Avatar billede Tom M Juniormester
08. maj 2018 - 06:27 Der er 6 kommentarer

Video støjreduktion

hej
hvad bør man vide om støjreduktion...?

jeg bruger mest video til at optage coaching samtaler
har et godt Sony video camera
synes der ofte er forbavsende meget susen
ekstern mikrofon hjælper ikke

hvad er forskellen på HQDN3D og NLMeans, som det glimrende endda gratis Handbrake tilbyder?

mvh Tom
08. maj 2018 - 09:21 #1
HEJ,
Dette er nok et vildskud i tågen.

Den susen du hører ligner den nogen i retning af net-frekvensen (altså de 50 Hz, som elværkerne bruger på strømnettet ?)

Jeg sidder ikke på min personlige maskine,  så jeg kan ikke linke til noget. Men der findes filtre, som kan reducere net-støj.

Har du adgang til elektronikken (sikkert ikke), men hvis ja , da kan du sætte en 100 nanoFarad kondensator mellem basis og stel på første transistor i forforstærkeren, EVT (VÆR VARSOM HER !) . et RC-led (en parallelkobling med en 100 nanofarad kondensator og en 10 kiloOhm modstand) . Anbringes som kondensatoren fra før.) .

Kristian
Avatar billede milter Ekspert
08. maj 2018 - 11:52 #2
HQDN3D og NLMeans er, så vidt jeg kan se, kun beregnet til "støj" i videoen, altså ikke støj i lyden. Er det ikke kun støj/susen i lyden, du har problemer med?

Prøv at læse linket herunder:
https://www.videomaker.com/article/c4/14914-10-common-audio-mistakes
Avatar billede Tom M Juniormester
08. maj 2018 - 16:49 #3
jo kun sus i lyden
hvilken anden støj kan man have...?
størrelsen blev mere end halveret med støjreduktion - uden jeg ku se kvalitetstab

tab i lydkvalitet er langt sværere at registrere - men stadig bliver man ret hurtigt træt af dårlig lyd på video. Især når det er en samtale på 1 time.
mvh Tom
08. maj 2018 - 17:35 #4
Sikkert endnu et vildskud:

Har du fornemmelsen af , at det er i bestemte frekvensbånd (eks. bas, mellemtone, diskant ),  sker det ved HVER ENESTE OPTAGELSE,  optager du på TAPE eller direkte til medium (skærm, CD/DVD etc) .

Hvad sker hvis du ændrer på optage parametre ?  (fuld bas, fuld diskant etc.)

Har selv en ældre SONY VCR, som når jeg optog på tape dæmpede lyden. Snakkede med SONY om det, de ville have den til reparation (hvilket jeg ikke havde den store lyst til pga. deres priser), så nu optager jeg direkte til DVD/CD via en DAZZLER og det fungerer efter min ønskede hensigt.  Jeg går udfra at det var dårlig kvalitet på tapen, som er/var årsagen (uden at kan hænge min hat på det..) .

KR
Avatar billede Tom M Juniormester
08. maj 2018 - 18:31 #5
Hej KR
jeg optager direkte til SD RAM, så problemet ligger ikke der
det varierer meget, hvor meget sus der er, så jeg vil undersøge mønsteret nærmere i morgen og lægge filerne på mediafire
meget nemmere at forholde sig til noget konkret :-)

mvh Tom
Avatar billede milter Ekspert
08. maj 2018 - 18:34 #6
Tom M.

Når man taler om "støj" i videooptagelser, kan det dreje sig om to former for støj. Den ene er støj i billedet, som viser sig som prikker, streger, forvrængninger og lignende i videoen. Den slags var mere normalt i "gamle" dage, hvor videoer blev optaget analogt, og det blev ofte kaldt "sne". I dag, hvor alle optagelser er digitale, er "støj" i videosignalet sjældne, men de kan forekomme, og så skyldes det ofte udefrakommende forstyrrelser fra lys, transformere og andet, som udsender radiosignaler.

Støj i lydsignalet kan komme fra de samme kilder, jeg har nævnt ovenfor, men de kan også komme fra f.eks. klimaanlæg, vind og andre ting som nævnt i mit link i #2.

Du skriver: "...størrelsen blev mere end halveret med støjreduktion", og til det har jeg et par spørgsmål. Hvilken størrelse blev halveret, støjen, filen, eller hvad? Og, hvilken støj reducerede du, og hvilket program brugte du til det?

Og, som snestrup2000 også er inde på, hvis du giver os detaljerne om de dele, du bruger til optagelse af lyd, video og andet, så bliver det lettere at hjælpe dig.