Avatar billede Jens Bruun Novice
15. maj 2018 - 18:46 Der er 5 kommentarer

Tastatur skifter mellem dansk og engelsk når jeg trykker "æ" og "ø"

Jeg havde nogle problemer med min computer så jeg gendannede den. Efter jeg gjorde dette forsvandt muligheden for at skifte mellem engelsk og dansk tastatur i nedre venstre hjørne. Muligheden for at skifte mellem disse to er der på login skærmen før jeg logger ind på min bruger (den eneste på computeren), men forsvinder når jeg er logget ind. Genvejen med "Windows knap + space" fungerer heller ikke.

Tastaturet skifter (tror jeg) udelukkende når jeg gør brug af "æ" og "ø". Fra dansk til engelsk hvis jeg bare hurtigt trykker på "æ" og omvendt når jeg hurtigt trykker på "ø". Hvis jeg er på det danske tastatur og vil lave et "æ" skal jeg holde knappen nede i længere tid og det samme med "ø" hvis jeg vil skifte tilbage fra engelsk til dansk.

Jeg har været inde i systemikoner og slået "inputindikator" til. Når jeg gør det, så kommer selve området hvor man kan skifte mellem dansk og engelsk frem nede ved siden af ur og dato, men der er ingenting i boksen, så der sker ikke noget når man klikker der og genvejen "windowsknap + space" fungerer stadig ikke.
Er der nogen der ligger inde med en ide til hvordan jeg får den genvej tilbage og inputindikatoren tilbage?

Styresystem er windows 8.1.

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
16. maj 2018 - 06:11 #1
I mit tilfælde, har jeg tastatur ikonenet, nederst til højre på skærmen og viser, hvilket sprog tastaturet går til.

Som standard er dette indstillet til sprogskift med "Alt+Shift"

Skal jeg ændre det, venstre klikker jeg på ikonet, og vælger "Vis værktøjs linien sprog" derefter vælger du "avancerede indstillinger" og, her kan du indstille tastatur genvejen til sprogskifte
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2018 - 09:44 #2
Her kan du både tilføje o ændre dine sproglige indstillinger!
https://ibb.co/kYwOOy
Avatar billede Jens Bruun Novice
16. maj 2018 - 10:06 #3
Hov a3-seo.dk det er rigtigt det er ogsaa nede i hoejre hjoerne for mig.

Naar jeg klikker der, kommer der ikke nogen - Vis vearktoejslinjen sprog - frem desvaerre. Nu har den ogsaa aendret sig igen, saa - ø - ikke aendrer det tilbage og den eneste maade at komme tilbage er ved at genstarte...

poko1 jeg har desvaerre ikke knap dernede. Naar jeg dog gaar ind i sprogindstillinger fra en anden vej staar den som om den er igang med at loade hvilke sprog jeg har, men bliver aldrig faerdig, jeg kan heller ikke tilfoeje nogle nye sprog.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2018 - 10:37 #4
Har du fornyligt opdateret til nyeste Windows 1803? prøv at køre fejlfindings værktøjet Windows Update.https://ibb.co/nOhBty
Der plejer at komme en sprogpakke kort efter opdateringen.
P.S. Jeg ved godt at plejer er afgået til de evige jagtmarker!
der er jo også muligheden gå tilbage til den tidligere Windows version.
Avatar billede posten Ekspert
22. maj 2018 - 08:29 #5
jeg anbefaler at du nede i bunlinjen hvor der er tastatur valg får den til at vise de 2 tastatur når du ser den på eng. markere du den og derefter klikker på fjern så forsvinder ikonet fra bundlinjen og du har derefter KUN  dansk tastatur