Avatar billede amiond Novice
07. maj 2018 - 15:59 Der er 6 kommentarer

Raid box

Hej,

Jeg kører en server på min computer. Jeg vil gerne kunne udvide den løbende med mere plads. Derfor tænkte jeg om det her er løsningen: https://en.sharkoon.com/product/1689/11353#desc

Det skal være sådan at jeg kan købe en enhed som kan udvides med harddiske, og når der ikke er mere plads på den, så skal den kunne købles sammen med flere enheder. Sådan at jeg kun har en tilslutning til min computer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2018 - 18:13 #1
Well, hvis du har en eSATA-port kan det MÅSKE bruges til noget, men som reel lagerplads i en server - aldrig i livet.

Nærmest ligegyldigt hvad din server laver, vil den eneste rigtige løsning være at have diskene ordentligt monteret i kabinettet og tilkoblet en ordentlig RAID-controller.
Avatar billede amiond Novice
07. maj 2018 - 18:54 #2
Så meget er jeg heller ikke inde i det. Kan du uddybe hvad en raidcontroller gør? Vil den tilbyde mig muligheden for at have en server kørende, som jeg kan tilknytte et ubegrænset antal harddiske?
Avatar billede amiond Novice
07. maj 2018 - 19:05 #3
Men jeg har heller ikke serveren kørende, hvor der gemmes data. Serveren kører på min computer, og så skal jeg have lavet en form for USB tilslutning af lagerplads, som kan udvides, uden at jeg skal lave flere tilslutninger til computeren.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2018 - 19:22 #4
Du kan ikke umiddelbart tilføje diske, som du forestiller dig der.
RAID er en teknik, der enten kan skabe sikkerhed, hastighed eller lidt af begge dele (hvis man har diske nok). Hvis du er usikker på hvad det er, bør du undgå det, da teknikken kan være ret kompleks at få det bedste ud af.
USB-storage er under ingen omstændigheder egnet til at koble på en server.
Det er til flytbare data, ikke noget, der hverken skal køre hurtigt eller stabilt.

Hvad er det for en server, du har kørende? Hvordan er den sat op? Hvordan er du nået frem til at du har brug for den type storage?
Avatar billede amiond Novice
07. maj 2018 - 19:34 #5
Jeg kører apache (xampp). Jeg er som du kan se ikke så meget inde i det, men som jeg har forstået det, så skal jeg vælge et dokument root. Derfor har jeg brug for noget der kan udvides uden at jeg skal ændre på dokument root. Lad os sige at jeg kører en sky hvor folk kan gemme filer, og i den sky er der valt en sti hvor der skal gemmes til. Når den sti er fyldt, så skal jeg kunne tilføje mere som der kan gemmes på.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2018 - 21:22 #6
Hvis du blot sætter en disk i din PC og placerer din root-folder på den, kan den sagtens extendes til en disk mere uden de store armbevægelser i Windows-regi.

Afhængig af hvor vigtige data er, kan du selvfølgelig overveje RAID, men går du den vej, vil det være bedre at lægge hele disk-poolen i PC'en sammen i et RAID-sæt, f.eks. i RAID5 for stabilitetens skyld. Har du så pladsen, kan et sådan et disksæt også udvides med en disk eller to mere i samme størrelse, som de resterende.