Avatar billede Jolles Professor
28. maj 2018 - 14:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Træk ned gentager cellindholdet, ikke formlen

Windows 10, office 7
Åå bare jeg dog havde lært noget vb .

Jeg har 20-30 regneark, der skal have ændret datoerne hvert halve år.
Det er et kæmpearbejde, og jeg må gøre det manuelt ark for ark, da det er forskellige datoer og tider.
Så fandt jeg ud af følgende: i A1 skrives 2. okt 18, i B1 skrives A1+7. Og så kunne jeg trække  hele måneden ned, hvorefter alle datoerne stod som de skulle.
Det virker ikke længere, og nu risikerer jeg at skulle indtaste 52 regneark med forskellige datoer - en ad gangen.....

Jeg går op og lægger mig....
Avatar billede kim1a Ekspert
28. maj 2018 - 15:10 #1
Sov godt :-)

Spørg til side, hvordan virker det ikke? Står formlen i cellen stadig som =A1+7, så kan det være noget med den automatiske kalkulation.
Avatar billede madklub Guru
28. maj 2018 - 15:10 #2
Det lyder som et problem du har haft for et par dage siden.
Hvordan løste du det?
Avatar billede Jolles Professor
28. maj 2018 - 15:24 #3
madklub: det løste sig selv et par dage senere, jeg aner ikke, hvordan eller hvorfor.
Men dette er værre, da det omfatter virkelig mange ark.
Avatar billede supertekst Ekspert
28. maj 2018 - 15:27 #4
Måske skulle du overveje at få en VBA-løsning..
Avatar billede Jolles Professor
28. maj 2018 - 15:29 #5
Kim1a: ja, det er sikert kalkulationen, og hvad kan jeg selv gøre, tror du?
Er der en finurlig vb-formel, der kunne ændre alle mine datoer  i foråret 2018 til datoerne i efteråret 2018.
Åh bare jeg havde tid til at lære noget vb.
lille ps: Jeg er fra en generation i en fjern fjern galakse, hvor vi lærte de fire regnearter, og det var lissom det.
Avatar billede falster Ekspert
28. maj 2018 - 16:30 #6
Ad.:
"Åå bare jeg dog havde lært noget vb" og #4.

Prøv at Google

Excel VBA DateAdd
Avatar billede ebea Ekspert
28. maj 2018 - 16:36 #7
Det er lidt svært at "tyde" hvad der er problemet du har. Er det at du ikke kan trække datoerne, nedad? Eller er det at du ikke kan ændre X måneder frem i tiden?
Det med at ændre X måneder frem, kan løses med:
=DATO(ÅR(A1);MÅNED(A1)+6;DAG(A1))    som rykker dato 6 måneder frem

Det første med at trække datoer nedad, kræver næsten at man kan se dit Ark (upload) en side med data.
Avatar billede madklub Guru
29. maj 2018 - 08:20 #8
Måske har du en cirkulær reference?
Avatar billede Jolles Professor
29. maj 2018 - 14:37 #9
Hej allesammen,
I dag fungerer det hele fuldstændig perfekt.
Jeg skriver en dato i A1 - og hele arket ændres som det skal.
Jeg begriwer ikke, hvad der ligger bag.
Tak for hjælpen allesammen.
Avatar billede ebea Ekspert
29. maj 2018 - 14:52 #10
#9  -  Er det ikke ved at være tiden, hvor du skal have opgraderet Office pakken? Jeg tror det kunne løse lidt af problemerne ;-)