05. maj 2018 - 21:58 Der er 7 kommentarer

Bios- og tastatur

jeg har msi Z170A-G43 PLUS (MS-7970) motherboard. Jeg prøver at komme ind og opdatere min bios, da det er flere år siden sidst. Mit tastatur gider ikke at reagere, når jeg starter min computer, og der kommer først lys i den når jeg er ved login screen. Har prøvet flere forskellige usb-porte, men det virker stadig ikke. Har selvfølgelig og prøvet ALLE tænkelig taster som F1, F2, F3, Delete, ESC, Ctrl+alt+ESC.. osv. Er der en måde jeg kan åbne Bios fra CMD måske? Har prøvet under "Indstillinger-->opdatering og sikkerhed-->genoprettelse-->Genstart nu--> Andvaseret indstillinger--> ?" Det var som om at de vejledninger jeg så på engelsk gav endnu en mulighed, som jeg ikke havde. Håber nogle af jeres kloge hoveder kan hjælpe mig :))
Avatar billede kurtba Ekspert
06. maj 2018 - 00:05 #1
Det er Delete tasten som giver adgang til Bios. Du kan læse mere om at flashe bios her:
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-G43-PLUS
Det første der står i deres vejledning er: Lad være med at flashe bios, hvis din pc fungerer fint.
De fleste får absolut intet ud af at flashe bios.
Avatar billede puren Ekspert
06. maj 2018 - 03:07 #2
Ikke helt enig med dig kurtba

Læs change log hvad den nye bios giver dig, og skal du bruge de nye ting så flash den men hvis ikke så lad være...

Men tænker at msi sikkert har et tool der kan gøre det fra windows
06. maj 2018 - 07:51 #3
Problemet er at, det er som om jeg ikke kan få lov til at få adgang til min BIOS..
06. maj 2018 - 07:59 #4
Bare rolig. Jeg fik ordnet problemet ved at genstart min BIOS, ved at bruge Cmos jumper, manuelt, så jeg nu fik adgang til min BIOS. Tak for hjælpen :))
Avatar billede posten Ekspert
06. maj 2018 - 08:06 #5
det du samtidigt skal være opmærksom på er at HVIS  du har et ps2 stik til dit tastatur kan du ALTID bruge det ved opstart til at komme i din bios som tidligere nævnt i #1 at bruge enten del eller f10/12 alt efter hvad der giver adgang
Avatar billede posten Ekspert
06. maj 2018 - 08:13 #6
har lige kigget der ER mulighed for ps/2 https://www.msi.com/Motherboard/Z170A-G43-PLUS/Specification  Back Panel I/O Ports : 1 x PS/2 keyboard/ mouse port
Avatar billede claes57 Ekspert
06. maj 2018 - 12:38 #7
udover ps/2 porten, så bør man i bios sætte usb legacy til enabled - så virker usb-tastaturer også fra starten