afspille fra min ekterne harddisk til tv

Har en ekstern harddisk mrk Seagate, hvor jeg har lagt videofilm ind fra vores guldbryllup og nu troede jeg, at jeg kunne tilslutte via usb stik og afspille ved at gå ind i videoafspilning på tv, men det kommer ikke.
Hvad gør jeg.
Avatar billede MADOlsen Forsker
01. maj 2018 - 12:45 #1
Er du sikker på, at videoen ligger i et format, som TV'et kan afspille? Hvilket TV har du? Og hvilket format er videoen i?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2018 - 12:47 #2
Avatar billede eurositi Ekspert
01. maj 2018 - 13:54 #3
Vi kan hurtigt løse mysteriet, hvis du:
1) Kan fortælle os navn og modelnummer på dit TV
2) Kan oplyse fil- og videoformat på dine videoer

Det sidste kan du gøre ved f.eks. at installere VLC medieafspilleren på din computer.
Du henter den her: https://www.videolan.org/vlc/download-windows.da.html
- Start nu VLC og klik på Filer > Åbn og vælg én af dine bryllupsvideoer.
- Tryk nu på Værktøjer > Codecoplysninger (eller tryk Ctrl+J)
- I vinduet, som åbnes, ser du feltet "Codec" under hhv. Stream 0 (som er videoen) og Stream 1 (som er lydsporet).
- Fortæl os hvad der står ud for Codec for Stream 0.

Men helt kort:
Hvis de f.eks. er redigeret med Windows Movie Maker og ligger i WMV filformatet, er det med stor sandsynlighed ikke muligt for dit TV at læse filerne.
Du kan i stedet tilslutte din computer direkte til dit TV med et HDMI-kabel.
Hvis du ikke har mulighed for dette, skal de konverteres til et andet videoformat. Dét kan vi lige vende tilbage til, når du har tjekket ovenstående.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. maj 2018 - 17:14 #4
Hvis dit TV har HDD Indgang Som dette Samsung Kan du tilslutte en USB Harddisk
https://ibb.co/b2gYDn
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
02. maj 2018 - 00:30 #5
Vedr. formater
De fleste tv kan afspille MPG filer direkte fra en harddisk.
Nyere tv kan også afspille MP4
Nogle TV kan afspille MP4 men kan kun vise "kvadratiske pixels", dvs. en fil i "DVD" opløsning på 720x576 vises i formatet 5:4 i stedet for det korrekte og lidt bredere 4:3 format.med aflange pixels.
Få tv kan afspille AVI

Man kan så konvertere mellem formaterne, men der sker nemt et kvalitets-tab hvis man ikke ved hvad man gør. De fleste gratis konverterings programmer konverterer hurtigt og i ussel kvalitet. Fx skal man vide hvad man gør hvis man ændrer formatet fra interlaced til ikke interlaced ( progressivt).