Avatar billede crjensen Juniormester
19. maj 2018 - 17:06 Der er 6 kommentarer

Desktop forsvundet og genstarter

I fredags installerede jeg den seneste Windows update på min Windows 10 Lenovo z50 bærbare.
Der dukkede en popup op, som anbefalede at installerede den, så jeg åbnede Windows Update, downloadede og installerede den. (Popupen sagde "April update").

Det resulterede i to ting:
1: Hver gang jeg tænder computeren bliver jeg bedt om at vælge tastatur-sprog.
2: Jeg bliver dernæst bedt om at vælge mellem hele tre Windows-muligheder, nemlig Rollback og to gange helt ens Windows 10.

Vælger jeg Rollback, genstarter pc'en blot og ender i pkt. 1 igen hver gang.

Vælger jeg en af de to Windows 10, får jeg efter de sædvanlige installations-ventebeskeder en sort skærm, ingen apps og beskeden at Desktop ikke kan findes.

Jeg åbner så, med Windows-knap + R og Browse for Stifinder og kan konstatere:
3: Mine filer er der stadig. Intet er slettet.
4: Jeg kan godt højreklikke på Desktop, vælge Egenskaber og Location og se, at den er gal, men knappen 'Reset to default' er der ikke, så jeg kan ikke gøre dét.
5: Jeg har også prøvet regedit og andre løsninger, MEN:
6: Uanset løsning sker der det, efter noget tid, at computeren GENSTARTER og ryger tilbage til pkt. 1 ovenfor og alt er spildt.

Det gode er, at mine dokumenter og filer ikke er slettet.

Men hvad gør jeg?
Mange tak for jeres hjælp.

Carsten.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. maj 2018 - 20:07 #1
Hvis du har fået problemer efter en opdatering på Windows 10.?
Kan du prøve at gå tilbage til den tidligere version af Windows 10
Tryk på Windows tasten plus X tasten vælg Indstillinger her vælges ikonet Opdateringer og Sikkerhed vælg fanen Genoprettelse og her Fanen gå tilbage til den tidligere version af Windows 10
https://ibb.co/dPQ63y
Avatar billede crjensen Juniormester
19. maj 2018 - 20:29 #2
Tak, men her er der desværre en ny udfordring:
Når jeg er kommet ind på det sorte Windows-skrivebord (med fejlmeddelelsen om forkert Desktop-position), så kan jeg godt trykke Windows-knap + R, men der sker ingenting når jeg i stedet prøver at trykke hverken Windows-knap +E (explorer.exe) og desværre heller ikke Windows-knap +X.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. maj 2018 - 22:01 #3
Muligheder.
Hvis du har lavet et Windows 10 DVD eller USB. Medie.
Så start op fra dette medie og når du har valgt Sprog Tid Og Tastatur tryk på Næste
I følgende skærmbillede kan du i nederste venstre hjørne væge Reparer computeren.
https://ibb.co/j5pQa6

En anden mulighed, Som er Microsofts nye løsning som bruges i stedet for F8. fejlsikret start!
Forudsætning du kan se den animerede cirkel når den starter?
Tænd for Pc’en og så snart du ser den animerede cirkel, skal du slukke Pc’en ved at holde power inde til den slukker.

Dette gentager du 3 gange, eller indtil den skriver forbereder Reparation ETZ.
Nu skulle du få muligheden at kunne starte en reparation gå tilbage til tidligere eller vælge fejlsikret tilstand.
Det ser sådan ud!
https://ibb.co/e2vRyR

Tryk på Load Full Resolution, så ser du alle muligheder. Blandt andet ren installation.
Avatar billede crjensen Juniormester
19. maj 2018 - 23:04 #4
Med din hjælp nåede jeg dertil, at jeg kunne klikke på muligheden for at gå tilbage til tidligere version, men straks får jeg meddelelsen: Ukendt fejl.
Jeg fik også lavet en opstart i Fejlsikret tilstand, og fik rettet Desktop til korrekt sted.
Det gør nu, at når genstarter, så åbner Windows med korrekt desktop, MEN:

1: Jeg kan ikke klikke på Windows-knappen i nederste venstre hjørne.
2: Jeg kan ikke åbne mapper der ligger på skrivebordet. Jeg får den mystisk fejl: An attempt was made to reference a token that does not exist.
3: Jeg kan ikke få netforbindelse. Jeg har prøvet at "reparere" osv., men uden held.
4: I bundlinjen er der ingen af de app-ikoner jeg plejer at have der - herunder fx ikke Stifinder ikonet, men selv hvis det var der ville jeg gætte på, at jeg ville få samme fejl som under pkt. 2 ovenfor.

Så vi er helt klart godt på vej, men jeg har rigtig meget stadig brug for videre hjælp til ovenstående.
Tak.
Carsten.

at få en opstart i Fejlsikret Tilstand.
Men også da er det umuligt at komme videre:
Jeg kan
Avatar billede Soze Praktikant
20. maj 2018 - 12:06 #5
CrJensen sidder i samme situation som dig... Er du kommet tættere på en løsning?
Fik du også beskeden om at windows ikke kunne finde c:\windows\system32\config\systemprofile\desktop
Avatar billede crjensen Juniormester
20. maj 2018 - 13:33 #6
Ja og nej. Jeg gjorde som det blev foreslået og genstartede 3 gange, indtil jeg kunne starte Windows i fejlsikker tilstand.
I dén tilstand kunne jeg klikke Windowsknap + R og klikke på Browse og højreklikke på Desktop og vælge at adressen (samme fejl som din adresse) skulle tilbagestilles til standard.
Der er masser af ting galt stadig. Ingenting fungerer.
Jeg skrev om det i går aftes, og det nye i dag er så, at nu vil Windows ingenting. Loading-skærmen står barer og kører og kører og kommer aldrig frem til desktoppen.
Jeg overvejer at sætte en ekstern harddisk til, overføre filerne og så geninstallere Windows.