Avatar billede knagsted Novice
31. maj 2018 - 12:34 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Opladelige batterier

Jeg har et par flash enheder til mit spejlrefleks kamera hvor jeg med succes bruger opladelige AA batterier og jeg bruger dem også andre steder. Opladelige batterier er på 1,2 volt og hvis man bruger alkaliske batterier så viser batteri indikatoren flade batterier når de er på 1,3 - 1,4 volt. Når man bruger 1,2 volt opladelige batterier så viser indikatoren fuldt opladte batterier. Hvordan kan det være?

Peter
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2018 - 12:56 #1
Nogle enheder er i stand til selv at autodetektere, at der er monteret genopladelige batterier, og tager derfor højde for strømstyrken.

Andre enheder (eks. håndhåldte GPS´ere) kan man i opsætningen fortælle om der benyttes alkaline eller genopladelige batterier - så tager den højde for det her.

Og så findes der også enheder der slet ikke måler på noget, men bare bruger den strøm der er til rådighed.

Der ud over kunne det tænkes at der måles på even til at levere spænding nok (Amperer), og ikke strømstyrke (volt).
Avatar billede knagsted Novice
31. maj 2018 - 13:23 #2
Tanken havde strejfet mig om det var noget med energiindholdet i batteriet, men jeg kunne ikke forestille mig at man gjorde så meget ud af en batteriindikator.

Tak for svaret.