Avatar billede lanieldk Mester
18. maj 2018 - 10:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Konvertere til GPT disk

Hej eksperter,
Jeg har en ældre IMAC som jeg ønsker at installere windows 10-64 bit på.
Disken skal konverteres til GPT - hvordan gør jeg det? Jeg har kun én disk i computeren og der er installeret Win 7 på den disk.
Når jeg går i disk management, så er "Konverter til GPT-disk" dimmed.

Mvh
Lars
Avatar billede lanieldk Mester
18. maj 2018 - 10:42 #1
Skal lige tilføjes at den har kørt Win 10-32bit helt perfekt tidligere...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. maj 2018 - 10:51 #2
Jeg kender ikke iMac, så nedenstående er kun vejledende - det kan ske der er forhold jeg ikke kender, men...

* Du ska installere fra en GPT formatteret enhed, eller et DVD drev.
* Du skal have UEFI og "Secure Boot" slået til i BIOS
* Du skal under installationen slette alle partitioner på disken, og bede windows installere på den tomme disk.

Så vil Win10 selv oprette de nødvendige partitioner, herunder en GPT partition.

Så det mest vanskelige er at lave en GPT USB-stick - sig til hvis du skal bruge vejledning.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. maj 2018 - 11:15 #3
#2 Korrekt
Der findes programmer der kan konvertere til GPT men hvis du konverterer et kørende Windows virker det ikke mere Pga.  manglende UEFI Partition.
Avatar billede lanieldk Mester
18. maj 2018 - 12:07 #4
Så når den Win 7 install DVD jeg har, ikke har denne GPT konverteringsfunktion, så ser det sort ud?
Jeg har installationsfiler til Win 10 64-bit på en bootable USB, men her kan installationsprogrammet heller ikke konvertere til GPT - Findes der noget ala Partition Magic som kan boote op fra DVD og klare opgaven?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. maj 2018 - 13:04 #5
Selv en Win7 DVD mener jeg burde kunne... - men hvis ikke DVD-drevet bootes i UEFI mode, kan det ikke...

Kopier filerne væk fra USB-sticken, og gør som følger:

start diskpart som administartor (søg efter "diskpart", højreklik og kør som administrator).
I denne skriver du:

List disk
select disk 1 (antaget at de diske du får vist, passer disk 1 med USB-stickens størrelse - disk 0 burde være din primære harddisk).
clean (Her sletter du alt på disken - så vær sikker på den rette er valgt)
convert gpt
format fs=fat32 quick override
assign
exit

Nu kopierer du filerne tilbage, og din stick vil kunne boote i UEFI  mode...
Avatar billede poko1 Ekspert
18. maj 2018 - 14:22 #6
Hvis du vil lave en ren installation skal du når du kommer til hvor du vil placere Windows gå til Avancerede indstillinger og her slette alle partitionerne så du har en ren uallokeret disk og nu trykke næste så finder Windows10 ud af resten
https://ibb.co/hzhZYy