Avatar billede ErikHg Ekspert
18. maj 2018 - 20:46 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Mistænkelig mail fra YouSee

Jeg har i dag 18/5 fået en mail i min indbakke fra YouSee.
Der er et link i denne mail, som jeg synes ser mistænkeligt ud.
Det er noget med en undersøgelse, man skal svare på, men der er så meget svindel så jeg vil hellere forhøre mig.
Så er det jeg vil høre om andre evt. har modtaget en lignende mail. Der er et link med i mailen, men jeg vil ikke klikke på dette for hvis nu det er fup så brænder loku*met.
Jeg har adskillige gange ringet til YouSee support, med fik at vide der var mere end ti minutters ventetid, og den ene gang blev der sagt at jeg var nummer TYVE i køen.

https://ibb.co/coO3BT

https://ibb.co/du4FQo
Avatar billede kurtba Ekspert
18. maj 2018 - 21:03 #1
Den ser for så vidt ikke mistænkelig ud, men eftersom svarfristen udløb i december sidste år, er der ingen grund til at spekulere mere over det.
Slet den og brug tiden på noget andet.
Avatar billede kurtba Ekspert
18. maj 2018 - 21:12 #2
Jeg burde måske have tilføjet, at for at finde ud af, om den er rigtig eller forkert, er det altid en god ide at holde musemarkøren hen over de link, som der er i en mail. Så vil der fremkomme en tekst, hvor man kan se, hvor linket fører hen.
Det er jo ofte det som er problemet med falske mail. Der er et link som ser tilforladeligt ud, men når man holder markøren henover linket, kan man se, hvor det i virkeligheden fører hen.
Avatar billede milter Ekspert
18. maj 2018 - 21:13 #3
Jeg har selv i dag modtaget en lignende mail. Og ja, min var virkeligt fra YouSee.

Bortset fra det, så ignorerer jeg altid og konsekvent alle henvendelser fra firmaer og andre, som beder mig deltage i kundeundersøgelser, ligegyldigt hvem de er, og hvot troværdige de ser ud til at være. Jeg køber mange ting via nettet, og næsten hver gang efter et køb, dukker der en mail op, hvor man beder mig om min mening om firmaet, jeg har benyttet. Jeg vælger altid at slette de mails.

Forøvrigt fik jeg i dag et telefonopkald fra YouSee. Jeg får internet og TV via kabel fra dem, og de ville høre, om jeg måske var interesseret i telefonforbindelse via dem også. Jeg forklarede dem, at jeg for øjeblikket betaler 19 kr. pr. måned for min mobilforbindelse (uden data) fra Oyster, og at den løsning passede mig fint. Det blev en meget kort samtale :-)

Kort sagt: Du behøver på ingen måde reagere på mails som det fra YouSee, hvor de (eller andre), beder dig om at deltage i kundeundersøgelser eller lignende. Ignorer og slet dem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. maj 2018 - 21:16 #4
Det var faktisk datoen er gjorde mig mistænksom.
Der er jo så meget fup og svindel på nettet. Jeg har ikke været ude for selv at blive snydt, men har med mellemrum modtaget nogle mail, der så tydeligt har været fup, men svindlerne bliver og dygtigere og dygtigere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. maj 2018 - 21:45 #5
Jeg kan godt lige det du skriver "De blev en meget kort samtale" Godt gået :-)
Avatar billede milter Ekspert
18. maj 2018 - 21:48 #6
Kurtbas forslag i #2 er et af mange forslag til, hvordan man undgår at blive fanget af spammere. Problemet er bare, at mange spammere er ganske dygtige til at camouflere en afsenderadresse, så medmindre man bruger en del tid på at checke og doublechecke den,og ved, hvordan man gør det, så risikerer man stadig at falde i fælden.

Mit råd er stadigvæk: Slet alle mails af den slags konsekvent!  uden at fundere over, hvor de kommer fra. Ingen andre end afsenderen har fordel af, om du svarer på dem eller ej.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. maj 2018 - 09:16 #7
Jeg skrev så med yousee support - alt andet lige, så burde de vel vide noget. Efter tid kom svaret i dag:

Vi har fået bekræftet, at der ikke er tale om spam, og at mailen rent faktisk er fra YouSee. Den er dog blevet sendt ud ved en fejl, så du skal blot se bort fra den.

Jeg beklager ulejligheden.

Så er den ged barberet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. maj 2018 - 15:21 #8
#7
Jeg takker :-)