06. maj 2018 - 14:21 Der er 12 kommentarer

Batteri drift af extern HD

Da har et solar batteri på 12V 55A, har eksterne harddiske været forsøgt med dette. De spinder simpelthen ikke op, når batteri er forbundet. De virker stadig fint med DC 12V 2A netadapter.
Hvad er forskellen i spændingen mellem de 2 forsyningsmuligheder, og hvad kan man tilføje af elektronik for at forbedre dette?
Avatar billede mort1 Ekspert
06. maj 2018 - 15:21 #1
Det kunne tyde på for lidt startstrøm - Opstart af en motor kræver mange gange den strøm der skal bruges når først motoren kører - Dit solar batteri giver nok næppe 55A ud (55A 12V svarer ril 660 Watt)
06. maj 2018 - 15:29 #2
Men mppt opladeren viser, at det er 100% opladt.
06. maj 2018 - 15:31 #3
Med havde volt og amp meter måler på, ser man ikke, at forbruget forsøger at nå over 2A.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. maj 2018 - 16:27 #4
har du styr på + og - på hd-tilslutningen?
06. maj 2018 - 17:05 #5
Det burde sige sig selv, hvis jeg kan måle forbrug med wattmeter?
06. maj 2018 - 17:07 #6
Harddisken bipper en gang hvert sekund og blinker i takt på HD aktivitets lampen. Men den spinder ikke op.
Avatar billede mort1 Ekspert
06. maj 2018 - 17:56 #7
Stadig sikker på at der ikke er nok startstrøm, og stadig sikker på, at dit batteri ikke yder 55 Amp. Et 55 Amp. 12V batteri er hvad der er standard startbatteri i mange biler, f.eks. en Golf.
06. maj 2018 - 18:00 #8
Det er et nyt batteri til formålet ved solcelleanlæg (100watt) og det lader fint flere amp ind over flere timer om dagen, indtil batteriet ikke vil have mere.
Avatar billede mort1 Ekspert
06. maj 2018 - 18:24 #9
Der er noget der ikke stemmer - 100 Watt er ca. 8 Amp (hvis det, som du skriver, er 12 V)
Det skulle nok kunne give startstrøm til en HD, med mindre det er en meget gammel sag - Men hvis batteriet f.eks. kun er beregnet til at give lys til en 12 V pære, altså en ren Ohm'sk modstand, så har det ikke nødvendigvis ikke stor "starteffekt" og så er vi lige vidt.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2018 - 18:50 #10
Hvis det er en 3,5" harddisk der sidder i skal den så vidt jeg ved også bruge 5 volt der styrer printkortet på disken.
Ret mig hvis jeg er forkert på den
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2018 - 19:06 #11
Nå. Så lige på min gamle Packhard Bell ekstern, og den har kun 2 pin tilslutning med 12 volt. Så de 5 volt burde blive løst i kabinettet hvor disk sidder i.
06. maj 2018 - 19:16 #12
Ja det er ganske normalt kun et DC stik til både printkort og HD.
Mort1: 100watt solpaneler, ikke batteri. Det er 100watt max ladestyrke fra panelerne, hvad vil sige cirka lidt over 8A, men har ikke set over 3A ganske kort, og ellers er det cirka 2A en time og mellem ½-1½A resten af eftermiddagen mens der er sol.