Avatar billede Majsen Juniormester
31. maj 2018 - 12:22 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hvad er forskellen på java og javascript?

Hej.
Hvad er den overordnede forskel på java og JavaScript?
Avatar billede Slater Ekspert
31. maj 2018 - 12:53 #1
Det bliver et langt svar, da der faktisk ikke rigtig er nogen ligheder mellem dem, ud over at begge er programmeringssprog.

Javascript hedder kun sådan fordi syntaksen er meget løst baseret på Javas syntaks, men det er også det.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. maj 2018 - 13:58 #2
Vits: alt andet end de foerste 4 bogstaver i navnet.  :-)

JavaScript skulle oprindeligt have heddet LiveScript, men NetScape bad SUN om lov til at kalde det JavaScript (og fik lov).

Java er et static typed, compiled to byte code, usually JIT compiled in VM, class based OO language.

JavaScript er et dynamic typed interpreted, today often JIT compiled in VM, prototype based OO language.

Begge tilhoerer C familien med hensyn til syntax, saa overfladisk ligner de hinanden lidt, men der er store forskelle naar man gaar dybere ind i det.

Java kommer med et stort general purpose library.

JavaScript kommer med en masse for forskellige context - browser for interaktion med HTML og CSS, node.js for server funktionalitet.