Avatar billede Tom M Juniormester
07. maj 2018 - 12:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

iMovie virker ret dårligt pt

hej
iMovie er et godt videoredigerings program, som følger gratis med Mac
forleden blev version 10.1.9 installeret automatisk
efterfølgende kan man kun lagre i megahøj kvalitet
jeg optager seancer a 1 time, det fylder rigtig mange gigabytes -
tidskrævende og næsten umuligt at distribuere
(zipning ændrer intet ved filstørrelsen)
Apple bekræfter at der er et problem, men er nu efter 3 uger ikke vendt tilbage med en løsning
jeg forstår ikke at man kan sende så gennemafprøvet et standardprogram på gaden uden at teste det ?
kender nogen til alternative videoredigeringsprogrammer til Mac - uden at det koster flere tusinde ?
jeg skal egentlig ikke redigere noget, bare overføre fra SD RAM  til MPEG

mvh Tom
Avatar billede INK Ekspert
07. maj 2018 - 12:37 #1
Måske kan du nøjes med "Smart Converter" der findes i App Store. Den er gratis, men findes vist også i en pro udgave.
Kan addere videoklip og convertere til ønsket format.
Avatar billede eurositi Ekspert
07. maj 2018 - 13:02 #2
Det ser ud til, at Smart Converter benytter nogle presets, som minder 100% om det populære gratis videokonverteringsprogram, Handbrake (https://handbrake.fr). Jeg kan ikke ud fra den sparsomme dokumentation regne ud, om Pro-versionen reelt kan noget, som det gratis Handbrake ikke kan, bortset fra at uploade klip via iTunes og dén slags.
Avatar billede puren Ekspert
07. maj 2018 - 14:52 #3
hey tom kan på nogle måder godt forstå din forundring men her er svaret til hvorfor utestet software kommer på gaden.. det er billiger...

hvorfor skal apple, microsoft eller en af alle de andre. betale beta tester for at teste deres program?? der er masse folk ude i verden som gerne vil gøre det gratis og de er endda ville til at betale penge for at få fat i programmet.
så hvis bare det kodet ca 70% færdig og det virker så kan de sende resten i en patche og hotfix og skulle det ske at man ødelægger noget med en patch eller hotfix og kan man jo bare sende en mere.

og det er et gratis program så tro ikke helt at det har den store prioritet var det derimod final cut pro så havde det nok lidt støre prioritet
Avatar billede Tom M Juniormester
07. maj 2018 - 17:25 #4
Tak Puren, forstår godt argumentationen
men mener ikke den holder helt
tænker det giver badwill at slippe så dårligt et produkt ud for så stort et firma
Og det er jo ikke en detalje vi taler om, som man ikke kan forvente bliver opdaget
Vi taler om at produktet i 10.generation ikke virker på det basale punkt: at man importerer noget video og eksporterer det...?
Avatar billede eurositi Ekspert
07. maj 2018 - 17:48 #5
Trods vedholdende myter om, at Apple skulle fungere helt anderledes end andre virksomheder, fordi bl.a. værdien af den medfølgende software skulle retfærdiggøre merprisen for en Apple-PC, så er der essentielt ingen forskel på kynismen ift. f.eks. Microsoft ift. at lade ikke-profitgivende software dø på den ene eller den anden måde.

Windows Movie Maker var formentlig verdens mest benyttede video-editor. Alligevel lod Microsoft den dø en stille død. Det er ikke dét, der er tale om hér, men det er ikke desto mindre et klart vidnesbyrd om, at hensynet til programmets brugere står meget lavt på Apples prioritetsliste.
Avatar billede Tom M Juniormester
07. maj 2018 - 21:16 #6
Tak Eurositi
det giver mening
man skal åbenbart ikke være så ukritisk overfor selv store firmaer, som slår sig meget op på at være lækre, høj kvalitet til en høj pris, pålidelighed, troværdighed osv.
de tænker åbenbart ret kynisk - og endda mod deres egeninteresse: det er ikke bare urimeligt med så grove fejl de byder folk, men direkte uigennemtænkt og dumt
Avatar billede Tom M Juniormester
07. maj 2018 - 21:24 #7
Handbrake fungerer rigtig fint, endda langt bedre end iMovie til min standardsituation: bare at konvertere fra Sony cameraet (AVCHD) til MPEG. Kvaliteten er muligvis bedre og filen fylder en brøkdel af hvad den gør efter iMovie behandling

jeg har tidligere haft problemer med at installere Handbrake, selv efter at have låst op i Apples sikkerhedssystem, men fra den angivne adresse fungerede det upåklageligt

tak for kompetent og hurtig hjælp og gode forklaringer på hvorfor man pludselig løber ind i sådanne problemer. At begå sig i IT verdenen handler ikke bare om teknik, men også at forstå hvordan firmaerne tænker og hvad man kan komme ud for af problemer med fejl, support, ligegyldighed.
Avatar billede eurositi Ekspert
07. maj 2018 - 23:16 #8
Tak for dit pæne svar. Det er en fornøjelse med så engageret feedback på svar.

Handbrakes presets er blevet tilpasset - jeg havde nær sagt - gennem generationer. Hvis jeg vil konvertere uden synligt kvalitetstab benytter jeg som regel et HQ (Slow) preset med en Constant Quality indstilling på omkring RF 20. Indhold med meget lidt bevægelse kan dog sagtens sænkes til RF 24, uden nævneværdigt kvalitetstab.

Skulle jeg nævne en enkelt ting, jeg savner ved programmet, så er det muligheden for at ompakke video (aka. remuxing eller stream copy) uden konvertering, som er ret nyttigt i mange sammenhænge. Her benytter jeg Xmedia Recode (minder meget om Handbrakes UI, men det findes kun til Windows). Til Mac findes Hybrid (http://www.selur.de/). Installeren er temmelig stor, og programmet fremstår nok lidt langhåret for gennemsnitsbrugeren, men kan man hitte ud af Handbrake, er det ikke Dødehavsrullerne. ;)
Avatar billede Tom M Juniormester
08. maj 2018 - 06:22 #9
selv tak Eurositi
jeg er blevet væsentlig klogere
en af konklusionerne er vel, at mange bør have 2-3 videoprogrammer?
fordi de har hver deres fordele og ulemper: nogen er meget nemme at lære - men har begrænset funktionalitet. Andre omvendt. iMovie er nogenlunde intuitivt i mine øjne men heller ikke mere. Og filerne fylder enormt uden at jeg kan se det på nogen måde giver bedre kvalitet.
slutter her og starter en ny tråd vedr støjreduktion
mvh Tom